Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 832
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Elektrikar teori eksamen

God dag mine dyktige fagfolk.

Skal opp til teori eksamen i elektro i morgen, 29.05.2019, og trenger desperat hjelp/tips til forberedelsesdelen. Her er ordre vi har fått til no:

Arbeid på kaiområde.

? Installasjon og styring av pumpeanlegg for ny overvatnskum

? Installasjon av varmekabel for tining av is

? Feilsøking

Data for inntak: IT: 230V, Ik3pmaks = 8kA, Ik2pmin = 1,2kA.

Takk for hjelp på forhånd!

Spurt ${formatDate(1559031804)}
Løst Løst
Automasjon
eksamen

Skal opp til teori eksamen i elektro i morgen, 29.05.2019, og trenger desperat hjelp/tips til forberedelsesdelen. Her er ordre vi har fått til no:

Arbeid på kaiområde.

? Installasjon og styring av pumpeanlegg for ny overvatnskum

? Installasjon av varmekabel for tining av is

? Feilsøking

Data for inntak: IT: 230V, Ik3pmaks = 8kA, Ik2pmin = 1,2kA.

Spurt ${formatDate(1559035523)}
Løst Løst
Automasjon
2 stk kabler i en 10 kvadrat dobbel nite

Hei.

Jeg lurer på om det er tillatt å ha en 2,5mmHFD og en 16mm ledning i en dobbelnite 10mm?

Og om dere har en tabell til dette?

Spurt ${formatDate(1559024894)}
Løst Løst
Automasjon
Eksamen

Har nå fått eksamensforberedelse, oppgaven går ut på arbeid på kaiområde. Oppgaven er installasjon og styring av pumpeanlegg for ny overvannskum og installasjon av varmekabel for tining av is.

Noen som har noe peiling på hva som kan komme på eksamen?

Spurt ${formatDate(1559026697)}
Løst Løst
Ex
Bruk av små motstander i sone 2

Hei

Vi har enkelte IO kort som er plassert I sone 2. Disse IO kortene har en funksjon som gjør at de blinker konstant rødt så lenge noe ikke er tilkoblet. En rødt blinkende lys er ikke bra uten at det gir et signal om at noe er galt.

Vi ønsker å stoppe denne blinkingen ved å montere inn en 10kohm motstand direkte på utgang/inngangen.

Er dette noe som kan gjøres uten videre I sone 2?

Bruk av motstander kan definers som en passiv komponent og trenger derfor ikke eget Ex sertifikat.

Hvordan kan vi evt løse problemet med blinking? Har dere noe forslag?

Spurt ${formatDate(1558685757)}
Løst Løst
bad

Hva er kravet til vifte på bad med tanke på 2 polt brudd og i hvilken sone osv.

Husker at før var det 2polt brudd end of story, nå har jeg hørt at vifta kan ha fast strøm uten brudd men ha en styreledning i tillegg. Stemmer det.

Har også hørt at led spotter i tak ikke trenger 2polt brudd. Stemmer det.

Spurt ${formatDate(1558698459)}
Løst Løst
sikringsskap

Er det krav om å sette inn overpenningsvern ved rehabilitering av sikringsskap hvis det ikke var montert fra før.

Det er vel ikke tilbakevirkende kraft tenker jeg?

Spurt ${formatDate(1558702259)}
Løst Løst
Motorvern ved stjerne- trekantvender

Hei, noen som kan forklare meg hvorfor vi stiller motorvernet på 0,58A av hovedstrømmen når vi setter motorvernet etter "kjørekontaktoren" som her (ref motorhåndboka)?

http://w3.elektrofag.info/_/rsrc/1333495827245/styringsteknikk-1/stjernetrekant/dreieretn-styrestrom-2.png

Hvorfor stiller vi det ikke på halvparten som vi ville gjort om vi hadde hatt 2 parallelle kabler og normale lasker i motoren?

Spurt ${formatDate(1558617080)}
Løst Løst
Ex
Feilsøking Exi looper

Hei

Fikk fortalt på repetisjonskurs at det nå er påkrevd varm B AT for å feilsøke i en koblingsboks når den inneholder mer enn en Exi loop.

Er dette et forskrifts krav eller kommer det fra et selskaps interne krav?

Spurt ${formatDate(1558614900)}
Løst Løst
Ex
Inntaksboks

Hei.

Jeg har et anlegg med luftstrekk hvor jeg skal skifte inntak. Er det lov å benytte inntakboks i plastikk (https://efobasen.efo.no/produkt-detaljer/pn/1702923), eller må denne være av stål?

Spurt ${formatDate(1558621189)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.