| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
God dag mine dyktige fagfolk.
Skal opp til teori eksamen i elektro i morgen, 29.05.2019, og trenger desperat hjelp/tips til forberedelsesdelen. Her er ordre vi har fått til no:
Arbeid på kaiområde.
? Installasjon og styring av pumpeanlegg for ny overvatnskum
? Installasjon av varmekabel for tining av is
? Feilsøking
Data for inntak: IT: 230V, Ik3pmaks = 8kA, Ik2pmin = 1,2kA.
Takk for hjelp på forhånd!
Løst
Skal opp til teori eksamen i elektro i morgen, 29.05.2019, og trenger desperat hjelp/tips til forberedelsesdelen. Her er ordre vi har fått til no:
Arbeid på kaiområde.
? Installasjon og styring av pumpeanlegg for ny overvatnskum
? Installasjon av varmekabel for tining av is
? Feilsøking
Data for inntak: IT: 230V, Ik3pmaks = 8kA, Ik2pmin = 1,2kA.
Løst
Hei.
Jeg lurer på om det er tillatt å ha en 2,5mmHFD og en 16mm ledning i en dobbelnite 10mm?
Og om dere har en tabell til dette?
Løst
Har nå fått eksamensforberedelse, oppgaven går ut på arbeid på kaiområde. Oppgaven er installasjon og styring av pumpeanlegg for ny overvannskum og installasjon av varmekabel for tining av is.
Noen som har noe peiling på hva som kan komme på eksamen?
Løst
Hei
Vi har enkelte IO kort som er plassert I sone 2. Disse IO kortene har en funksjon som gjør at de blinker konstant rødt så lenge noe ikke er tilkoblet. En rødt blinkende lys er ikke bra uten at det gir et signal om at noe er galt.
Vi ønsker å stoppe denne blinkingen ved å montere inn en 10kohm motstand direkte på utgang/inngangen.
Er dette noe som kan gjøres uten videre I sone 2?
Bruk av motstander kan definers som en passiv komponent og trenger derfor ikke eget Ex sertifikat.
Hvordan kan vi evt løse problemet med blinking? Har dere noe forslag?
Løst
Hva er kravet til vifte på bad med tanke på 2 polt brudd og i hvilken sone osv.
Husker at før var det 2polt brudd end of story, nå har jeg hørt at vifta kan ha fast strøm uten brudd men ha en styreledning i tillegg. Stemmer det.
Har også hørt at led spotter i tak ikke trenger 2polt brudd. Stemmer det.
Løst
Er det krav om å sette inn overpenningsvern ved rehabilitering av sikringsskap hvis det ikke var montert fra før.
Det er vel ikke tilbakevirkende kraft tenker jeg?
Løst
Hei, noen som kan forklare meg hvorfor vi stiller motorvernet på 0,58A av hovedstrømmen når vi setter motorvernet etter "kjørekontaktoren" som her (ref motorhåndboka)?
http://w3.elektrofag.info/_/rsrc/1333495827245/styringsteknikk-1/stjernetrekant/dreieretn-styrestrom-2.png
Hvorfor stiller vi det ikke på halvparten som vi ville gjort om vi hadde hatt 2 parallelle kabler og normale lasker i motoren?
Løst
Hei
Fikk fortalt på repetisjonskurs at det nå er påkrevd varm B AT for å feilsøke i en koblingsboks når den inneholder mer enn en Exi loop.
Er dette et forskrifts krav eller kommer det fra et selskaps interne krav?
Løst
Hei.
Jeg har et anlegg med luftstrekk hvor jeg skal skifte inntak. Er det lov å benytte inntakboks i plastikk (https://efobasen.efo.no/produkt-detaljer/pn/1702923), eller må denne være av stål?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.