| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hvis man tar en klasse1 kabel, f.eks en PFSP 3x25/16, mantler den, klipper bort skjermen og setter på krympeskritt. Vil denne da kunne defineres som en klasse2 kabel?
Løst
Hei, er det noen som har erfaring med hjelm/visir skal være testet/godkjent etter:
ASTM F2178:17aEr det denne vi forholder oss til i Norge?
Løst
Hei!
Er det godkjent å ha gjennomført "FSE 2017 Industri - Høyspenning" hvis man jobber på everk, eller må man i tillegg ta "FSE 2017 Everk - Høyspenning"?
Løst
Hei har noen spørsmål i forbindelse medJordingsanlegg i kraftstasjon: Det er montert inn ei ny batteripakke og det gamle batteriskapet som var jordet er rivd og batteriene står nå på nye stativ. Stativet er lakkert med en tykk lakk og står på plastklosser. Lurte i den forbindelse på om det er krav til jording på et slikt batteristativ.? Det består også av flere deler, så må i tilfelle forbinde alle deler sammen så en ikke oppnår potensialforskjeller.
Lurte også på om det er krav til jording/utjevning av en verkstedbenk som står på betonggulv og som har fastmontert slipemaskin..?
Løst
Hei! Hva er forskjellen mellom RS232, RS422 og RS485? Hvordan fungerer kommunikasjonen?
Løst
Gjeld manuell prosjektering og kontroll av kortslutningsvern. Når ein skal lese av kurve for gjennomsluppet energi, kva for straumverdiar brukar ein då? Ved topolt kurs kan ein jo aldri oppnå Ik3pmaks.
Om ein oppnår momentanutkopling ved Ik2pmin, er det ikkje då den ein skal bruke for å lese av kurva, eller må ein rekne om til Ik2pmaks?
Ved trepolt kurs tek ein utgangspunkt i Ik3pmaks sida det er største venta kortslutningsstraum? Har lese det eg finn av fagstoff, men finn ingen presisering av kva verdi ein tek omsyn til når ein les av kurva.
Løst
Hei. Fikk beskjed av sjefen i dag om jording av lagerbygg. Fikk beskjed om at wire skal legges i ring innvendig rett på armeringsjern langs ytterveggen og knytes videre opp mot stålfundament på bygget. Spørsmålet mitt vil da være om wire kan legges uten isolasjon rett på armeringa? Vil dette på sikt tære opp stålet grunnet forskjell på kobber og stål?
Løst
I NEK 400-5-52:2014, avsnitt 524.1 og Tabell 52B spesifiseres minste ledertverrsnitt for faseledere. Kravene er tuftet på at ledningssystemet skal ha tilstrekkelig mekanisk styrke. For faseledere i forbrukerkurser til fast tilkoblet utstyr er kravet til minste ledertverrsnitt for kobber-ledere 1,5 mm2.
Vi har et tilfelle der mange installasjoner er levert med 0,75mm2 (PN i rør fra termostat til koblingsboks, der disse ledningene blir sammenkoblet med kabel (0,75mm2) som går til elektrisk utstyr)
Hvordan vil det være mulig / er det mulig å benytte denne løsningen, OG skrive et avvik fra NEK 400 i samsvarserklæringen?
Jeg er usikker på hva som skal til for å lage et avvik i normen...
Til sammenligning vil ikke denne installasjonen være vesens forskjellig fra f.eks å legge 0,75mm2 i PN i rør fra bryter til taklampe, men det ville jo ikke vært innafor...(?)
Løst
Hei. For en stund tilbake tok jeg et FSE kurs, de nevnte at ved arbeid på motorer, SKAL motoren kobles fra. Hvis den var koblet inn, skulle arbeidet regnes som AUS. Finner ikke noen informasjon om dette nå. Noen som har referanser til dette?
Takker for all hjelp jeg kan få :)
Løst
Hei!
Jeg skal renovere sikringsskapet med mine foreldre nå etterhvert. Det var dog en ting jeg kom til å tenke på ang. plassering av overspenningsvernet for å få best funksjon på dette.
Inntakskabel kommer inn i kjeller inn i inntaksboks (NEBB C-skap) med 63A OV før kabel går videre til sikringsskapet i etasjen over.
Hvor ville dere plassert overspenningsvernet for å få best funksjon av dette? I inntaksboksen eller i sikringsskapet? Nærme utgående kurser, eller lengst vekk fra disse?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.