| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei
Har en generator som kan levere 250 kw. Skal bare kjøre små belastninger på maks 40 kw. Tenker derfor og dimensjonere generatorbryteren ut ifra en maks belastning på 40kw. Spørsmålet mitt er om jeg kan dimensjonere kablene fra generator til generatorbryter ut ifra størrelsen på generatoren eller ut ifra størrelsen på generatorbryter?
Bjørn
Løst
I en gammel tråd, refererer forumleder til: ref. avsnitt 521.8.3 i NEK 400:2010. i forhold til merking av kurser dersom disse (forskjellige kurser) skal anordnes i samme koblingsboks.
Etter mitt skjønn er ikke referansen helt presis, ettersom den omhandler på hvilken måte tilkoblingspunktene skal isoleres fra hverandre.
Spørsmålet mitt blir da: Stilles det spesifikke krav til hvordan slike løsninger eventuelt skal merkes noe sted?
Løst
Er det krav til IB
Løst
Heisann, felles-interesserte strøm folk!Jeg sitter i dag med ett spørsmål om det er noe symbol innenfor skjema som er for Elbil ladestasjon? Eller er det bare ett trefas symbol som er nærmest?
Løst
IEC 60079-14 & 25 both refer to the condition of lumped L & C for the field device (instrument) and not the distributed parameters of the cable. However, when halving the Co & Lo values for the associated apparatus, the calculation will then consider the external values for the field device and the cable with the consequences that the maximum acceptable cable length would be shortened. Is this a correct understanding of the principle? IEC 60079-14 mentions that the cable parameters shall be adjusted, IEC 60079-25 doesn't seem to have the same requirement.
Løst
HeiHar forespørsel om å utføre jobb i kjemikalierom.Montasje av lys og stikk.Har vi som er elektrikere med gruppe L lov å jobbe i kjemikalierom?Eller må man ha EX?
Løst
Hei
Skal legge 2 pfsp kabler, (6kvadrat+4kvadrat) igjennom vegg.
Løsning: Avslutte i samme k. Boks på utsiden med merking? Eller må man avslutte i seperate k. bokser?
Løst
Hallo!
Er det noen her inne som har erfaringer med de nye AMS målerene? jeg skal rehabilitere sikringsskapet og setter da inn et gulvskap slik at jeg har plass til kontaktorer for av og på setting av varmekabler og varmtvannsberedere etc... for det er el sånn i fremtiden at brukeren kan stille/programmere AMS måleren slik at den eller den kursen kobles ut ved dyr strømpris osv osv??
Løst
Holder på med de siste månedene av læretiden min som skipselektriker. Vurderer videre skolegang om jobbmulighetene er begrenset, og har da først og fremst tenkt i banene automasjon eller utdanning som maskinist. Om jeg har forstått det rett skal skipselektrikere kunne gå rett på fagskole som maskinist uten og måtte ta opp mange fag. Høyskole kan også vere aktuelt.
Spørsmålet i denne omgang er om jeg kan gå fagskole Automasjon og videre ta halvårig nettbasert utvidelseskurs med elkraft for å søke oppmelding til installatørprøve? Leste tidligere på forumet en post i fra 2011 der dette ble bekreftet, men gjelder dette enda?
Finst det andre snarveier til installatørprøve i form av kurs, eller er dette fra gammelt av? Si at jeg går fks. høyskole som maskinist og ønsker og kunne vere installatør senere i livet i en hustinstallasjonsbedrift?
Takker for tilbakemelding!
Løst
Hva er det av informasjon hos everket som er hemmelig og hva er offentlig?
Jeg mener å ha hørt at feilskriv faktisk er offentlig informasjon. At hvem som helst kan kontakte everket og spørre om en aktuell adresse, for så å få utlevert feilskrivene og kontrollene everket har lagret.
Hvordan er det med måledata, som årlig energiforbruk og annen data?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.