| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9568 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei
Ønsker deres tilbakemeldinger på dette temaet, for å høre deres syn i saken:
Ventilasjonsfaget har vært uten mulighet til å oppnå fagbrev i ca 20 år. Dette er heldigvis nå på trappene igjen.
Faget består i dag av stor del ufaglærte som utfører service og endringer på forskjellige anlegg.
Et ventilasjonsanlegg kan være definert som en maskin eller ett utstyr, og vil ut fra dette bestemme videre kvalifikasjonskrav til den som utfører service og endringer.
- Hvis et ventilasjonsanlegg er definert som en maskin, og det foreligger samsvarserklæring på anlegget er det opp til bedriften og dokumentere opplæring av utførende som skal arbeide på denne maskinen. Det er her ingen klare kvalifikasjonskrav etter hva jeg kjenner til, men baserer seg på bedriftens risikovurdering og internkontroll.
- Hvis et ventilasjonsanlegg er definert som ett utstyr, gir FEK føringer for krav til kvalifikasjoner:
§ 5.Krav om bruk av kvalifisert personell
Foretak som utfører arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr, skal bare benytte kvalifisert personell. Med kvalifisert personell menes personer som oppfyller kravene i § 6 til § 10 og som er oppdatert på den faglige utviklingen.
§ 6.Kvalifikasjonskrav for den som bygger og vedlikeholder elektriske anlegg
Den som bygger og vedlikeholder elektriske anlegg, skal ha fagbrev innenfor elektrofag som er relevant for de aktuelle arbeidsoppgavene.
Person med fagbrev som ikke omfatter elektriske anlegg, men som har fagutdanning med opplæring i til- og frakopling ved feilsøking og feilretting av komponenter som ellers faller inn under deres fagområde, kan utføre slike oppgaver.
Slik jeg tolker FEK så kan ikke en ufaglært gjøre arbeider på noe som er regulert at FEK, kun det som eventuelt faller under maskindirektivet. Jeg mener også at følgende må på avklares i en risikovurdering før man kan arbeide iht maskindirektivet i hvert enkelt tilfelle:
- Finnes det en samsvarserklæring på maskinen? (hvis nei, er dette å betrakte som et utstyr)
- Har den som utfører service og endringer opplæring på den aktuelle maskinen ?
Hvis ventilasjonsanlegget er definert som et utstyr, og utførende som har fagbrev innen området, men som ikke innehar formell elektrokompetanse,må det iht FEK dokumenteres følgende:
- fagutdanning med opplæring i til- og frakopling ved feilsøking og feilretting av komponenter som ellers faller inn under deres fagområde
- FSE/HLR senest hver 12. måned.
Det som er skrevet over forutsetter at den som er ansatt for å ha det faglige ansvaret for arbeid knyttet tilelektriske anlegg i foretaket, jf. fek § 7 har kartlagt at denne rørleggeren, som er ansatt i samme bedrift,har tilstrekkelig elektrokompetanse til å utføre disse begrensede type arbeider på elektriske anlegg og harfått lovpålagt sikkerhetsopplæring tilpasset vedkommende sine begrensede kunnskaper i elektriskeanlegg, før vedkommende kan sendes ut på denne type oppdrag på elektriske anlegg.
Løst
Hva er kravene til Jordfeilvern i en underfordeling i industrien? Nettsystemet er TN-C-S å bruker så klart TN-S i fordelingen min. Anlegget har egne trafoer og «hovedsikringen» min er C40A som kommer fra en C50A i tavlen i rommet ved siden av.
Løst
Hei bære lure ska jeg ha 3 polt eller 4 polt overpsenningsvern på TN nett?
Løst
skal forsyne LED utelys etter 823 normen.
Legger ut 2,5mm PFXP (80m). Kursen er forsynt fra en 4A vern uten jordfeilbryter, dette er for at vernet skal løse ut på lav ikmin. Men oppstrøms er kursen sikret med 15A/30mA (annet skap).
spørsmålet er: Vil bruk av 4A vernet uten jordfeilbryter være greit?
Løst
Er installatør med 100% stilling i et mindre selvskap og er tilgjengelig på dagtid. Lurte bare på om det er noe i veien for å jobbe ved siden av i helge/kveld i 30-40% stilling i helsesektoren.
Løst
Noen som vet hva som er unikt med et såkalt "ov-vern" i forhold til vanlig elementautomat. Tenker i vanlig bolig uten store hovedkurser er det jo selektivitet ved kortslutning selv ved et B-vern som hovedvern.
Løst
Hei
Så i dag et styreskap fra Sverige. Det var brukt mørk blå på + og hvit på -. 24vdc styrestrøm.
mener å ha leste at tavleforeningen anbefaler omvendt, altså hvit på pluss og mørk blå på minus.
noen som vet hva som et rett?
Løst
Når man skal dokumentere utførelsen av en oppgave, har jeg hørt at man burde referere til det relevante avsnittet i NEK for å begrunne hvorfor utførelsen ble gjort på den måten den ble gjort på.
Etter deres erfaring, hva er den beste og mest oversiktlige måten noen kan referere til nek på?
Løst
Er det krav til at prosjekterende virksomhet av andre elektriske anlegg har installatør?
Løst
Vedr. plassering av tilknytningsskap så nevnes dette i Nek 399 6.3.1
? fortrinnsvis på eller innfelt i boligens yttervegg; eller? på et annet sted som avtales med boligeier.
Utover dette så er det nevn av en kollega at "skapet bør ikke stå mer enn ca 1 meter fra ringjord rundt bygningen. En slik frittstående søyle må derfor stå i nærheten av bygningen."
Så til mitt spørsmål:
1.
Ny bolig + ny garasje. Visuelt og praktisk så er det ønskelig å plassere tilknytningsskap inntil garasje.
Dette gjør at skapet er mer enn 1 meter fra ringjord rundt bolighus. Vil dette være ok og riktig plassering?
2.
Hva utstyr plasseres i Ekomfeltet hvis det går fiber inn til feltet og det er ønskelig å ha fiber videre inn i huset og terminere denne der? Skal fiber termineres i ekomfelet og det skal benyttes Cat-kabel videre?
Jeg håper noen kloke hoder kan svare på dette.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.