| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9570 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei!
Jeg har begynt på fagprøven og har i den forbindelse fått en oppgave som går ut på å simulere et transportanlegg med tre belter.
Alle motorene står rett ved siden av hverandre, da "transportanlegget" og hele installasjonen er på en prøvetavle.
Men jeg vil allikevel legge opp utjevning dersom det hadde vært nødvendig ved et reelt anlegg.
Det jeg lurer på:Når er det krav til å utjevne mellom utsatte ledende deler (mellom motorene)?Når er det krav til å utjevne mellom utsatt ledende del og andre ledende deler?
Løst
Hei,
Vi leverte tilbake i 1986 en EEx e koblings for en motor på 2000Kw og denne koblings boksen har innvendig noen plast deler og kobber skinner for tilkobling av L1,L2 og L3. Den ble sertifisert og har et sertifikat nr hos en norsk sertifiserings bedrift. Står merket med IEC 79-1 noen som jeg tror er feil.
Det jeg lurer på er om det er noe spesielle hensyn man må ta på så gammelt utstyr i forhold til reperasjon av utstyret. Vi ønsker å reparere produktet med å benytte identiske reservedeler da vil den være som ny er det ok eller er dette ikke mulig og produktet må sertifiseres etter dagens standarer? All tilbakemelding settes stor pris på.
Hilsen Bjørn
Løst
Jeg skal beregne minste kortslutningsstrøm på en inntakskabel. Jeg har fått oppgitt ik2pmin i tilknytningsskapet til å være 0,976 kA.Dette er 230 VAC IT-system, 399 skapet er utført i klasse 2 og inntakskabelen er ikke beskyttet med jordfeilvern.
Skal jeg da bruke Ik2pmin eller Ikj2pmin?
Inntakskabelen er PFXP, 13 meter og 16mm^2 (1,15mOhm/m).
Jeg beregner Z-ytre til å være 93,28 mOhm/fase. (Z-ytre = 0,95*230 / 1,2*2*0,976)Ik2pmin = 0,95*230 / 2*1,2*(93,28+(1,15 * 13) = 0,841 kAIkj2pmin = 0,95*230 / 2*1,2*(93,28+(1,15+1,15) *13) = 0,739 kA
I enden av inntakskabelen er det montert et PLSM 63/3 OV som har en I5 på 800A.Hvis jeg bruker formelen for Ik2pmin så er det garantert momentan utkobling. (Ik2pmin > I5 = OK)Men hvis jeg bruker Ikj2pmin er det ikke garantert momentan utkobling. (Ikj2pmin < I5 = IKKE OK)
Hvem av de er riktig å bruke og hva må evt. gjøres med OV hvis det er Ikj2pmin som skal brukes i beregningene?
Løst
Hva menes med at det kan komme likespenning på 230V nettet?? har lest en del om dette i teknisk ukeblad fra tid til annen.. er vist snakk om maks 1 volt eller noe og nettstasjoner tåler ikke dette, heller ikke små transformatorer i de tusen hjem heller. Noen som kan forklare hvor denne likespenningen kommer fra?
Løst
Har problemer med å finne en god og kortfattet forklaring hvorfor det er viktig å splitte PEN i en installasjon.
Faremomenter, og ulemper. Hvilke systemegenskaper i TN-C som gjør at det må splittes?
Løst
Hei
jeg tar elektrikerutdanningen som privatist.
Elenergi og data og tele går nokså bra, men automasjon er litt vanskeligere. Da tenker jeg mest på PLS. Har sett på tidligere eksamen at man skal programmere ulike ting på PLS. det jeg lurer på er om noen har eksempler på PLS programmer på pcen som jeg kan laste ned for å klare dette. Takker på forhånd.
Løst
Hei
REf 523.7 a) i NEK 400.
Skal ein tolke dette som at eitt av kulepunkta MÅ oppfyllast for at forskriften REf 523.7 a) skal vere tilfredstilt, eller er kravet oppfylt berre om ledere er av samme materiale, likt tverrsnitt, omtrentlig same lengde, og ingen avgreininger?
Løst
Skal installere en 3,6kW keramikkovn i kjeller i bolig med IT-nett.. Produsenten opplyser at den ikke kan kobles på kurs med jordfeilvern, da lekkasjestrømmer vil løse ut vernet. Ovnen er jo ikke dobbelisolert, finnes det noe annet alternativ i NEK for å koble denne opp utenom skilletrafo?
Løst
Vil man kunne løse utfordringer med flytende jord i installasjoner med flere strømkilden (UPS). Dersom det monteres en skilletrafo i forbindelse med ups?
Løst
Hei
Ser på tavle som blir bygget ombord nå og reagerer på at jeg syns det er brukt lite tverrsnitt på kabel. Leverandør påstår det er innenfor.
Det kommer 3x50mm2 kabel inn på 100A bryter. Fra den går det ut 3x16mm2 som igjen forgrenes til flere stiger der de går ned til 6mm2.
Disse stigene blir altså forsynt med 3x6mm2, som går via jordfeilvern på 40A og forsyner 4x16A kurser.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.