Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9567
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Feilsøking/måling i skap

Har startet en diskusjon med DLE angående spenningsmåling / feilsøking i skap. Blir dette å betrakte som AUS arbeid, eller er dette ikke definert som "arbeid"? Noen erfaringer her?

Spurt ${formatDate(1510061038)}
Løst Løst
Praksis etter teknisk fagskole

Jeg har nå jobbet som elektriker/saksbehandler i 18 år. Dvs de 10 siste årene har jeg mer eller mindre vært saksbehandler for det meste av arbeidet som meg selv og en til har utført. Jeg ble ferdig med tekniskfagskole våren 2017, og til min store skuffelse fant jeg ut at det behøvdes 3 års praksis etter endt fagskole. Har arbeidskollegaer som ble ferdig med skolen 1 og 2 år før meg som nå har tatt installatørprøven med mye mindre arbeidserfaring enn undertegneden, de hadde heller ikke noe relevant erfaring som saksbehandler. Har noen spørsmål i forhold til dette:

-Hvis en dokumenterer det, kan en få godkjent tidligere arbeidserfaring som saksbehandler gjort før og under teknisk fagskole?

-Det står at det kreves 3 år med relevant praksis etter endt fagskole for å gå opp til installatørprøven. Relevant praksis tolker jeg som arbeidserfaring utført etter fagskolen som er rettet mot installatørprøven. Da er det arbeidet jeg holder på med, med å være saksbehandler for mine og noen andres arbeider, i tillegg til å være den utførende part også, godkjent praksis? Diskuterte akkurat dette i klasserommet på skolen i insallasjonstimene, og lærer var helt enig i dette og mente på at dette ble godkjent som relevant praksis siden det er den aller beste erfaringen foran en eventuell installatørprøve å være prosjekterende og utørende del i samme ledd.

Spurt ${formatDate(1510073133)}
Løst Løst
Hva ER en lysarmatur?

Ikke av viktighet, men dette kom opp i lunsjen i dag; Hva er det som definerer en lysarmatur?Mange (meg inkludert) mener det er en lang og smal lampe med lysrør, mens andre mener det kan være hvasomhelst så lenge det lyserFinnes det en definisjon på dette?

Spurt ${formatDate(1510083037)}
Løst Løst
FSE / HSV

Kan en FSE som har mistet sikkerhetstjenesten fortsette å praktisere FSE?

Spurt ${formatDate(1509980588)}
Løst Løst
Brudd på N-leder ved nødstopp

Hei,

Har en nødstoppskontaktor som skal bryte noen 3fas 400V motorer, pluss noen 1fas 230V kurser, og bruker da alle fasene og N-leder etter kontaktoren, men er det krav at kontaktoren må bryte N-leder, eller holder det med å kun bryte fasene?

Har allerede foranliggende vern og låsbar hovedbryter som er 4polt før kontaktoren.

Spurt ${formatDate(1510043272)}
Løst Løst
Hva trigger krav til samsvarserklæring

FEL sier at en endring på det elektriske anlegget trigger krav til samsvarserklæring.

Vi har en diskusjon gående på når en installatør SKAL levere samsvarserklæring.

Forskjellige scenarioer:

1. Bytte av en stikkontakt til lik type.

2. Bytte av ledere på en kurs til lik type og diameter. Evt hele ledningsnett fra 2,5 til 2,5 av en eller annen snodig grunn....

3. Bytte av vern i sikringsskap til samme sikringsstørrelse (16A til 16A, men annen type sikring)

Og hva er praksis blant installatører når de er og utfører et stykke arbeid i et hus som evt ikke krever samsvarserklæring?

Gir ingen indikasjon på hva vi tror for ikke å lede spm.....

Spurt ${formatDate(1510044585)}
Løst Løst
Strøm og spenning

Man snakker om at kroppen begynner å merke et par miliamperè og at man maks tåler 30mA før man får forstyrrelser i hjertrytmen etc. og utover det kan man dø...

Hva skjer dersom man har ti milioner volt og 1mA gjennom kroppen? vi sankker da om en effekt på 100kW. ikke for at jeg tror noen har erfaringer med det, men blir det ikke varmt med 100kW i armene?? :)

Sikkert rart spørsmål, men jeg er læregutt og ingen på jobben kunne noe om det for de har jo bare vært på kurs slik som meg selv og gjenntatt det med 30mA osv..

Er det noen doktor mengele her som vet noe??

Spurt ${formatDate(1509810707)}
Løst Løst
Ekom installatør

Hei

Jeg lurer på om man må ha en faglig ansvarlig Ekom installatør utenom Elektro installatør, for å drive med heis.

Spurt ${formatDate(1509828248)}
Løst Løst
TN-S, hvilke automater

Er det noe forskjell på hvilke 1 fas automater du kan bruke i et 230V TN-S anlegg vs IT/TT anlegg? Eller er alle jordfeilautomater og jordfeilbrytere laget for alle typer anlegg?

Spurt ${formatDate(1509631750)}
Løst Løst
Måling av Ik2max

Når man måler Ik2max på en elementautomat for å sjekke om kortslutningsstrømmen er innenfor hva vernet takler...måler man da på inngående eller utgående side av vernet?Altså om vernet for eksempel er merket med 6kA og man måler 8kA på inngående (samleskinna) og 5kA på utgående...så betyr det i prinsippet at Ik gjennom vernet vil være maks 5kA ved en kortslutning på kursen. Kan man da si at vernet er godkjent, eller er det verdien man måler som inngående på vernet man skal ta hensyn til ?

Spurt ${formatDate(1509653972)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.