Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1560
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Automasjon
Fagprøve : Jording (24V)

Hei, jeg har fagprøve.

Det er laget en egen stasjon på bedriften vår hvor fagprøven tas. Det er en liten sirkuleringsstasjon som består av tank, mengdemåler, radar, reg.ventil og en motor.

Forsterker til mengdemåler og pumpe er 230V og er tilkoblet PE.

Ellers er det ikke metallrør, men slanger(hageslanger). Vanligvis ville jo rørene vært utjevnet, men her er ikke det mulig. Jeg lurer på om reg.ventil(Sipart ps2 24VDC) trenger å jordes til hovedjordskinne. Det finnes ikke en terminal i koblingshuset til positioner for jording.

Målerøret er ikke jordet, burde denne tilkobles noe jording?

Takk på forhånd!

Spurt ${formatDate(1612389328)}
Løst Løst
Ex
El-kontroll EX områder

Vi er en mindre bedrift som produserer desinfeksjonsmiddel og vi har da naturlig nok EX-soner. Vi er ute etter en El-kontroll for å få en tilstandsrapport rapport på jording og generell kontroll på at alt er bra. Lokalt El-firma vil ikke påta seg slike oppdrag fordi det blir for komplisert for dem.

Hvor kan vi henvende oss til riktig ekspertise på EX-områder for å få en gjennomgang med rapport tro?

Spurt ${formatDate(1612281108)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
El-kontroll lavspenningsanlegg

Jeg leser at man skal være kurset og godkjent i ditt og datt for å få lov til å føre tilstandskontroll i elektriske installasjoner... i hvertfall privatboliger så vidt jeg har lest, stemmer dette?

Spurt ${formatDate(1612296595)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Krav til jordfeilvarsling ombord i skip.

Er det noe krav til hvilken type jordfeilvarsling som blir brukt om bord i skip? Var om bord i en båt for å utbedre noen avvik etter en DSB kontroll.

Kommentar fra DSB:

"Det må kontrolleres hvilket system jordfeilvarslingen om bord benytter. Er sumstrømprinsippet benyttet, så vil ikke dette fungere om bord i skip. I så tilfelle må en bytte jordfeilovervåkingen"

Er montert en jordfeilovervåking av type RH99M el.nr:1609910. Denne jordfeilvakten benytter seg av en sumstrømtrafo.

Sliter med å forstå hvorfor en ikke kan benytte seg av sumstrømtrafo om bord, da det er 230V IT nett om bord. Mener også å ha vært borti at sumstrømprinsippet er brukt i andre skip jeg har vært om bord i.

Spurt ${formatDate(1612266452)}
Løst Løst
Stikk tv/media

Det er ikke krav at det skal være brudd på stikkurs til tv/media ?

Spurt ${formatDate(1612277609)}
Løst Løst
Splitte kurs ved hjelp av vekslebryter/dreiebryter eventuelt kontaktorstyring - krav om egen kurs elbillader

Hei, vi ser på muligheten for å benytte oss av eksisterende kurs til badstu til også å mate en elbillader. Ikke samtidig, men bruke en vekslebryter/dreiebryter eventuelt kontaktorstyring som velger kun en av forbrukerne på kursen. Normalstilling vil bli elbillader, men kan slå over til badstu ved behov. Er dette lov?

Elbillader har integrert jordfeilvern type B.Eventuelt andre måter å få til dette på i henhold til forskriftene?

Spurt ${formatDate(1612173568)}
Løst Løst
Elektrisk støy
Støyfilter

Skal ekspandere et sette verktøy i oljebrønn. operasjonen blir styrt ved kommunikasjon mellom pc og verktøyet. Det er mye støy på nettet. Når vi bruker UPS kurs er alt ok, men man har ikke UPSer over alt. Trenger derfor et støyfilter. Vi bruker 230V verktøy med kommunikasjon trekker max 600W. Har Dere et forslag til å løse utfordringen? En enhet som kan kobles mellom setteverktøy og nettet? Kanskje kan en støy kondensator løse utfordringen? hvordan beregner jeg den? har ikke fått oversikt av de overharmoniske enda, muligens jeg ikke får det heller.

Alle gode forslag mottas med takk.

Mvh.

Harald Bode

Spurt ${formatDate(1612194144)}
Løst Løst
Elbil lader vs egen kurs

Hei,

Elbil lader skal som kjent ha egen dedikert kurs forankoblet lader.

Men ved installasjon i eksisterende eldre bolig er det ikke alltid like enkelt.

Har i dag en bolig som har litt større tverrsnitt fra sikringsskap ned mot en underfordelingling i kjeller.

Kan en sette opp ekstra sikring i denne underfordelingen, og definere den som egen dedikert kurs?

Bolig har OVSP, men ikke plass til ny kurs i tavle..

Spurt ${formatDate(1612216008)}
Løst Løst
Fylling av masser rundt nettstasjoner

Hei, litt usikker på hva som er riktig fylling inntil nettstasjoner, eksempel aluminiumssokkel og ABB Magnum 350 oppå, har jeg forstått REN riktig at det skal være igjen ca 10 cm av sokkel synlig ?

Spurt ${formatDate(1611927025)}
Løst Løst
Faglig ansvarlig, egen stilling eller tilleggsoppgave?

Spørsmålene gjelder faglig ansvarlig for drift og vedlikehold av arbeidsgiverens egne lavspenningsanlegg-Skal denne personen være 100% ansatt med stillingstittel som faglig ansvarlig?-Kan personen være f.eks operatør/tekniker (utføre andre arbeidsoppgaver) samtidig som han er FA?-Kan personen jobbe skift/turnus? (Industribedrift med drift 24/7)Jeg har lest at FA skal være fast ansatt i foretaket, skal utøve arbeidet samt være tilgjengelig innenfor foretakets normale arbeidstid. Men allikevel blir jeg ikke helt klok og søker derfor svar fra dere.

Spurt ${formatDate(1611949346)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.