| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1560 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Sikringsstørrelser og karakteristikk etter UPS
En UPS har som kjent mye mer punch til og slå ut en sikring ved kortslutning når den har forsyning på primærsiden enn ved batteridrift.
På anlegg der hvor vi benytter UPS kun for og ta de evt glimt som vil komme før nødstrømsaggregat kobler seg inn, må man da ta hensyn til den lave kortslutningsytelsen en UPS har ved en kortslutning? Eller kan man gjøre en risiko vurdering og si at det er liten sannsynlighet for at en kortslutning vil skje samtidig som at vi har en feil på nettet og at generator ikke enda har koblet seg inn. Snakker om et tidsrom på normalt 10 sekunder.
I noen tilfeller hvor man ønsker en 16 A C sikring, må man ned i 10 A C dersom den skal slå ut ved kortslutning på batteridrift.
Løst
Hei.
Nylig blitt montør som elektriker, og har nå vært på ett kontorbygg hvor vi skulle trekke noen datakabler og flytte grenstaver. Når jeg skal igang med sluttkontroll av anlegget merker jeg noe som skremte meg veldig! Jeg isolasjonstester kursene vi har jobbet på (2stk) og får et godt resultat, ca 500MOhm, men når jeg skal måle at det er spenning i kontaktene måler jeg 230v fase-fase, men 240v+- fase-jord.
Tar en titt i tavlen og ser at jordfeil overvåkeren blinker gult på UTE og noen ganger rødt på INNE. Ser også at den ene ledningen til jordfeilvarsleren er koblet ut, og det tyder vel på at noen har hørt jordfeilvarsleren, men koblet den ut pga den irriterende lyden, uten å tenke på konsekvenser. Da ble jeg skremt!
Tar så en runde i bygget og måler fase-jord på kontakter og da får jeg alt ifra 30v-240v... Er ett par tavler i dette bygget, og alle disse har en blanding av skrusikringer, automater og automat med jordfeilbryter.
Det er for det meste kontorer i bygget, men også ett verksted med vaskehall og maskiner.
Hva er sannsynligheten for at feilen ligger hos e-verket? Er veldig fersk på jordfeil feilsøking, da jeg har vært veldig lite borti det under læretiden.
L1-jord=240+-v
L2-jord=30v
L3-jord=240+-v
Var å titta i hovedtvla til bygget, og der var det flere jordfeil overvåkere til stigerne ut til underfordelingene, og disse viste ikke noe tegn til jordfeil, men den til hovedinntaket(1250A) lyste derimot.
Da dette er ett kontorbygg i drift på dagtid er det veldig ugunstig å ta strømmen. Hvordan ville dere gått frem?
Løst
Hei!
Er det ok å bruke en trefas sikring til å forsyne tre enfaselaster, rett og slett for å slippe å trekke tre toledere fra tavle? Det er da tenkt løst ved å ha en koblingsboks nær lastene der trefasen går til en toleder til hver enkelt last. Eventuelt et hint til rett plass å se på i NEK400?
Løst
Skal oppgradere inntak og stigekabler i et borettslag. Bygget består av 16 leiligheter fordelt på 4 etasjer.Har ikke hatt lignende prosjekt tidlegare.
Anlegget er fra ca. 1950.Inntakssikring er 3x100A i følge styret.Det er i dag 4 avganger på 3x80A, 4leiligheter per avgang.
Tilførsel frå stolpe er ein usikkret 4G95Al.Denne er skøytet inn på eksisterande kabel frå 1950 i bakken.
Tenker at en legger opp 3x32A som OV i hver leilighet.Men hva legger man til grunnlag for hele bygget?Hva er fornuftig samtidighetsfaktor på et stort leilighetsbygg?
Løst
Hei,Jeg lurer på om det er mulig å kjøre downlight 10W 230V på 1,5mm2 kabel når kurssikringa er på 15A? Jeg vil ha 10 stk. i min stua. Eller er det slik at en 15A sikring må sikres med 2,5mm kabel uansett hva?
Løst
Hei.
Nylig blitt montør som elektriker, og har nå vært på ett kontorbygg hvor vi skulle trekke noen datakabler og flytte grenstaver. Når jeg skal igang med sluttkontroll av anlegget merker jeg noe som skremte meg veldig! Jeg isolasjonstester kursene vi har jobbet på (2stk) og får et godt resultat, ca 500MOhm, men når jeg skal måle at det er spenning i kontaktene måler jeg 230v fase-fase, men 240v+- fase-jord.
Tar en titt i tavlen og ser at jordfeil overvåkeren blinker gult på UTE og noen ganger rødt på INNE. Ser også at den ene ledningen til jordfeilvarsleren er koblet ut, og det tyder vel på at noen har hørt jordfeilvarsleren, men koblet den ut pga den irriterende lyden, uten å tenke på konsekvenser. Da ble jeg skremt!
Tar så en runde i bygget og måler fase-jord på kontakter og da får jeg alt ifra 30v-240v... Er ett par tavler i dette bygget, og alle disse har en blanding av skrusikringer, automater og automat med jordfeilbryter.
Det er for det meste kontorer i bygget, men også ett verksted med vaskehall og maskiner.
Hva er sannsynligheten for at feilen ligger hos e-verket? Er veldig fersk på jordfeil feilsøking, da jeg har vært veldig lite borti det under læretiden.
Løst
Jeg ønsker å bli elektroinstallatør men mangler 3 års praksis etter endt utdanning.
Det står i FEK §7 første ledd at praksis skal være opparbeidet etter endt utdanning.
Spørsmål:
Hva er kvalifisert praksis for å kunne gå opp til installatørprøven?
Har hørt at praksis som elektriker ikke aksepteres. Hvorfor skal dette ikke være godkjent praksis og hvor kommer dette frem at det ikke er godkjent?
Hvor går grensen på hva som er godkjent/kvalifiserende?
Løst
Heisann, sitter med en oppgave her hvor ting ikke helt går som jeg vil. Er en lyskurs med veldig lang kabel (forlagt D2). Det skal settes opp 18 lyktestolper hvor det er 30m mellom hver, samt 15m fra fordeling ut til første stolpe. Totalt 525m. Nettet er et 230v IT-nett, hvor Ik2polmin er på 2kA. Lasten er på 6,26A, men må legge 25mm2 pga krav om maks 3% spenningsfall.
Kommer tilslutt opp med 0,212kV (Ik2polende). I5 blir på 0,50kV.
Kan jo alltids fordele stolpene på flere kurser for å unngå så store spenningsfall, men har lært at det som regel ikke gjøres i praksis, men kanskje slike lenger er et unntak?
Løst
HeiSer at Elektroskolen tilbyr kurs i eltakstutdanning.Er dett noe som er anbefalt å ta eller er dette noe som er på vei ut?Har aldri hørt om noen som har brukt eltakstmann. Slik jeg har erfart er det elektrikker som utfører el kontroll og at noe tilbyr elkontroll i henhold til NEK 405.2 Brannforebyggende elkontroll bolig.Hva er evt fordelen med å ta utdanningen som eltakstmann?
Løst
Hei.
Jeg jobber som elektrolærer ved en videregående skole. Jeg opplever litt utydelig ansvarsfordeling.
Hvem er eller bør være faglig ansvarlig for elektro på skolen.
Godkjenne AFA osv.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.