Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 832
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Feilsøking av varmekabel

Hei,

jeg lurer på om man kan direktekoble varmekabelen å finne ut om varmekabelen funker? siden varmekabelen vi ikke funke når den er koblet til termostat?

Spurt ${formatDate(1550936640)}
Løst Løst
Risikovurdering lange kabelstrekk og lang utkoblingstid

Jeg lurer på om det er noen måte man greit kan risikovurdere seg bort i fra rødmelding pga utløsningstid på lange kabelstrekk?

Jeg har satt opp et anlegg der noen av kursene har kabelstrekk på 370 meter.

Febdok godkjenner ikke under 10mm² men jeg vet at konkurrenter av oss godtar mindre tverrsnitt. Vi skulle gjerne kunnet gått ned til 4mm² men får da drøye 15 sek utkoblingstid (rødmelding ihht NEK:2018). Kablene tåler kortslutningen i 75 sek.

Kablene det er snakk om er til fast ohmsk last, temperatur under drift er maks 10-15°C, det benyttes dobbeltisolert og halogenfrie kabler og kursene har egne skilletrafoer.

Kablene ligger i betongkanaler og utstyret kablene går til befinner seg på avgrensede områder.

Er det mulig å risikovurdere seg bort fra feilmeldingen, og hvordan bør man i så fall ordlegge seg?

Spurt ${formatDate(1550842056)}
Løst Løst
Ex
Støt fra Provisoriske 400V El Anlegg

Hei,

Vi har problemer med det provisoriske anlegget.

Det har skjedd hendelser hvor personell tar på skjøteledninger/tilkoblet utstyr og får elektrisk støt.

Anlegget er fødet fra 2 stk Generatorer 400V. Fordelingene ute i anlegget er sikret er 16A med 30mA JF brytere.

I dag hadde vi en hendelse hvor en operatør tok på gummien på en skjøteledning samtidig som han tok i et stillas. Han fikk da et lite støt. Vi målte mellom gummien og stillaset, og det ble målt varierende spenning fra 50-100v.

Dagen dette skjedde var det mye tåke og fuktig luft. Men uansett, burde ikke JF bryteren løst ut?

JF bryteren ble testet på test knappen. Alt OK. Men ledningen som operatør vi støt fra, var det overslag på mellom fase-Jord da den ble isolasjons testet. Usikker på måleresultatet.

Samme dag var det også en som tok på enden på en skjøteledning og kjente støt. Denne kabelen var OK.

Hvilke tiltak kan vi gjøre?

Det var ikke utjevnings forbindelse på skapet til struktur. Noe som ble utført i etterkant.

Spurt ${formatDate(1550869015)}
Løst Løst
Beregning av overgangsmotstand

Har fått oppgitt at dimensjonerende jordfeilstrøm er 1,6mA. Dette er IT anlegg for bolig. Jordelektrode er 20m 25mm2 forlagt i grus

Hvis jeg skal beregne overgangsmotstanden bruker jeg følgende formel:Ra= Ub/Ij= 50V/1,6A = 31,25 ohm

Hvis jeg skal finne berøringsspenning så snur jeg jo på formelen bare. Stemmer dette, eventuelt hva er det jeg har gjort galt?

Spurt ${formatDate(1550826892)}
Løst Løst
Automasjon
Elektroteknikk

Hei,

driver å frisker opp på elektroteknikken, men savner gode forklaringer på fremgangsmåte ved kombinasjonskretser der serie og parallell koblinger går om hverandre.

Tips her?

Spurt ${formatDate(1550831021)}
Løst Løst
Ex
Merking i henhold til ISO 80079-37

Denne standarden tar for seg 3 typer ikke-elektrisk beskyttelses metoder; konstruksjon «c», kontroll av tennkilder «b» og nedsenking i væske «k».

Tidligere merket en ikke-elektrisk utstyr som F.eks «Ex II 2 GD c T6

I kapittel 10.1 i standarden står følgende:

«Non-electrical equipment meeting the requirements of this standard supplemental to those of ISO 80079-36 shall be marked in accordance with ISO 80079-36, there is no additional marking with regards to the Type of Protection applied. For example equipment intended for use in Group IIB flammable gas or vapour which has a temperature class of T4 and Equipment Protection Level Gb and protected by constructional safety, liquid immersion and/or control of ignition sources shall be marked with Ex h IIB T4 Gb».

Hva innebærer dette? Er gammel «ATEX» merking erstattet av den nye merkingen «Ex h IIB T4 Gb»?

Vil utstyr godkjent for støv da få merking som f.eks «Ex h IIIC T120°C Db»?

Spurt ${formatDate(1550820761)}
Løst Løst
Utdanning

Hei,

Jeg jobber som servicetekniker, men har ikke fagbrev eller utdanning innen elektro, men har jobbet med dette i 11 år.

Jeg utfører feilsøking og reparasjoner på kaffemaskiner og storkjøkkenutstyr, da som representant for produsenten. Skulle gjerne hatt kompetansen på papiret.

Lurer da på om noen vet hvilke muligheter som finnes slik at jeg kan få tatt f.eks fagbrev innen elektroreparatør? Eller fins det andre kurs etc?

Sett på muligheten for å ta programfagene i elektro som privatist, men da må vel man også ha lærlingplass med en fagleder? da må jeg i tilfelle bytte arbeidsplass som jeg ikke er så gira på.

Har generell studiekompetanse fra før.

Takker for råd.

Spurt ${formatDate(1550825641)}
Løst Løst
Beskyttelse mot virkning av DC feilstrømmer 722

Hei

Det er enkelte som mener at du kan erstatte krav i 722.531.2.3.101 med 412.4 dobbel eller forsterket isolasjon og dermed benytte type A vern hvis kabel og ladeboks er i kl. 2 utførelse.

412.4 er beskyttelse mot elektrisk sjokk mens i 722.531.2.3.101 er beskyttelse mot virkningene av DC feilstrømmer.

Spurt ${formatDate(1550825602)}
Løst Løst
Nek399/REN 2 stikkledninger i dobbelt tilknytningsskap

Hei,Ved montering av dobbelt tilknytning-skap er det normalt å kun benytte seg av 1 stikkledning som forsyner begge målerne i skapet. dette er ofte praktisert da eier av anleggene skal være samme.Men noen prøver seg på dobbel tilknytning-skap med 2 stikkledninger, nettselskaper godkjenner ikke denne løsningen ofte på grunn av sikkerhet ved at det er 2 separate spenningskilder i dette skapet.Finnes det noe skriv på elsikkerheten her ved benyttelse av flere spenningskilder inn i samme forsynings-skap, tilknytning-skap eller andre typer fordelinger?For meg virker dette ganske åpenbart hvorfor vi normalt ikke praktiserer slike løsninger men hadde vært fint å hatt dette svart på hvitt for referanse og dokumentasjon.Takker for svar på forhånd

Mvh

Spurt ${formatDate(1550732425)}
Løst Løst
Bryteevne gruppesikringer hovedtavle

Kom over et anlegg der det ble oppgitt kortslutningsverdier ved inntak: Ikmax = 33,5 kA, IkMin = 17,4 kA.

Da jeg gikk inn i hovedtavla fant jeg et skap med automatsikringer som var montert etter en sikringslastskillebryter med 125 A høyeffektpatroner. Disse automatsikringene hadde en brytevne på 6kA.

Bør jeg anbefale kunden å gjøre noe med denne installasjonen? Var noen som fortalte meg at det kunne foretas en back-up løsning med kaskadekobling. Er det andre forslag til utbedring?

MVh

Undrende montør

Spurt ${formatDate(1550761589)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.