Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9567
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
FEK §6, lavvoltsanlegg

Hei.

I Veiledningen til §6 i FEK er det åpning for at ufaglærte kan utføre enkelte arbeider på mindre anlegg. Bl.a tilkobling/skifting av topolede plugger, montasje av lampettbrytere, etc.

Mitt spørsmål er vedr siste ledd i denne veiledningen som gjelder lavvoltsanlegg. Vi benytter i kontroll kabinetter 24VDC / 20A, -omformet fra 230VAC-. 24VDC`en er så fordelt med flere sikringskurser (4 stk) fra 2A til 8A. Vil arbeider på 24VDC her kunne utføres av ufaglærte?

Jeg har nok en formening om at dette avsnittet er rettet mot bl.a montasje av lavvolts belysning med SELV trafo opp til 200VA som ufaglærte kan utføre, som krever nøyaktig installasjon ihht bruksanvisning, inspeksjon og kontroll og tilkobling utført av faglært/el-installatør. Grunnen til at det er rettet mot denne type installasjon er fordi det står beskrevet i samme avsnitt som bl.a skifte av støpsler og montasje av lampettbrytere.

Spurt ${formatDate(1511168017)}
Løst Løst
Automasjon
Temperatur og flow måling

Hei!

Hva er fordelene med thermocouple i forhold til PT-100? Hvorfor krever de fleste flowmålinger fullt rør?

Spurt ${formatDate(1511185247)}
Løst Løst
Automasjon
Elektromagnetisk måling

Hei!

Hva er induksjon og hvordan fungerer prinsippet til en elektromagnetisk mengdemåler? Trenger også mediet å være elektrisk ledende for at selve målingen skal fungere?

Spurt ${formatDate(1510840297)}
Løst Løst
Elektrisk støy
Frekvensomformer og motor

Har kontaktet et stort antall "eksperter" på frekvensomformer og kabling, samt et godt utvalg av andre utstyrsleverandører. Ingen har komme med et godt svar. Måten vi EMC skjermer kabler og motorer ved frekvensomformer drift gir ingen mening for meg: Vi kobler til jord, og jorder skjermen på kabelen ved frekvensomformeren. så kommer vi til motoren, jorder den, og terminerer skjermen i en EMC nippel, som i praksis jorder skjermen! Dette forstår jeg ikke, vi burde etter min logikk klippet av skjermen der, og brukt vanlig plast nippel. Grunnen til dette er at det kan, og vil genereres støy på jord også. Når jord er tilkoblet skjermen, vil hele skjermen fungere som en antenne. Det å ha en kabel med avskilt skjerm og jording gir ingen mening, så lenge det termineres slik. Vi bruker i dag EMC nippler, å gjør som maskinleverandøren sier vi skal gjøre. Men det føles feil.

Spurt ${formatDate(1510900399)}
Løst Løst
Ex
Eex-nA inngangsmoduler

Har Siemens ET200 inngangsmoduler for termoelement og veiecelle som er merket Eex-nA.

Ønsker å plassere ET200 inngangsmoduler I sikker sone men termoelement og veiecelle skal være I sone 2

kan jeg koble termoelement og veiecelle rett inn på disse inngangsmodulene?

Hva slags dokumentasjon må jeg I tilfelle lage?

Spurt ${formatDate(1510915433)}
Løst Løst
Fagskolen Gjøvik

Litt off topic kanskje, men er det noen her som har gått på elkraft linjen fulltid på Gjøvik.

Noen som kan si klokkeslett dagen begynner og hvor lenge en holder på hver dag?

Spurt ${formatDate(1510777751)}
Løst Løst
Ex
UL klassifisert utstyr vs Atex

Hei, vi har et utstyr som vurderes med følgende sertifisering

It is CE, UL

and CSA listed, FM approved for use in Class I, Div 1, Groups C and D, Class II Groups

E, F, and G and Class III hazardous atmospheres NEMA 7 & 9.

Kan dette oversettes til Atex?

Spurt ${formatDate(1510832378)}
Løst Løst
Overspenningsvern - jordfeilbryter forann?

Hei

Stiller spm i forbindelse med valg av overspenningsvern.

Mange produsenter lager overspenningsvern med egenskap: Godkjent for anlegg uten godkjent distribuert jord. Hva ansees som godkjent distribuert jord, alle anlegg med jordkabel? Er det kun luftstrekk som ikke er godkjent? Kan jeg velge vern som ikke har denne egenskapen, uten å sette jfb forann, så lenge jeg har inntakskabel i jord der jording følger kabel?

Takk

Spurt ${formatDate(1510690383)}
Løst Løst
Oversetting av Restricted- og limited approach boundary

Hei

Holder på å oversette en intern brukergruide fra engelsk til norsk, men sliter litt med "Limited approach boundary" og "Restricted approach boundary" da både limited og restricted såvidt meg (og google translate) bekjent betyr begrenset på norsk.

Har lett litt rundt, men ikke blitt helt klok.. Finnes det noen gode oversettelser for disse uttrykkene?

Bruken av uttrykkene kan sees her: http://media.fluke.com/images/6007415a-back-arc-flash-715x360.jpghttps://www.creativesafetysupply.com/template/images/custom/articles-safety/arc-flash-boundary.png

Spurt ${formatDate(1510752037)}
Løst Løst
"Midlertidige" anlegg på verksted i elektroforetak

Hvor i regelverket omhandler det typisk anlegg som blir montert midlertidig for å teste ut noe?

Har ett tilfelle hvor på ett verksted det er montert opp endel duppeditter på en vegg, sikringer, ur, PLS, lyspærer osv.

Installasjonen er fast festet til veggen. Hadde anlegget blitt utført skikkelig så kunne det blitt betraktet som fast installasjon.....

Ting er ikke kapslet eller avskjermet slik at anlegget er ikke berøringssikkert.

Anlegget er forsynt med gummikabel fra en 3-fas 16A stikk.

Anlegget har stått slik en stund og slik det ser ut blir det stående lenge.

Det er ingen adgangskontroll på rommet slik at det er tilgang for usakkyndig personell.

Anlegget er utført i åpen forlegning med PN ledere osv...

Spurt ${formatDate(1510765114)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.