Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 832
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Elektrisk støy
PFSP vs PFSK

Hei.

Til signalkabling hhv 24V, hvilken kabel er å foretrekke av disse to? De kommer til å ligge delvis på bro og i kanal sammen med en del 230V kabler samt kabling for brannvarsling

Spurt ${formatDate(1576757147)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Skoleoppgave

Hei

har fått en oppgave av skolen til etter nyttår, hvor jeg skal lage en instruks på hvilke målinger man må ta før man tar opp sikringen igjen, etter at man har utført arbeid på kursen.

jeg vet at man må ohm?e mellom fasene og jord, men må dette gjøres mellom fas-fas også?

må jeg megge å? og holder det å bare ta den bestemte kursen når jeg megger, eller må jeg ta strømmen på hele tavla?

takk for all hjelp

Spurt ${formatDate(1576931739)}
Løst Løst
Automasjon
Nett frekvens jernbane

Har alltid lurt på hvorfor det er 16 2/3 Hz på kjøreledningen til baneverket og ikke 15 eller 16 Hz, men hvorfor den ekstra 2/3 Hz mon tro?? Vet at det blir mindre induktivt tap med lavere frekvens og dobbelt så store transformatorer osv..

Spurt ${formatDate(1576954619)}
Løst Løst
Gruppe 2 rom

Hei,

Etter 710.560.05 skal minst 50% av rombelysningen være fra nødstrøm. Nødstrøm vel definert som UPS?

Etter 710.559.01 skal belysningen forsynes av 2 uavhengige kurser, det vil vel si at noe av belysningen må forsynes fra en tavle utenfor det medisinske området.

Må det være 50-50% fordeling på belysningskurser? Eller kan man ha 75% på UPS kurs og 25% på en ekstern kurs. Er det noen krav til minimum belysning? Finner ikke ut av Teknisk forskrift til Plan og bygningsloven som NEK referer til.

Spurt ${formatDate(1576703301)}
Løst Løst
Ex
Engelsk oversettelse av Norsk Olje & Gass Retningslinje 059

Hei

Er Det noen som kan kan dele/henvise til en engelsk oversettelse av Retningslinje 059?

Spurt ${formatDate(1576748482)}
Løst Løst
Dobbel / forsterket isolasjon ladestasjon bolig

I 412.3 står det at dobbel / forsterket isolasjon kan benyttes i alle situasjoner bortsett fra enkelte begrensninger spesifisert i NEK 400-7 og NEK 400-8.

Kan da denne beskyttelsesmetoden benyttes til ladestasjon i en boliginstallasjon hvis kabel og ladestasjon er klasse II?

Spurt ${formatDate(1576506462)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Midlertidig utstyr på dekk på skip

Vi skal montere noe utstyr på dekk for testing i en kortere periode, muligens 30-40 dager.

Utstyret det er snakk om er en liten tugger-vinsj og noe utstyr i en container, deriblant en HPU. Alt utstyret er 440V.

Hva er kravet til kabling til dette utstyret? Går det greit å bruke gummikabler på dette utstyret? Eventuelt gummikabel fra en 690/440V trafo vi har fast montert ombord, videre til underfordeling der vi igjen fordeler ut til utstyret på dekk? Kan underfordeling regnes som midlertidig utstyr?

Spurt ${formatDate(1576508792)}
Løst Løst
Inntakskap/boks i kjeller som skal pusses opp

inne i kjelleren på huset mitt er det plassert en inntaksikring i egen boks (skrusikringer). Denne er plassert ganske høyt oppe på veggen ca 5-6 meter hvor kabelen fra e-verket kommer inn via bakken. Videre fra denne er en PFSP kabel klamret langs veggen i kjelleren og opp i sikringsskapet i 2.etg.

Nå skal kjelleren pusses opp og jeg ønsker å fjerne denne og heller plassere OV i sikringsskapet i 2.etg. Ønsker ved samme anledning å søke om mer strøm inn ettersom jeg i dag bare har 2x35 a. Kabelen inn fra e-verk er 25 cu e med 3 faser hvor kun 2 er tilkoblet, så dette burde ikke være noe problem. Dette melder jeg selvfølgelig til netteier via de rette instanser.

Har følgende spørsmål knyttet til dette:

Hvordan løses dette i praksis? Min plan er å fjerne eksisterende inntakboks og krympeskjøte pfsp'en som kommer inn utenfra med en ny pfsp og føre denne i rør i taket (taket skal lektes ned) og frem til fordelingen. Eventuelt presskjøte med pfxp som er dobbelisolert?

Kan jeg skjøte kabelen slik, eller må jeg sette opp en koblingsboks?

Er dette en grei løsning? På forhånd takk for hjelpen!

Hilsen elektriker gruppe L som har begrenset med erfaring på boliginstallasjon.

Spurt ${formatDate(1576528422)}
Løst Løst
NK64 tolkning

TOLKNING: NEK 400-5-53:2018, avsnitt 531.2.2.3 ? Allpolig utkobling 2. jordfeil ifm. tilknytningsskap

Unngår ein heile problemstilling ved å bruke kl2?

Spurt ${formatDate(1576307721)}
Løst Løst
Montasje av stikkontakter

Er det noe forbud mot å montere schucko stikkontakter slik at hullene står opp? en kunde gnålet om at han ville ha det på en tralle med måleinstrumenter på et laboratorie. Selv kan je gikke finne noen regler på at det ikke er lov..

Noen som vet?

Spurt ${formatDate(1576343490)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.