| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1560 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hvor farlig er elektrisk induksjon å få i kroppen? Bør det oppsøkes lege ved relativt kraftig induksjon?
Hvor mye spenning / strøm kan det bli i en leder / kabel som er utkoblet? Si 200/500m som et eksempel.
Har fått induksjon fra utkoblet høyspent linje tidligere, ved at vi skulle heve 1200mm2 kabler opp i masten. Linjen som var utkoblet lå 20 meter fra en 300kv linje. Det var hengt på endepunktsjord og arb jord på linjen . Da kabelmuffen ble heist opp med wiren, fikk jeg meg en relativt god trøkk. Ble benyttet startkabler for å jevne ut noe av induksjonen, noe som tydelig ikke fungerte godt nok. Fikk ikke hengt fast startkablen i muffen, men ble lagt inntil muffen. . Kjente nesten ut som det kunne vært 230 volt hånd - hånd. . Takker for svar ang hvor farlig det er. Greit å vite om kollegaer burde ta turen til lege ved slike hendelser.
Løst
Hei.
Her på bruket bygger vi maskiner og fabrikkanlegg som monteres ombord i fiskebåter. På land er dette veldig greit og enkelt med tanke på hvilke forskifter vi har å forholde oss til. Det er hovedsaklig Forskrift om elektrisk utstyr og Forskrift om maskiner (MD) vi ser på. Da er NEK 439 og EN 60204-1 normalt nok i forbindelse å erklære samsvar på den elektriske utrustningen.
I skip er jeg kjent med at det er andre regler enn de vi har på land, i alle fall for den faste installasjonen. Men så er jo heller ikke fabrikkanlegget en del av den faste installasjonen hvis man legger definisjonen på en maskin i MD til grunn. Men det nytter jo ikke hvis DSB, Sjøfartsdirektoratet eller klasseselskapet stiller andre krav antar jeg.
Spørsmålet er dermed som følger: Hvilken forskrift trumfer hverandre her? Hvem skal man se til hvis eller når man snubler over motstridende krav?
Løst
Har et bygg på 50x30 (1500m2) jordsmonnet er sandjord, lurte på hvordan jeg skal dokumentere at berøringspenningen er under kravet (50v). Tabellen jeg bruker for å finne overgangsmotstanden til jordelektroden er montørhåndboka (2014). Tabellen på side 37 stopper på 100m ringjord og må vell ha en som er litt lenger, eller løses dette på andre måter?
Mvh
Lærling
Løst
Hei.Vedrørende nye brannkrav og merking for kabler til bruk i elektriske lavspenningsinstallasjoner:Solar har lagd en fin oversikt, det har også de fleste kabelleverandører gjort.Det har, slik jeg har forstått det vært en overgangsperiode. Denne var over 1. juli 2017.Solar hevder følgende:"Kabler av denne typen som omsettes første gang etter 1. juli 2017, skal være klassifisert i henhold de nye kravene. Samtidig er det viktig å understreke at kabler som allerede er produsert kan benyttes, også etter 1. juli 2017."
Dette finner jeg ingen andre steder.
Grossistene vil selvsagt tømme lagrene sine, det anses å være mest miljøvennlig å selge eksisterende kabler, istedet for å returnere dette og produsere nytt.Vil det komme nye datablad / merking for kabler som allerede er produsert, .og er i henhold til ny standard.- Eller må en trå varsomt når en bestiller kabel fremover?
Løst
Til lading av elbiler skal det jo legges opp Type B jordfeilbryter, men hva med shneider sine type A-SI el nummer 1600182. Shneider sier dei reagerer mot både veksel og likestrømsjordfeil.
Kan disse brukes til lading av elbil?
Løst
Jeg vet at dette har vært oppe før, men jeg blir aldri helt klok på dette...
2 scenarier, begge på allment IT-nett, utvidelse av eksisterende anlegg u/jf. varsling.
1: PFSP til ny fordeling i garasje, 32A. Alle forbrukerkurser i garasje har 30mA jf.br.
Er det krav til jf. bryter for denne hovedkursen?
2: PFSP til varmepumpeanlegg, direkte tilkoblet, 32A.
Er det krav til jf. bryter for denne hovedkursen? Eller vil være slik at hovedkursen i de aller fleste tilfeller gå innen 5s.
Det er veldig ofte snakk om at ved bruk av dobbelt isolert kabel vil krav til utkobling i tide og utide frafalle, men i realiteten så er det ofte allerede benyttet enten PFSP inn, eller RK/PN på målersløyfe. En 300mA jordfeilbryter koster jo ikke all verden, i tillegg gir den garantert utløsning ved 2. jordfeil.
Løst
hva kan kunde gjøre selv uten at det blir godkjent av elinstallatør?
vi har alltid hørt at kunden selv kan koble plugg og bryter til lampetter, kan ikke finne noe om dette i FEK FSE etc. Hvor finner jeg dette i klartekst?
Løst
Hvordan er reglen/ene for gammelt utstyr. Det er jo lov å bytte ut gammelt utstyr med noe som er like bra eller bedre, men er det lov å flytte på utstyret?
Jeg har et OV-vern på 63A som beskytter en 16mm^2 kabel, OV-vernet står i dag montert på vegg, vil det være lov å flytte denne inn i det nye sikrinskapet?
Løst
Hei.
Vi har problemer med at det er en høyfrekvent lyd fra PC skjermer som står tilkoplet stikkontakter som er forsynet fra UPS kurser. Jeg forstår det slik at dette kan være forårsaket av sinuskurven fra UPSèn.
UPSène vi har er på 200KVA.
mvh
Tore
Løst
Hei.
er det spesielle krav til ip på lampe i et kjølerom beregnet for vin?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.