| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1560 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei.
Kan en starte opp for seg selv (med elkontroller), som eneste ansatt og uten elektro installatør dersom man har denne utdanningen
Fagbrev Elektriker.Toårig utdanning som fagskoleteknikerMer enn 10 Års erfaring etter fagbrev som service elektriker på bolig og bygg/anlegg.Sertifikat: Brannforebyggende El kontroll Bolig iht. NEK 405-2 1. utg .
Har man da lov å drive med dette ut i fra regelverket? Vil da være både faglig ansvarlig og den som utfører.
Arbeidsoppgaver vil da være å:
Utføre el-kontroller.Rep av elektrisk utstyr.Har fått svar fra NEMKO at man kan stå som faglig ansvarlig og utfører el kontroll uten 3 års relevant praksis etter toårig utdanning som fagskoletekniker.
Energi Norge skriver at dette er noe DSB må svare på.
DSB har jeg ikke fått noe svar fra.
Jeg er veldig usikker da jeg tolker forskriftene slik at man må ha denne praksisen etter to årig fagskole. Hva mener dere?
§9 Kvalifikasjonskrav ved kontroll av andres elektriske anlegg Den som har det faglige ansvaret for kontroll av elektriske anlegg skal oppfylle vilkårene i § 7 første ledd.
§7. Kvalifikasjonskrav for den som har det faglige ansvaret for arbeid knyttet til elektriske anlegg Den som har det faglige ansvaret for arbeid knyttet til elektriske anlegg, skal ha relevant master- eller bachelorgrad eller toårig utdanning som fagskoletekniker med relevant fagbrev. Vedkommende skal i tillegg ha minst tre års relevant praksis opparbeidet etter endt utdanning.
Løst
Jeg leste HOA sitt innlegg fra 19 Apr 2012 og må spøre om følegende er tillatt:Vi skal ha støpt en trapp utenfor hytta. Vi har tenkt å ha støpt inn en varmekabel (500W) koblet til et jordfeilbeskyttetkurs, Jeg forstår at varmekabler er klasifisert som fastinsatallasjon. Er det tillat å ha denne kablen forsynet fra en innendørs koblingsboks (også fast anlegg) og at denne boksen er forsynet gjennom en kort fleksibel kabel fra en fastinstallert stikkontakt? Dette er ønsket slik at fjernstyrt varmestyring slavenhet (https://www.elfadistrelec.no/no/rele-for-9025-9030-ontech-ontech-relay-9015/p/11095827) kan brukes. To av panelovnen i hytta er allerede styrt fra dette systemet.
Løst
Hei. Til to trefas grunnvannspumper som deler kurs så er det grunnet høye startstrømmer en tendens til å blåse 10A smeltesikringene som er der i dag. Selve driftsstrømmen er målt til 7A totalt med begge i gang. Vi måler god Ikmin. Nok til å løse ut en 16A C automat på kortslutning. Er det forsvarlig å gå for 16A C automater på denne installasjonen uten å kable om? Pumpene er fast tilkoblet.
Løst
Har lest litt rundt og tilbake på dette nå. Vi holder på med et bygg hvor det skal føres kabler på kabelbro i rømningsvei. Jeg er klar over kravet til brannenergi på 50MJ per løpemeter, men kan ikke finne noe som sier at det SKAL men heller bør være halogenfrie kabler. Noen som har kunnskaper rundt dette?
Løst
Hva er anbefalt til en kurs for varmepumpe, B eller C-kar?
Løst
Hei sann,
Er det noe minste krav på hva en ny automatikk tavle skal ha av slik utstyr som: stikkontakt, nettverkskontakt, lyslist osv.?
Løst
Krav til 30mA jordfeilbryter i TN nett på varmekabler og almen stikk?Hva er krav og norm?Mener det kom noe etter 2006 ?
Løst
Har en kloakk pumpe som skal kobles til en utestikk. Kursen har jordfeilvern på 30mA.
Pumpen er levert med støpsel tilkobling. (Vanlig 1 fase støpsel) Det er også en boks på ledningen til pumpa som har av og på knapp, motorveen og kondensator for å lage trefase til motoren. Pumpen starter ved flotør.
Pumpen starter og går, men når nivået kommer ned og flotøren stopper pumpen løser jordfeil bryteren for stikk ut.
Har megget motor og resten av kursen. Alt OK.
mistenker det er kondensatoren som lager trefase til motoren som trigger jordfeil bryteren når den "lades" ut når pumpen stopper Noen som har erfaringer med lignende?
Løst
Hvor lang kan en hovedkurs være etter splitt, 400v TN. Kan det benyttes et frittstående inntak (etter 399) plassert ved leveringspunktet og ha en kabelføring på ca 350m fram til bygning. Dette gjelder en hytte. Er det noe spesielt man må tenke på omkring jording/overspenning ?
Det er kraftselskapet som forlanger dette.
Løst
Hei
Går med planer om å starte eget firma. Er installatør i en større bedrift utenfor Trondheim nå, men ønsker å komme meg litt bort fra kontorlivet og arbeide mer fysisk ute på boliger etc.
Idag har jeg en god lønn, men ønsker å høre om andre har noen erfaringer rundt dette?
Hva kan man forvente å omsette for som enmannsbedrift, og bør man påregne mye kvelds og helgejobb med administrative oppgaver?
Tenker i utgangspunktet bare meg selv som ansatt og AS.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.