Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9567
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Jordfeilbrytere

Disse bør jo testes med jevne mellomrom,har vært borti flere steder der de har blitt defekt.

Bare noe som enkelt at det blir satt opp en varsling i sikringsskapet at nå er det på tide å ta test knappen.Hjelper ikKe at det står ett klistremerke inni skapet.

Hva menter dere?

Spurt ${formatDate(1509316518)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Hvor ofte skal utstyr kontrolleres

Hei,

Vi har hatt som praksis og utføre månedlig kontroll av midlertidig utstyr. Nå er dette endret til 3 månedlig.

Hva sier forskriften om dette, er det noe min\maks krav til interval på kontroll av dette utstyret?

Mvh

Daniel

Spurt ${formatDate(1509348935)}
Løst Løst
Forskrifter til fagprøve automasjon

Hei,

Skal opp til fagprøve i automasjon til våren og leser meg opp på ulike forskrifter. Har hørt at vi får spørsmål innen det? Har funnet frem NEK400, NEK420, FEL og FSE, men lurer på hvilke kapittel/ deler som er relevante for meg i dem? Bør jeg ha montørhåndboka også?

takk på forråhond for svar :)

Spurt ${formatDate(1509106906)}
Løst Løst
Trekke om i takpunkt

Hei, har det kommet noen særlige uttalelser i det siste ang. trekking gjennom takpunkt hvor det er benyttet som koblingspunkt? Har googlet meg frem til gamlere tråder, men ikke sett noe nyere.

Har forstått at likt mot likt er greit, men ikke oppgradering fra 1,5 mm2 - 10A, til 2,5mm2 - 15/16A f.eks. Og taklokk over koblingpunkt, og montering av lampen ved siden av er OK. At man benytter LED lamper direkte over koblingspunkt kan vel korrigeres til 25/30 omgivelsestemperatur, men det er vel fortsatt ikke en godkjent risikovurdering sålenge huset kan skifte eier, og halogen ikke er fullstendig faset ut enda? Men i eget hus kan det vel gjøres med god samvittighet, sålenge det evnt ordnes igjen ved salg?

Ved bruk av typiske spotskinne-lamper 3-4x50W direkte over koblingspunkt, er dette greit? Ettersom pærene holder noe avstand fra koblingspunktet, (varmen vil jo fortsatt gå oppover da..).Tenker da på typiske som dette: http://www.ikea.com/no/no/images/products/basisk-takskinne-spotter-hvit__0138856_PE298668_S4.JPG

Spurt ${formatDate(1509295286)}
Løst Løst
Automasjon
Valg av SIL- eller PL- kategori

Er litt forvirret om hvordan man skal velge mellom SIL og PL når man beregner risikonivå.

Tommelfingerregelen jeg har blitt lært erSIL: Store anlegg, prosess og industri.PL: Mindre anlegg, elektro, pneumatikk og hydraulikk.

Jeg er bare bekymret for at hvis prøvenemnda spør hvorfor jeg valgte SIL over PL i risikovurderingen, er ikke bruken av en tommelfingerregel en god begrunnelse.

-Hva er de konkrete kravene som blir stilt for at at anlegg skal bli klassifiser som enten SIL eller PL og hvilket lovverk kan jeg referere til?

Spurt ${formatDate(1509000695)}
Løst Løst
Nytt kjøkken etter nye regler?

Når en bytter kjøkkeninnredning og legger nye forbrukskurser til det, må man da følge siste NEK med antall stikk over benk?

Spurt ${formatDate(1509002024)}
Løst Løst
TN-C

Hei,I et hus som er bygget i 1996 er det brukt F&G sikringer som er 1 1/2 modul (altså litt smalere enn en vanlig 2 polt sikring). Slik jeg leser av "tegningen" på sikringen er det vern kun i L og kun bryter funksjon i N. Problemet er at jeg måler 230V mellom N og og jord, og 0V mellom L og jord når jeg måler på sikringen. Så slik jeg ser det er det byttet om på N og L. Så slik anlegget står i dag er det ikke vern på leder som er "strømførende", er det riktig? Inn til sikringsskapet er kun 3 ledere ( fra inntaksskapet som står på utsiden av huset med måler) L- N og Jord.

Spurt ${formatDate(1509027199)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Renhold av tavlerom offshore.

Renhold av tavlerom med spenning på satt. Høyspent / lavspent / kabelgater. Hvem utfører dette normalt? Hvem kan utføre? Krav til kompetanse, utstyr og metode?

Spurt ${formatDate(1508929070)}
Løst Løst
Automasjon
Støy på nettet

Hei!

Er det noen her inne som vet om noen bra filtere som tar støy fra lader til El-bil og sveiseapparat osv?

Har sett på ferroresonant transformator og støyreduksjonstransformator, men det er så himla dyrt..

Spurt ${formatDate(1508941637)}
Løst Løst
Energinivå lysbue

Hei, jeg har et sprøsmål angående energinivå i lysbue.

Finnes det en konkret norm/forskrift som pålegger anleggseier å ha kjenne til energinivå ved en lysbue i anlegget?

Selvsagt sier all sunn fornuft at en bør kle seg etter den energien som potensielt er tilstede.

Spurt ${formatDate(1508846748)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.