Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 832
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Tilkobling fra netteier i NEK399-skap

I de fleste nettselskap er det netteier som har ansvar for tilkobling av deres kabel. Vi bruker på dobbel-isolert utførelse fra tilkoblingsklemmene helt frem til samleskinner. Vi ser at det ofte er ledere som ligger i kontakt med gods.

Spurt ${formatDate(1603908030)}
Løst Løst
Automasjon
Forsjellige typer Transmittere fordeler og ulemper

Hei

jeg har et generelt spørsmål, anngående fordeler og ulemper med forsjellige typer transmittere som brukes til nivåmåling (radar, pizo, dp celle osv) og hvor de egner seg best

Spurt ${formatDate(1603711633)}
Løst Løst
Nytt tannlegekontor

Hvilke kvalifikasjonskrav gjelder for installatør og montør ved nyinstallasjon av tannlegekontor?

Spurt ${formatDate(1603729166)}
Løst Løst
§ 9.Kvalifikasjonskrav ved kontroll av andres elektriske anlegg

Hei.

Har et spørsmål til krav rundt FEK§ 9. Kan jeg som gr. L elektriker med 15 års erfaring, fullført teknisk fagskole innen elkraft, NEMKO sertifisert NEK 405 - el.kontrollør og elektrotermografør kontrollere andres EL-anlegg? Har i dag fast jobb, men vurderer muligheten for å åpne et eget foretak, mens jeg venter på å få ta installatørpapirene.

Jeg ser at forskriften sier "Den som har det faglige ansvaret for kontroll av elektriske anlegg skal oppfylle vilkårene i § 7 første ledd.". Jeg blir imidlertidig usikker på hva som defineres som "første ledd", men jeg ser jo at jeg oppfyller de to første avsnittene.

Spurt ${formatDate(1603780521)}
Løst Løst
AUS arbeide

Evig diskusjon her på jobben..... Hvor går grensa for hva som er AUS arbeide? eller hva slags arbeide vil dette være i praksis? noen som mener noe om dette?

Spurt ${formatDate(1603490867)}
Løst Løst
Ex
Ex setifisering i Vietnam

Hei!

Vi ser på om vi skal levere elektrisk utstyr til Vietnam som skal Ex sertifiseres. Er litt usikker på om utstyret skal ATEX eller IECEx sertifiseres.

Jeg finner ikke Vietnam på listen over land som er medlem av IECEx.

https://www.iecex.com/information/countries/

Finner et annet sted at de godtar ATEX i Vietnam, men dette er jeg ikke sikker på.

Har dere noe klart svar på dette?

Spurt ${formatDate(1603461726)}
Løst Løst
Ex
T-klassifisering på Ex e terminalbokser

Hei forumleder,Har fått oversendt underlag fra en av de største boksprodusentene i verden og her vises T-koden i Ex-merkestrengen på merkeskiltet som T. Gb og hvor man ett annet sted på skiltet har spesifisert T-klasse og omgivelsestemperatur for to forskjellige T-koder. Jeg mener at man ikke kan bytte ut det numeriske sifferet i T-koden i Ex-merkestrengen med ett punktum, i alle fall ikke om man leser IEC EN 60079-0:2017 kapittel 29.4 punkt d). Det står heller ikke noe i EN 60079-7:2015 som gir rom for en slik forenkling så vidt jeg kan se?Hva tenker du om dette?

Mvh

Eric

Spurt ${formatDate(1603441307)}
Løst Løst
Strekkavlasning

Er Strips godkjent til strekkavlasning i ap9 bokser ser dem har kommet med egen strekkavlasning noe rødplugg man sette inne i boksen med strips

Spurt ${formatDate(1603453580)}
Løst Løst
Termografering i minusgrader

Hei.

Jeg har et teoretisk spørsmål som jeg har lurt litt på når det kommer til termografering.

Dere har kanskje ikke svaret, men jeg prøver alikevel.

Case: Termografering av OV på et TKS skap på bolig ute. Det er løs tilkobling på L1 som er, la oss si 50 % belastet. ( 20 A av 40 A OV). Temperaturen på L1 blir målt til 71 C. - Utetemperatur på tidspunktet er 20 grader C.

Så kommer spørsmålet. Hva om utetemperaturen er (minus) - 20 grader C. Hvor tydelig vil man se avviket og hva vil temperaturen nå være? (Det blåser 0 m/s, så det er ikke noen konveksjonspåvirkning)

Vil man se avviket tydelig?

Håper på svar

Mvh

FAQ

Spurt ${formatDate(1603309681)}
Løst Løst
Godkjenne installasjon der vern har høy I2

Ifm at opprinnelig rehab installasjon i min leilighet ble utført med en rekke feil og mangler blir det nå ryddet opp.Ett moment jeg ikke helt er sikker på om blir adressert korrekt er tavla. Ved sist rehab i 2014 ble de satt inn Chint jordfeilautomater. Disse har en I2 på 1,45 og samtlige kurser unntatt platetopp er trukket med 2,5 kvadrat og sikret med 16A vern. Det er hovedsakelig PN som er brukt, men det er også lagt PR i rør under gulv og i vegg. Installatør mener at disse verna er ok sett opp i mot forlegningsmåte. Dette regnestykket får jeg ikke til å gå opp. Det er en del år siden jeg jobbe med dette, er det noen faktorer jeg ikke husker som gir reduksjon nok for å få Iz under In?

Spurt ${formatDate(1603354801)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.