| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9568 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Det skal legges varmekabel I en ståltrapp hvor bare trinnene støpes. Trappene er boltet fast i betongkonstruksjon/stål. Alt under 10kohm er i utgangspunktet en annen ledende del hvor den da skal jordes og jeg målte på en bolt hvor det ga fullt gjennomslag til jord. Hele trappen bortsett fra denne bolten er hel lakkert så alt utenom denne bolten er i utgangspunktet ikke ledende Og berøringsfarlig. Bør denne trappen jordes alikevel?
Løst
Hei!Leser litt på Ladestasjoner til el-biler, og ser at i montasjeanvisningen (BMW I3) står det at det skal kobles til jordfeil bryter minimum type A."- Jordfeilbryter minimum type A(30 mA utløserstrøm). Enheten er beskyttet av ytterligere tiltak hvis det oppstår DC-feilstrømmer (> 6 mA DC). I tillegg må spesifikasjonene til bilprodusenten overholdes.Og leser noen plasser at man skal bruke type B.Er det noen som kan hjelpe? Hva er egentlig kravene til elbilladere?
Takk på forhånd.
Løst
Hallo!
Er det noen som vet hvilke krav det stilles til lyskilder og strømforsyning/spenningsnivå ved montasje av dette i alle eventuelle soner på et bad.
Løst
Hei
Lurer på noe anngående elektro motorer. Hva er det som gjør at polariteten i magnetfeltet veksler om, som gjør at rotoren kan rotere? Hvoforer er det slik at en må koble stjerne ved 400 V og trekant ved 230 V?
På forhånd takk for svar :)
Løst
Har en pumpe styrt med en DC / AC omformer. Når pumpa har gjort jobben og vi stopper den så renner det væske i retur, motoren går motsatt veg og vi får returspenning som knekker kondensatorer med mer i omformeren.Motoren er 3 fase vekselstrøm. Trenger noen råd om hvordan jeg skal bli kvitt retursspenningen.
Løst
Hei,
Jeg jobber på et aluminiums verksted og har bakgrunn som elektriker med fagbrev. Her lager vi arbeids plattformer og trapper som er skreddersydd for vedlikehold av helikopter, fly osv. i noen tilfeller så ønsker kunden og ha en arbeidskontrakt og gjerne et lys på plattformen. Alle plattformer vi lager er ikke fastmonterte men flyttbare på hjul som da flyttes rundt. Da blir ikke el utstyret en del av den faste installasjonen på bygget og lurer derfor på om vi trenger og ha en installatør for å godkjenne jobben?
Løst
Hei! Jeg holder på å regne litt på belastningstrømmen på en motor, men får ikke regnestykket til å stemme.
MotorskiltMotor power (kW): 0,25Rated current (A): 1,27Voltage 50Hz (V): 220-240Cos phi: 0,81
Virkningsgraden er ikke oppgitt, så jeg går ut i fra at "Motor power" er tilført energi.
Når jeg beregner belastningstrømmen får jeg 0,77A, noe som er mue lavere enn oppgitt strømbruk. Jeg bruker denne formelen: 250W/(sqr(3)*230v*0.81)
Er det noe jeg har missforstått? Skal jeg stille inn motorvernet etter motorskiltet eller beregnet verdi?
Løst
For en stund siden ble det tatt en sluttkontroll med kontinuitetstest på innredning i nytt robotfjos.
Da viste samtlige av målingene på innredningen at det var tilstrekkelig god forbindelse (samtlige under 0,3omh)
Nå er det utført el-kontroll etter noen mnd. drift, og nye målinger viser 0,04ohm til første punkt, mens der innredningen er boltet sammen øker motstanden. På andre deler av innredning ble det målt 0,9 til ca. 3ohm.
Noen som har noen formening om hva som har skjedd?Betong som har tørket ut og dermed ikke oppnår tilstrekkelig god kontakt?Skitt /isolerende lag / korrosjon?
Jeg har selv målt de samme verdiene som ble målt på kontrollen
Hvordan pleier andre å utføre jording av innredning i fjos?
Løst
Har et hus med egen innntakssikring OV/KV i kjeller, skrusikringer. Går stiger herifra til tavle i 1 etg. Nå skal kunde ha ny tavle i kjellerleilighet med egen måler. Skal på sikt bli egen hybel.
Hva er beste løsningen her? Sette opp kaspling vegg i vegg med inntaksboks og lage en avgrening fra felles OV/KV med enstoklemmer? Det er ikke plass i eksisterende boks, blir hvertfall veldig trangt.
Det søkes e-verk om oppgradering av OV så skrusikringene byttes trolig med automat.
Løst
Hei
Hva er en positioner og hvordan fungerer den?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.