Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9567
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Jording av feltutstyr

Hei, har en del spørsmål jeg lurer på. 1) Må man bruke den interne klemmen(Klemme for beskyttelsesleder) i transmittere, elementer, ventiler og lignende. Er det greit at den ikke er tilkoblet, og bare bruker den eksterne?

2) Holder det å bare benytte seg av utjevningsleder mellom utsatte ledende deler, og/eller andre ledende deler. Så lenge utjevningsforbindelsen går til sann jord?

3) Noen transmittere har ikke en eksternklemme for utjevningsforbindelse. Er det greit å bruke den interne klemmen til utjevningsforbindelse. Koble en tilleggsutjevningsleder fra internklemmen igjennom en nippel og videre til å utjevne utsatt ledende deler?

4) For at noe skal telles som en tilleggsutjevningsforbindelse, må alle komponenter tilkoblet utjevningsforbindelsen også være tilkoblet en beskyttelsesleder?

Spurt ${formatDate(1508483618)}
Løst Løst
Splittet inntakskabel - beregne strømføringsevne

HeiMulig jeg tenker helt feil her, men greit å få det bekreftet isåfall.Må beregne kriteriene gitt i NEK 400-4-433 koordinering mellom ledere og overbelastningsvern.Dette er på et eksisterende anlegg fra 98.Ib er 38 A og OV er på 40A.Det er lagt 10mm inn til OV, inntakskabelen fra KV er en PFSP 4 x 10/10 hvor to av lederne går til aktuell bolig/skap og de to andre lederne går videre opp til boligen over. I inntaksskapet utenfor har hver bolig egen KV.Hvordan beregner jeg strømføringsevne på denne kabelen ihht. tabell 52B- ? Som 2 leder? Står forøvrig 2x10cu / G i kursfortegnelsen, men kabelen er lagt i bakken.Hvis jeg tenker riktig og beregner kabelen som 2 leder forlagt i D2 får jeg 64 A.

Spurt ${formatDate(1508507797)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Lover og forskrifter før NEK 410 2010

Hei

Arbeider på det elektriske anlegget på en fiskebåt med total-lengde på 16m.

Båten ble bygget i 1987 og anlegget er en god blanding av utstyr fra 1987 til 2017.

Det originale anlegget lurer eg på hvilken lov som gjelder for, og hvor den kan fås tak i.

Det eg har funnet er at sjøfartsdirektoratet har noen gamle opphevede forskrifter om bla. lanterner og div.

Hilsen

Simon!

Spurt ${formatDate(1508339216)}
Løst Løst
Aggregatvender i TKS

Kunde ønsker aggregatvender, og jeg ser det som ideelt å plassere denne i tilknytningsskap(399), etter måleren.Det er 2 din skinner hvor den ene er tom, tenker her å plassere en modulær vender.Slik jeg ser det disponerer netteier KV og målerbrett, men ikke resterende plass.

Finner ingen innvendinger på å gjøre dette i NEK399.

Har ikke drøftet dette med netteier.

Kommentar til dette?

Spurt ${formatDate(1508347529)}
Løst Løst
Seriejord

Står det svart på hvitt noen steder at det ikke er lov med seriejord I tavler?

Eller er det bare en anbefaling å ikke ha seriejord?

Spurt ${formatDate(1508397328)}
Løst Løst
Kalkulasjonsprogram

Hei. Dette passer gjerne ikke helt under "forskrifter og normer", men siden dette er et av få fagforum og det sitter såpass mange med god erfaring og kompetanse så poster jeg her allikevel.

Jeg har nylig startet opp for meg selv og ønsker å høre hvilke kalkulasjonsprogram som blir brukt, og erfaringer med disse, for å regne tilbud på elektrojobber.

Spurt ${formatDate(1508188591)}
Løst Løst
Hovedkurser

Hei,

Dette har vært diskutert før, men bare for å være sikker:

næring og bolig

1. 400V: Hovedkurs/stiger kan være av type PFSP uten at dette har betydning for berøringsspenning eller at det er krav om Jordfeilvarsling.

2. 230V: Hovedkurs/stiger kan være PFSP hvis overgangsmotstand til jord dokumenteres og berøringsspenning er under 50V, hvilken rolle har jordfeilvarsling her?

3. 230V: Hovedkurs er PFXP(dobbel isolert) dette er det samme/sidestilt med automatisk utkobling dvs max 1667 ohm til jord(selv om dette er veldig høy overgangsmotstsand og bør vel være bedre)

4. Når er det egentlig bruk/krav til jordfeilvarsling? (kun næring 230V med IK system?)

Spurt ${formatDate(1508307624)}
Løst Løst
Trekke en kurs i to k-rør

Hei.

Kom opp et spørsmål under en diskusjon på jobben.

Er det lov å trekke en 3 fase kurs i to forskjellige k-rør?

F.eks. hvis det ligger to paralelle k-rør i fra sikringsskapet bort til et rom, rørene ligger helt paralellt og har akkurat samme lengde, det skal trekkes 4 stk. PN, L1 og L2 i det ene k-røret og L3 og jord i det andre. De skal kobles til en 3 fase kurs i sikringsskapet.

Er dette tillat i henhold til forskriftene?

Spurt ${formatDate(1508331585)}
Løst Løst
Kurs

Tenkte og starte opp ett enkeltmannsforetak for å leie meg ut som elektriker. Har fagbrev GR L, jobber vanligvis offshore som boredekksarbeider.

Spurt ${formatDate(1508181673)}
Løst Løst
Kalkulasjonsprogram

Hei. Dette passer gjerne ikke helt under "forskrifter og normer", men siden dette er et av få fagforum og det sitter såpass mange med god erfaring og kompetanse så poster jeg her allikevel.

Jeg har nylig startet opp for meg selv og ønsker å høre hvilke kalkulasjonsprogram som blir brukt, og erfaringer med disse, for å regne tilbud på elektrojobber.

Spurt ${formatDate(1508188516)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.