| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei.
I Veiledningen til §6 i FEK er det åpning for at ufaglærte kan utføre enkelte arbeider på mindre anlegg. Bl.a tilkobling/skifting av topolede plugger, montasje av lampettbrytere, etc.
Mitt spørsmål er vedr siste ledd i denne veiledningen som gjelder lavvoltsanlegg. Vi benytter i kontroll kabinetter 24VDC / 20A, -omformet fra 230VAC-. 24VDC`en er så fordelt med flere sikringskurser (4 stk) fra 2A til 8A. Vil arbeider på 24VDC her kunne utføres av ufaglærte?
Jeg har nok en formening om at dette avsnittet er rettet mot bl.a montasje av lavvolts belysning med SELV trafo opp til 200VA som ufaglærte kan utføre, som krever nøyaktig installasjon ihht bruksanvisning, inspeksjon og kontroll og tilkobling utført av faglært/el-installatør. Grunnen til at det er rettet mot denne type installasjon er fordi det står beskrevet i samme avsnitt som bl.a skifte av støpsler og montasje av lampettbrytere.
Løst
Hei!
Hva er fordelene med thermocouple i forhold til PT-100? Hvorfor krever de fleste flowmålinger fullt rør?
Løst
Hei!
Hva er induksjon og hvordan fungerer prinsippet til en elektromagnetisk mengdemåler? Trenger også mediet å være elektrisk ledende for at selve målingen skal fungere?
Løst
Har kontaktet et stort antall "eksperter" på frekvensomformer og kabling, samt et godt utvalg av andre utstyrsleverandører. Ingen har komme med et godt svar. Måten vi EMC skjermer kabler og motorer ved frekvensomformer drift gir ingen mening for meg: Vi kobler til jord, og jorder skjermen på kabelen ved frekvensomformeren. så kommer vi til motoren, jorder den, og terminerer skjermen i en EMC nippel, som i praksis jorder skjermen! Dette forstår jeg ikke, vi burde etter min logikk klippet av skjermen der, og brukt vanlig plast nippel. Grunnen til dette er at det kan, og vil genereres støy på jord også. Når jord er tilkoblet skjermen, vil hele skjermen fungere som en antenne. Det å ha en kabel med avskilt skjerm og jording gir ingen mening, så lenge det termineres slik. Vi bruker i dag EMC nippler, å gjør som maskinleverandøren sier vi skal gjøre. Men det føles feil.
Løst
Har Siemens ET200 inngangsmoduler for termoelement og veiecelle som er merket Eex-nA.
Ønsker å plassere ET200 inngangsmoduler I sikker sone men termoelement og veiecelle skal være I sone 2
kan jeg koble termoelement og veiecelle rett inn på disse inngangsmodulene?
Hva slags dokumentasjon må jeg I tilfelle lage?
Løst
Litt off topic kanskje, men er det noen her som har gått på elkraft linjen fulltid på Gjøvik.
Noen som kan si klokkeslett dagen begynner og hvor lenge en holder på hver dag?
Løst
Hei, vi har et utstyr som vurderes med følgende sertifisering
It is CE, UL
and CSA listed, FM approved for use in Class I, Div 1, Groups C and D, Class II Groups
E, F, and G and Class III hazardous atmospheres NEMA 7 & 9.
Kan dette oversettes til Atex?
Løst
Hei
Stiller spm i forbindelse med valg av overspenningsvern.
Mange produsenter lager overspenningsvern med egenskap: Godkjent for anlegg uten godkjent distribuert jord. Hva ansees som godkjent distribuert jord, alle anlegg med jordkabel? Er det kun luftstrekk som ikke er godkjent? Kan jeg velge vern som ikke har denne egenskapen, uten å sette jfb forann, så lenge jeg har inntakskabel i jord der jording følger kabel?
Takk
Løst
Hei
Holder på å oversette en intern brukergruide fra engelsk til norsk, men sliter litt med "Limited approach boundary" og "Restricted approach boundary" da både limited og restricted såvidt meg (og google translate) bekjent betyr begrenset på norsk.
Har lett litt rundt, men ikke blitt helt klok.. Finnes det noen gode oversettelser for disse uttrykkene?
Bruken av uttrykkene kan sees her: http://media.fluke.com/images/6007415a-back-arc-flash-715x360.jpghttps://www.creativesafetysupply.com/template/images/custom/articles-safety/arc-flash-boundary.png
Løst
Hvor i regelverket omhandler det typisk anlegg som blir montert midlertidig for å teste ut noe?
Har ett tilfelle hvor på ett verksted det er montert opp endel duppeditter på en vegg, sikringer, ur, PLS, lyspærer osv.
Installasjonen er fast festet til veggen. Hadde anlegget blitt utført skikkelig så kunne det blitt betraktet som fast installasjon.....
Ting er ikke kapslet eller avskjermet slik at anlegget er ikke berøringssikkert.
Anlegget er forsynt med gummikabel fra en 3-fas 16A stikk.
Anlegget har stått slik en stund og slik det ser ut blir det stående lenge.
Det er ingen adgangskontroll på rommet slik at det er tilgang for usakkyndig personell.
Anlegget er utført i åpen forlegning med PN ledere osv...
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.