| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Øver til fagprøve innan automasjon og setter meg inn i NEK400.
Lurar enkelt og greitt på om kva slags referanseinstallasjonsmetode som skal nyttast når ein reknar ledningskapasitet inne i eit elektroskap? Er det forskjell på vanlig lakkert stålskap og rustfritt skap?
Takk på førehand.
Løst
Hei, har et lite kompressor rom som blir veldig varmt. Skal til å montere ei vifte på en ventilasjonsrist som er 50x80cm. På andre siden av rommet står det en annen ventilasjonsrist som får frisk luft fra utsiden.
Tenkte å ha ei vifte som suge den varme luften og blåser det ut, men hvilken type vifte er vanlig til sånt bruk?
Rommet er på størelse 2x3m og 4m høyt.
Løst
Hei
Må man melde inn til E-verket, hvis det skal legges inn en elbil lader på 32A 400V i et eksisterende hus?
Løst
Vi har et rørstrekk med propan frem til en ventil og et rør videre ut fra ventilen + en stengekran. Prosjektavdelingen har klassifisert opplegget til sone 2. Jeg er både enig og uenig....
Hvis det skjer en feil på systemet enten om noen er uheldig og skader utstyret eller at utstyret feiler som fører til et høyt utslipp av gass og det tar lang tid før noen klarer få finne den rette personen som vet hvor man stenger osv. så har man vel brått sone 0 i hele området eller?
Er det noen som vet hva som er riktig klassifisering?? skal man klassifisere utifra at utstyret ikke feiler eller skal man klassifisere etter verst tenkelige tilfelle? jeg skjønner at man ikke skal gå utifra at taket på et hus raser ned eller at det kan komme en komet eller boing 747 styrtende, men jeg synes det er lov å tenke litt lenger enn nesa rekker og O-ringer og koblinger kan ryke eller lekke så det kommer mye gass på en gang og selv om vi har gassalarmer ned ved gulvet vet jeg det blir mye surring frem og tilbake før noen finner hovedkrana...
Løst
Hei, skal bytte fra skrusikringer til automatsikringer. Dette er en gammel boligblokk, så inn i sikringsskap er det 2x10kvadrat(2x35A hovedsikring). Eaton sine OV vern har en I5 verdi på 800A. Kan man måle den med Euromaster mellom gammel hovedsikring og samleskinne? Skal den verdien man ev måler korrigeres på noen måte? 0,38? 0,76? Eller er det et bedre alternativ og bruke et kombivern og få en I5 verdi fra montørhåndboka?
Løst
Er det noen som vet om en "nødstoppventil" for propangass? tenker da på en ventil som stenger ved unaturlig høyt forbruk gjennom et rørstrekk.
Løst
Hei, hva er det som definerer et EX-område? vi har et 16mm syrefast permanent opplagt propanrør med 5 Bars trykk frem til en arbeidsbenk... på benken er det en dobbel stengekran som supplerer gassen videre til hvert sitt instrument som bruker propan. det er helt vanlige kontor stikkontakter og vanlige lysarmaturer rett over og ved siden av denne stengeventilen. Hva er kravet her?
Løst
En større kunde av oss skal renovere et større antall gatelysmaster. Med renovering menes ombygging og utskifting av armaturer. I den forbindelse ønsker de å utelate jordfeilbryter på de aktuelle kursene/mastene.
De fleste mastene mates fra TN anlegg, mens noen fra IT.
Jeg har mange argumenter for å bruke JFB, men slik jeg ser det finnes det åpning for å utelate dette.
Hva mener dere?
Løst
Hei!
Hva menes med at en egensikker krets (ia) skal tåle en kombinasjon av to feil?
Løst
Hi,
NORSOK Z-015 4.8.2, states that the documentation that shall accompany the equipment shall be attached to the container.
My question is- can the documentation cabinet be fitted inside the container, in which case the main doors would have to be unlocked to access the documentation, or must the documentation cabinet be accessible, when the main doors are locked?
I ask this question, to determine whether we will build hatches into the secondary structure of our containers, which are accessible when the main doors are locked.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.