Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9570
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Varmelagrende komfyr og komfyrvakt

Har en hytteeier som bruker en AGA varmelagrende komfyr på hytta. 1-fas 32A. Den står på 24/7, også når de ikke er på hytta. De bruker den til romoppvarming. Den har lokk over platene som legges ned for å spare på varmen. Har prøvd to typer komfyrvakter og begge gjør som de skal, kobler ut etter en tid.

Har noen andre erfaring med denne type komfyr og komfyrvakt? Kan FEL §16 "forutsatt bruk" trumfe 823.421.101 og komfyrvakt fjernes?

AGA - AGA med tre ovner (agaliving.no)

Spurt ${formatDate(1614158954)}
Løst Løst
Utjevning hovedstoppekran bolig

Hei. Vil det være krav til å utjevne vannrør i en enebolig om alle rør er av plast? De eneste stedene der det er kobberrør er en stubbe i vannfordelingsskap og selve hovedkranen. Rør inn og ut i boligen er plast. Ser ikke helt vitsen med dette så kan noen forklare?

Spurt ${formatDate(1613983776)}
Løst Løst
Forskjell på hovudutjevning og tillegsutjevning

Er det noken som kan gje ein lett forklaring mellom tillegsutjevning og hovudutjevning, kor er Det krav om tillegsutjevning. kan regler om tverrsnitt og sånn, men står litt fast på kor da e typisk å måtte forholde seg til begge typer utjevning. Takk for svar!

Spurt ${formatDate(1614013524)}
Løst Løst
Ex
TN anlegg

På en offshore installasjon er det montert en trafo 690/400V. Merket Dyn, trekant - stjerne- nullpunkt. Fra sekundærside er det tilkoblet en 4-leder+ PE. Kabel forsyner en underfordeling hvor det er en 4 polet "bryter" Ut fra bryteren på null leder er det lagt en lask til PE skinne i underfordelingen. For meg er dette underlig at nullpunktet ikke er jordet på sekundærsiden på trafo og at man har adskilt PE- N fra første kobling. Er det tillatt/ god praksis å gjøre ting slik med tanke på at det skal være TN-S anlegg. Blir ikke dette en uvanlig løsning?

Spurt ${formatDate(1614075424)}
Løst Løst
Ex
EXPyb

Vi har en kapsling som er merket EXPYb. Dvs denne er godkjent med zone 2 komponenter innvendig.

Spørsmålet er: Er det krav om at det innvendige utsyret skal ha EX merking?

Kapslingen inneholder div elektronikk med aktive komponenter som jeg vanskelig kan forstå er zone 2 utstyr. Men leverandør hevder at dette er godkjent pga bl.a energien er så lav at det vanskelig skal kunne antenne gass.

Spurt ${formatDate(1614080722)}
Løst Løst
emc - emi filter og jordfeilbryter

Det skjer av og til at noen kjøper seg en ny eller brukt maskin.

Når de plugger den inn kobler jordfeilautomaten ut fordi det er et emc - emi filter i maskinen.

Enten på "inntaket" eller i kombinasjon med frekvensomformer.

Hvis man kobler forbi dette filteret, starter maskoinen.

Noen omformere har innebygd filter man bare deativerer med en skrue eller bryter.

Det står jo nevmt at de har lekkasjestrøm og må utkobles på IT nett.

Så hva gjør man, kobler ut og lar være ?

Stikk på vegg skal jo ha 30mA forankoblet jordfeilbryter.

Spurt ${formatDate(1613733192)}
Løst Løst
Jording - Utjevningsforbindelser til metallkonstruksjoner i næringsbygg/fabrikk

Lurer på krav til utjevningforbindelse til metall konstruksjoner i næringsbygg/fabrikkbygg?

Har kommet fram til min 25mm2 for næringsbygg og >eller= største ledertverrsnitt som er benyttet for beskyttelseledere i installasjonen.

Man trenger ikke større utjevningsforbindelser enn 25mm2? Bygget jeg tenker på har 3 trafoer til bygget og utjevningsforbindelser til tavler er 120mm2.

Spurt ${formatDate(1613737995)}
Løst Løst
Merking av tavler

Har det noen betydning om tavle er merket med sakkyndig betjening eller adgang kun instruert personell? Forskjellen på disse evt?

Spurt ${formatDate(1613744014)}
Løst Løst
Ledning til fordelingsskinner, minstekrav til kvadrat?

Hei! Jeg mener at det tidligere stod i NEKen at det var et minstekrav på 10mm2 for ledninger i forbindelse med fordelingskinner i fordelingsskap. Er det slik fortsatt eller kan man bruke 6mm2 i en garasje for eksempel?

Spurt ${formatDate(1613651308)}
Løst Løst
usikker på gammel type varmekabler

Hei. Installerte et rom i en kjeller på et ca 30 år gammelt hus forleden. Dette var et rom som av ulike årsaker ikke var blitt innredet og spenningsatt før nå. Her var det støpt ned varmekabler i gulvet og det kom 2 kabler opp i et 20mm rør, hver kabel hadde 2 ledere pluss skjerm.

Når jeg ohmet mellom de 2 lederne en og en kabel, fikk jeg uendelig motstandsverdi, når jeg derimot ohmet mellom 1 leder i ene kabelen og 1 leder i den andre kabelen, fikk jeg ca 50ohm.

Dette er noe jeg ikke har vært borti før, eller er det rett å anta at det er noe feil her?

Spurt ${formatDate(1613672475)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.