| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei,
Jeg jobber med en beskrivelse der det kreves: "SELV NEK EN 61140 for elektro installasjoner på bomarmer"
Lyktene jeg monterer på bomarmen er 24V dc, med et strøm trekk på 0,27ah. (Alle koblinger i bomarmen gjøres med IP 68 kontakter, med et prefabrikert lednings nett fra produsent.)
Er jeg underlagt dette kravet, og i tilfelle hva "krever" dette kravet? -event, hva kan jeg "svare" ?
Mvh Dag Riise
Løst
Hei!
Har flere plasser lest av skjermen skal ikke kobles i felt-enden.
La oss si at vi er i et ex område.
Kabelen er skjermet med armering. Av ledninger har den L1, L2 og Screen.
I det sikre området kobler jeg skjermen (kabelens armering) til PE.
Ute i felt går kabelen til et pt-100 element. L1 og L2 kobler jeg til termineringsblokkene. Screen lar jeg flyte.
Pt-100 elementet har en gjennomføringsgland der kabelens skjerm kan termineres.
Skal jeg da ikke koble kabelens skjerm til glanden?
Løst
god dag godt folk.
Leser til examen og driver litt eksamens trening. Oppgaven lyder slik .
EXAMENS oppgave : fornøyelses park
En fornøyelses park har feil på spøkelses toget. Flere av de elektrisk dukkene, Automata Mechanica Arcana beveger seg med uprogrammerte funksjoner og gjester har melder inn å bli fysisk skadet. I tillegg stopper spøkelsestoget midt inni den dypeste delen av tunellen. Der hvor bøddelen skal halshugge en demon fra helvete . Der har også lyset tendens til å slå seg av og på, uten grunn .
Flere gjester har blitt meldt savnet på stedet og politiet gjør tekniske og taktiske undersøkelser. Ditt firma har blitt kontaktet for å få spøkelsestoge tilbake i drift. Dokumentasjon av utbedringene skal leveres til havarikommisjonen og påtalemyndigheter. Prosjektleder er syk og du blir send ut alene, uten bistand . Forklar hvordan du går frem . God fornøyelse !
Er det riktig av meg å bruke NEK740 på denne ?
Løst
Hei. Borettslaget til broren min har fått et avvik fra et utførende el-kontroll firma som sier "Hovedkurser ikke dobbelisolert/klasse 2"
Gjelder 3x25mm Pfsp Al stiger fra Hovedtavle. Tilkoblet C32 automasikring IT nett. Bygget ca 2010.
I anleggsdokumentasjonen står det et jordelektrode er cu-wire. Hvordan kan det skrives avvik på dette? Jeg mener bevisbyrden her ligger hos de som skriver avviket? De bør vel legge frem "bevis" på at jordingen er for dårlig og trafoen for stor til kunne holde berøringsspenningen under 50 V?
Løst
En trefasemotor er koblet til et trefasenett 220 V/50 Hz. Motoren er stemplet 2 kW; cos ?=0,8; ?=0,8; motoren er ?-koblet
Hvor stor er strømmen i tilførselsledningene ved full last? Angi svaret i Ampere
Vi har en spole seriekoblet med en kondensator. Vi har følgende informasjon: 300 V/50 Hz, 450 ?, 1,6 H, 6 µF
Beregn impedansen for spolen og angi svaret i Ohm
Løst
Hei,Vi har en del sikkerhetsbarrierer (galvaniske skiller) liggende på lager som vi har fått fra vår lokale distributør. Når vi sjekker Ex-merkingen så ser vi at disse har ett eldre sertifikat, det vil si de fikk nytt ATEX sertifikat i 2016. Produsenten sin samsvarserklæring (som foreligger i revisjon 10) henviser så klart til det nye sertifikatet. Hva sier egentlig lovverket av det å levere disse barrierene i forhold til at de henviser til et sertifikat som har blitt erstattet? Kan de ikke leveres? Kan jeg levere de sammen med ny eller gammel samsvarserklæring? Er dette noe som produsenten evt. bør besvare?Mvh,
Eric
Løst
jeg målte spenning på L,N og jord. Etter at jeg skrudde av sikringen, da var det ikke spenning på L og N, men spenning på L og jord og N og jord. Da er det vel en jordingsfeil en plass eller er det normalt? Når sikring ble satt på var det ingen spenning på jord men kun mellom L og N.
Løst
I FSE §6 står det i siste avsnitt:
"Ved arbeid på eller nær ved elektriske lavspenningsanlegg tilhørende en tredjepart og hvor anlegget er av en slik art at eier/driver ikke omfattes av denne forskriften og hvor det da ikke er utpekt en driftsansvarlig, så vil det være faglig ansvarlig i den utførende virksomheten («installatøren») som har ansvar for å utpeke ansvarlig for arbeidet."
Spørsmål: Kan man spesifisere hvilke anlegg dette gjelder, eller kan det vurderes? Hva er grensesnittet?
Løst
Hei,
Vi skal legge to 1x50mm2 dobbelt isolerte kabler mellom ett batteri kabinett (non-ex) og et exde skap. Rundt 100A strømtrekk, opptil 480VDC. Dette skal legges internt i et utstyrsrom på plattform. Hva må jeg tenke på ifm forlegning av kabler ? Skal det være avstand mellom lederne (+ og - i hver sin kabel)? Må det festes med annet enn stålstrips ? Noe spesifikt å tenke på når vi drar lederne inn i Exde kapsling ?
Mvh Joachim Olseth
Løst
Hei. Jeg lurer på hva forskriftene sier om adgangstillatelse og om låsing av batterirom ombord på flyttbare oljeinstalasjoner.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.