| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Bonsoir ,
Je voudrais savoir les normes et reglementation
Løst
Holder på med et fyringsanlegg med flisfyring for fjernvarme og er usikker på hvilke krav som stilles til ujevning av fjernvarmerør, vannrør, kabelbruer, kjelekropper osv. Anlegget er montert i et nedlagt fjøs på betonggulv. Jordwire lagt i armering innvendig i tillegg til eksisterende jordelektrode.
Hovedtavle plassert i fyrrommet. Den er forsynt med IT 230V, mens hele fyranlegget, styretavler, pumper osv. er forsynt med TN-S 400V fra trafo. Resten av bygget, dvs. lys og stikk er forsynt med 230V.
Tilførsel til hovedtavle er 4G240mm2. Største utgående kurs er 6mm2. (Hvis kurs til trafo regnes ikke regnes med?)
Hva må utjevnes og hvilket tverrsnitt må jeg ha?
Løst
Jeg har fagbrev i avioniker faget samt samt at jeg mangler kun matte for å få bachelor i maritim elektro-automasjon, (holder på).
Jeg har hatt full jobb som hjelpearbeider i en elektriker bedrift de siste 3 år og lurer derfor på om hva som skal til for å ta fagbrev som elektriker.
Løst
Hei. Finnes det en metode eller tommelfingerregel, på hvordan vi skal finne rett In. Tenker hovedsaklig kurssikringer. Skal vi velge ut ifra beskyttelse av utstyr også, eller bare personell?Vært flott om noen kunne referert til en forskrift eller norm :)
Løst
Hei,
Skal montere inn en 230/400 trafo 125KVA.
Tenker å montere effektbryter foran trafo iht. leverandørens anbefalinger om størrelse iht. startstrøm.
Men trenger man utkobling på jordfeil på primærsiden, og trengs det egen effektbryter på sekundærsiden?
Fra sekundærside går det egen stigekabel som skal gå direkte til en styretavle for et kuldeanlegg
Løst
En kunde rehabiliterer og legger om vannrørene (inntaket). Dette er hovedjordingen til boligen. Rørene kom originalt opp i en vegg og veggen skal nå fjernes. Gulvet er meislet opp og rørleggeren har koblet seg på med plastrør. Plastrørene går da i gulvet og bort til eksisterende metalliske vannrør som går rundt om ellers i boligen.
Jeg trenger å koble en jordleder til metallrørene som ligger i gulvet som er meislet opp. Dette gulvet vil bli støpt igjen. Hvordan utføres dette? Hva brukes av materielle?
Løst
Er det tillatt å benytte brukt elektrisk og mekanisk Ex-utstyr uten ATEX-merking og bruke det i en ny installasjon?
Slik jeg tolker FHOSEX §15, §16 og §20 kan en ikke det.
Løst
Hei!
Har noen erfaring med et valg av vern til LED armaturer? Hvordan kan jeg ta hensyn til høy startstrøm slik at vernet ikke løser ut ved starten?
Jeg tok kontakt med noen LED produsenter, og fikk et svar "bare ta C-karakteristikk sikring". Veldig generelt, synes jeg.
Løst
skal en styretable med jordfeilautomater/kontaktorer og frekvensomformere merkes med kun for sakkyndig betjening?
sikringene har jo god nok avdekning med asd avdekning osv, men ikke kontaktorer og annet utstyr i tavlen
Løst
I en bolig skal det bygges 3 hybler med fellesområde i kjeller
leiligheter bygges i 1 og 2 etg.
Kan det monteres 1 stk TKN til kjeller med felles måling.
Leilighetene får eget TKN skap
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.