| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hvor og hvordan får man oversikt over lover og forskrifter som gjelder for permanent plasserte innretninger i norsk petroleumsvirksomhet?
Må man inn i ordlyden i hver lov og forskrift? eller er det mulig å filtrere dette på f.eks. lovdata.no?
Løst
Vil NEK 420 6.5 gjelde for slanger. Typisk arbeidsluft og vannslanger som løst blir dratt rundt på dekk?
Løst
Hei,
Vi har en pågående diskusjon med en kunde med tanke på terminering av ubrukte ledere og IS skjermer i en feltkabel. Vårt produkt har 5 galvanisk skilte kretser som blir driftet fra 5 forskjellige barrierer. Alle de 5 signalene fra sensoren går via en 6-pars RFOU(I) feltkabel som har individuelt skjermede par (grunnet separate kretser). Det er uenighet om hvordan IS skjermene og de ubrukte parene skal termineres i lokal koblingsboks i sone 1 og i ikke-farlig område. IEC 61892-3:2019 figur 2 samt flere andre steder viser bare eksempel med ett par hele veien. Kan/skal man laske sammen ALLE ubrukte lederne i ikke-farlig område og så til IS/IE bar eller kan man også/eller laske sammen alle de ubrukte lederne i selve koblingsboksen i sone 1? Det samme spørsmålet gjelder for IS skjermene. Eller må alle disse gå én-til-én (uten sammenkoblinger) fra feltutstyret helt inn til ikke-farlig område FØR man kobler sammen der det gjelder og til sine respektive jordingsskinner? Jeg mener at man ikke kan koble sammen de ubrukte ledere eller IS skjermer før de er trukket inn i ikke-farlig område og skal inn på sine respektive skinner.
Mvh,
Eric
Løst
Gjør oppgaver, leser i NEK og Montørboka. Men finner ikke teoretisk svar på denne problemstillingen .
Jeg har en kabelbru, som har forlagt 6 * 240 CU en ledere . Kabel brua skal jordes. Med Hvilket tverrsnitt. og hvilket krav i NEK
Kabelbrua er a anse som ANNEN UTSATT ledende del og ref NEK 544.2.2
Der fortelles det SB (utjevningsforbindelse) er større eller lik fase og jord i kabler .
SB > PE
Men det er litt drøyt å jorde ei kabelbru med 240 ! så den utgår .
I høyspenten så jordet vi slike bruer med 16 Kvadrat CU, til hovedjordskinne .
Men ref NEK544.1
Utjevningsjord til Hovedjord skal være 6 kvadrat CU ! ( det blir for smått!)
og større enn halvparten av PE i kabelens PE. ( jeg skal sjekke i mårra om kabelen har egen jordskjerm den er vanligvis 35 kvad på enledere, men har ikke fått kabelen ennå, kanskje powerflex)
isåfall går det med 35 / 2 = 16 kvad, sånn ca .
så har vi ref NEK 543.1.2 eller tab 54B
S>35 . PE = S / 2 som gir 240 / 2 = 120kvad utjevningsjord, det er overkill.
TFXP (grønnkabel) 240, 4G denne har jo 240 AL som GulGrønn eller PEN.
Samma hva, jeg foreslår å jorde brua med 16kvadrat CU, til hovedjord. Hva synes dere til det .
Løst
Hei.
Det skal installeres et 400V 4x125A uttak på kai, for forsyning av landstrøm til fartøy.
Er det jf. NEK 400-7-709.413.2.1 utelukkende krav til skilletrafo oppstrøms uttaket på land?
Hva gjelder når fartøyet er forberedt med skilletrafo om bord?
Løst
Skal legge opp ny kurs til en underfordeling i et verksted fra den eksisterende fordelingen i en bolig. Denne er helt full og det er ikke plass til flere moduler i fordelingen.
En mulighet er å flytte overspenningsvernet for å frigjøre plass til en ny automat. Planen er da å plassere dette i inntaksskapet som står på loftet. Dette er et gammelt skap hvor skrusikringene er byttet med automat og ASD avdekning i senere tid.Det vil være god plass til å plassere overspenningsvernet her. Er snakk om 3 fas IT-nett.
Er dette en godkjent løsning? Er vel i utgangspunktet positivt at overspenningsvernet flyttes nærmere inntak? :)
Løst
Hei:)
Jeg har et spørsmål ang støy.
Jeg har en nettverkskabel som går fra vegguttak (internett), til en altiboks tv-dekoder. Fra tv dekoderen går det hdmi til tven min.
Jeg har også en mikrobølgeovn som jeg noen ganger har brukt mens jeg har kikket på tv.
Mikrobølgeovnen brukes i stuen (redusert med strømuttak). Nettverkskabelen ligger over mikrobølgeovnen.
Det jeg lurer på, kan nettverkskabelen, eller noe i forbindelse med tv'en, ha blitt ødelagt av at jeg har brukt mikrobølgeovnen?
Løst
Hi,
04-05. Mar 2020 will be NEK400:2018 courses in Gardermoen. Language norwegian or english too?
Thank you
Løst
Hei,
Hva kan en elektriker med fagbrev gjøre av arbeid uten installatør?
Er det lov å utføre arbeid på eiendom der familie bor? Og eiendom som eies av et firma der du selv er medeier?
Syntes det vanskelig å vite hvor skille går og håper noen har tid til å gi et svar:)
Mvh
Tore
Løst
Skal opp til fagprøve snart, og lurer på hvordan det er med festing av høyspentkabel på f.eks. kabelstige. Skal vel etableres fester som skal kunne oppta kortslutningskreftene?
Har vært borti å brukt stropp for å feste kabel på stige, er det innenfor og finnes det alternativer?
Takk for svar! :)
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.