Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9567
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Ex
ex d nippler

Når bruker man compund og når bruker man compress nippler?

Spurt ${formatDate(1512282894)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Stikkontakt ute praksis

Hvordan gjør dere i praksis ved nyinstallasjon av stikk ute? Rørutstikk under kontakt og kabel inn i bunn eller rett i bakdelen på kontakten? Er jo ingen tvil om at førstnevnte er mest driftssikker, men ikke best estetisk ihvertfall.

Selv kjører jeg rør rett igjenom bakdelen og tetter med tec7, og lager dreneringshull. Er det noen som har negative erfaringer med denne metoden? Kan det oppstå kondens/korrodere i kontakten og forringe kontakt om noe av tetningsmiddel feks. sprekker, selv om det er dreneringshull? Kommer vel selvfølgelig også an på hvilken kontakt det er, og hvor i bakdelen kabel kommer inn..

På industri og andre steder hvor driftssikkerhet kommer fremfor estetisk er det jo forsåvidt greit med førstnevnte også.

Men jeg ser det er mange som kjører førstnevnte på bolig også. Synes selv det ser fælt ut på et nytt og flott hus, men det går jo mye raskere, og man er sikret for problemer i etterkant, kun evnt noen kunder som maser om hvorfor det er gjort slikt.

Spurt ${formatDate(1512080867)}
Løst Løst
Lov med 16A sikring til lamper?

Er det ennå lov å definere lamper og spoter som fast last og ha 16/15A forankoblet sikring ?

Dimmer/bryter står i sikringskap og ledningene går fra skapet til stikkontakt ved gulv også til lampepunktet.

Spurt ${formatDate(1512144889)}
Løst Løst
Ex
Kapslingsgrad Exd

Har lært at det ikke er noe krav til IP-grad på Exd-utstyr (kapslinger).

Lurer bare på om noen kan referere til en norm i NEK 420 eller en annen plass, hvor dette står forklart svart på hvitt.

Spurt ${formatDate(1512229453)}
Løst Løst
Ex
Merking av tilhørende utstyr i Exi looper.

IEC 60079-11 beskriver i pkt 12.1 at ?Intrinsically safe apparatus and their associated apparatus shall carry at least the minimum marking specified in IEC 60079-0.?

IEC 60079-0 pkt 29.4 beskriver merking i detalj og i pkt 29.2 sin note står det at merkingen også skal vise etter installasjon.

Jeg har et pumpeanlegg hvor hoved merkingen har Exi som en del av merkingen (Ex db ia pxp IIA T3 Gb), men zenerbarrieren mangler merking. Det er heller ikke eget Ex sertifikat for barrieren. I hovedsertifikatet for hele pumpeanlegget er Ex sertifikatene for alle enkeltdelene listet opp og her er zenerbarrieren bare beskrevet som IS barriere uten sertifikat.

Det er gjort en risikovurdering av hele anlegget av de som sertifiserte utstyret, og der er et kapittel viet Exi delen. I vedlegg til dette kapitlet er zenerbarrieren beskrevet med merking Ex pxp [Ia]IIA T3 Gb, uten at barrieren er merket.

Slik jeg forstår IEC 60079-11 pkt 12.1 så betyr det at også zenerbarrieren skal merkes, om så bare med et minimum av informasjon. Er dette riktig tolkning?

Er det situasjoner hvor en kan unnlate individuell sertifisering og merking av zenerbarrierer, når de skal brukes i Ex utstyr?

Spurt ${formatDate(1511786839)}
Løst Løst
FEBDOK DC

Hei.

Er det noen som kjenner til om FEBDOK har mulighet for å beregne AC/DC UPS fordelinger. Så vidt jeg kan se så er det kun AC/AC?

Er det noen som har noe tips til hvordan de dokumenterer kortslutningsberegninger fra AC/DC UPS dersom FEBDOK ikke kan brukes?

Spurt ${formatDate(1511869264)}
Løst Løst
Varmtvannsbereder på 16A kurs med teknisk komfyrstikk istedet for 16A stikkontakt

I henhold til nytt regelverk så kan man ikke lenger bruker varmtvannsbereder på vanlig 16A enfase stikkontakt. Den må kobles til fast på grunn av erfaringer bransjen har gjort med varmgang og branntilløp i stikkontakter under langvarig last.

Men hva med å bruke komfyrstikk og tilsvarende plugg? For eksempel på en 2500W bereder. Men fortsatt sikre kursen med 16A.

Jeg kan ikke se noen risiko ved dette. Det tekniske stikket vil jo tåle langt mer enn dette, men hva sier regelverket?

Spurt ${formatDate(1511893296)}
Løst Løst
Påvise utjevningsforbindelse til avløp

Hei! I forbindelse med at en kunde har innredet kjelleren, har jeg lagt opp nytt elektrisk i hele etasjen og satt opp nytt sikringsskap. Dette er utjevnet mot eksisterende skap og har i tillegg eget spyd.

Dette er et gammelt hus som har blitt pusset opp og det eksisterende skapet i huset er rehabilitert med nye jordfeilautomater.

Problemet er at avløpsrør er kledd inne, så jeg ser ikke om det er eksisterende avløpsmuffe i anlegget. Er plastrør internt i huset, men aner ikke om det kommer soil inn eller ikke

Jeg har ikke jordet sluken på det nye badet og dermed forutsettes det at avløpet i huset er utjevnet.

Hvordan kan jeg påvise om avløpet er utjevnet eller ikke? Det vil vel ikke fungere med en kontinuitetstest på eksisterende plastavløp?

Spurt ${formatDate(1511463473)}
Løst Løst
Ex
Kabel i EX sone 2

Eg har fått følgande oppgåve av nettlærar: Ved en bensinstasjon er det plassert et kabelskap for kobling av jordkabler som tilhører netteier. Spenningen i kabelskapet er 400V TN-C. I området rundt stasjonen skal Vegvesenet legge om veisystemet. Omleggingen planlegges slik at drivstofftankene til stasjonen må flyttes. Lufterørene til tankene skal flyttes til et område, der netteier har et kabelskap. Fra eieren av stasjonen får du opplysninger om at kabelskapet blir stående i Ex-sone 2.

Blir det da rett å flytte skapet ut av sone 2 under frakobling? Ka skal gjerast med kabelen som da blir gåande igjennom sone 2 og bort til skapet? Er det innanfor at den fortsatt ligg under jorda i sona eller må den også leggast utanfor sone 2?

Spurt ${formatDate(1511515667)}
Løst Løst
Luftinntak

Det skal skiftes sikringsskap i et eldre hus med luftinntak.

Huset er bygget uten KV ved møne i huset.

Ved bytting av skap må det bestilles fra/tilkobling av nettselskap.

Er det krav at det da settes opp KV ved luftinntak etter dagens standard?

Eier av anlegget vil helst slippe denne utgiften.

Spurt ${formatDate(1511780629)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.