| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei!
Har et spørsmål i forhold til hvordan jeg skal tolke forskriften under følgende omstendigheter.
Linjen går forbi en bondegård. Driftsbygningen til bondegården er så nær linjen at alt arbeid i nærheten med for eksempel traktor og gravemaskin vil være innenfor 30 meter fra høyspenningslinjen.
- Finnes det noe sted i forskriften som nevner 30 meter varslingssone? Jeg har kun funnet dette som en anbefaling i en publikasjon fra Energi Norge, som igjen refererer til at dette var tidligere beskrevet i el-sikkerhetsforskriftene. Er det rett av meg å anta at denne 30 meters varslingsgrensen ikke er hjemlet i en lov eller forskrift, og at vi som nettselskap ikke kan kreve dette, men mindre det foreligger en avtale med grunneier?
- Ved arbeid noen meter fra høyspenningslinjen, og eventuelt under linjen. Kan det gis en permanent tillatelse fra LFS eller driftsleder til å føre en viss type maskin med utstyr, som ikke har mulighet til å rekke opp i spenningsførende anleggsdeler?
Løst
Hei!
Åpnes det for bruk av ikkje EX utstyr I Sone 2 ved å utferde eigenerklæring?
Løst
I følge NEK 399-1 4.2.3.1:
"Det kan monteres en separat avgreining fra felt 1 i tilknyttingskap direkte til en annen fordeling utomhus. Vern for beskyttelse mot overbelastinger skal være plassert i nedtrøms fordeling."
Kan eg da montere en ladestasjon direkte fra tilknyttingsskapet? Elbilladeren har jo selv en begrensing på belastning.
Eller kreves det en egen fordeling med overbelastning før Elbilladeren?
Løst
Hei. Jeg jobber endel med elektriske installasjoner på bl.a pumpestasjoner. Der blir det gjerne mye utjevning av vannrør siden det er mange flenser og dermed mange rørdeler mellom disse som hver for seg må jordes. Kan man se på disse som en enhet og gå fra det ene røret til det på andre siden av flensen uten å måtte ta gjennomgående jordleder hele veien? Det gjelder da når installasjonen er i samme lokale/rom. Grunnen til at jeg spør om dette er at det blir ofte fryktelig mye arbeid med gjennomgående hovedleder. En annen ting er om det er behov for å jorde hver rørbit mellom flensene dersom man f.eks har jordet i hver sin ende? Da skal det vel ikke plutselig oppstå noe potensiale mellom dem.Mvh Elektromontør
Løst
Hei, er det noen som har disse gamle normene liggende som de vil avse/selge?
NEK FEA 1963 (Rødboka)
NEK FEB 1988
NEK FEB 1991
NEK 400- 1998
Send meg gjerne en mail på lill@elektro-team.no
Løst
Hei. Vil en regulerings prosess normalt gå under installasjon eller maskin?
Og hvis regulerings prosessen er flyttbar vil da NEK 400-7-717 gjelde?
Løst
Hei
Ved rehabilitering av hus. Når kommer krav til tilkoblingsskap ute?
Her er alt elektrisk arbeide nytt, nytt røranlegg, samt at det ute er gravd opp rund huset i forbindelse med tilbygg mm. Inntakskabelen er og trukket ut av huset i forbindelse med arbeidet da store deler av det ble revet.
Men som sagt så er det søkt om tilskudd for prosjektet og som er innvilget i forbindelse med at dette er en rehabilitering.
Jeg mener at en bør gå for 399 men kunden er i prinsippet ikke enig.
Løst
Hei!Mine sønner har kjøpt en plasmaskjærer, i bruksanvisning står følgende;Strømtilførselskabel. Det er 1 fase (2 ledninger)220 volt + jord. For full utnyttelse av maskinen ma? den kobles pa? en 3 fase kurs med minst 25 Ah sikringer. Da brukes 2 av 3 ledninger pa? uttaket likegyldig hvilke + jord. Skal det brukes skjøtekabel ma? tykkelsen være minst 2,5m2Dette er vel ikke rett ?
Løst
Hei
har mitt daglige virke som kontrollromsopperatør på et lagerskip.
Dvs at eg opperer det elektriske annlegget ved å fase inn generatorer etc.
Arbeidsgiver mener eg ikkje trenger å oppdatere FSE da eg ikkje er ute i felt å jobber.
Hva mener dere i Trainor om dette?
Løst
Hei!
Vi har noen frekvensomformere her på jobben som påvirker noen veieceller hver gang de startes. Vi har målt rundt motorkabelen med spectrumanalysator og vi ser det er en viss støyamplitude som flater ut -3dB etter ca. 10 Mhz.
Men spørsmålet er: finnes det noen forskrift som sier noen om maksimalt tillat støynivå i de forskjellige omgivelsene utstyret kan stå i? regner med at kravet er litt forskjellig på et kontor og et laboratorium?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.