Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9567
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Ex
Dobbelt isolert EX utstyr.

Skall dobbelt isolert EX utstyr være jordet?

Spurt ${formatDate(1469015522)}
Løst Løst
Ex
Jording i Elektromotorer

Elektromotorer levers ofte med bare 1 av og til 2 tilkoblinger for jording. Dette er for lite mtp. at vi kan komme inn med 2 kabler for Power, 1 kabel for heater, og 1 kabel for PTC + evt også kabel for PT100. Da ender vi opp med 4 til 6 kabler som har armering og behov for jordingstilkobling.

Det skal som kjent kun være 1 jording under hver skrue/tilkobling.

Hos oss har vi har endt opp med å måtte lage intern jordingsskinne for kunne imøtekomme 1 jording under hver tilkobling, med tillatelse fra motorprodusent.

Er det noen som kjenner til hvorfor motorer produseres med så få tilkoblinger for jording?Det er vel ikke noen særskilte regler for motorer som sier at det er tillat med flere jordinger under samme tilkobling?

Spurt ${formatDate(1468573719)}
Løst Løst
Ex
Diffiniskjonen på skjermet kabel?

Kabel i EX områder skall være skjermet i følgen en norm nr.? Hva skall den være skjermet mot? Bann,Statisk eller jordings system?CLX kabelen som opprindlig ble brukt på Ekofisk var skjermet mot bann.Er BFOU og skjermet mot brann?Det blir i alle fall reklamert med det på ONS.

Spurt ${formatDate(1468580161)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Egensikre overspenningsvern

Hei

Angående montering av overspenningsvern i IT uten distribuert jordleder, kan man montere et egensikkert vern.

Hvilke vern er egensikre? Eneste jeg kjenner til er Eaton sitt... Greit å kjenne til flere.

Har noen eksempel på "ikke-brennbar kapsling" man kan montere et overspenningsvern i?

Spurt ${formatDate(1468671027)}
Løst Løst
Ex
Merking av luft operert hydraulikk ventil.

Hei

Vil det være krav om noen Ex / Atex merking av en luftbetjent hydraulikk ventil som skal benyttes i sone 1?

Ingen elektriske tilkoplinger og ingen mulighet for varmeproduksjon, ingen utvendige bevegelige deler.

Spurt ${formatDate(1468394535)}
Løst Løst
Ex
Kjølekontainer tilkoblet EX stikkontakt i uklassifisert område

Hei.

Vi har en kjølekontainer (ikke ex) midlertidig tilkoblet 230V EX stikkontakt I ett uklassifisert område. 230V systemet har normalforsyning og vil koble ut strøøm til container ved detektert gass I nærliggende sone 2 område. Er dette lov uten nøyere deteksjon av container eller bør vi ha f.eks bærbar gassdetektor plassert ved container med frekvente besøk?

Spurt ${formatDate(1468440282)}
Løst Løst
Nødlys HCWC og teknisk rom

Hei

Er det krav til ledelys for HCWC?Jeg hører folk sier det, men hvor står dette kravet?

Det er vanlig med ledeys og/eller markeringslys på tekniske rom (VVS). Dette er vel ikke noe absolutt krav? Men at en tenker at dette er et litt utsatt og uoversiktlig område. Eller står det mer definert en plass?

Spurt ${formatDate(1468235428)}
Løst Løst
tillatt lengde på skjøteledning i båtmarina

Eg flyttet til ny leilighet ifjor der vi har båtplass inkludert, men fra nærmeste uttak til min båt er det 36 meter. Så eg må ha ganske lang skjøteledning frem til båten. Ble fortalt av en kollega at forskriften NEK 400 sier maks 15 meter skjøteledning er tillatt. Er det noen her som kan svare meg på dette, og gjerne med paragrafer og hvor eg finner dette. For hvis forskriften sier dette, så har vi kanskje en sak med utbygger.....

Spurt ${formatDate(1468259516)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Dokumentasjon, jording

Vi har en ny stor elektromotor over 2MW som er under installasjon som utføres av kontraktør. Vi som jobber i drift og er med på comissioning av systemet har påse ansvar for at kontraktør installeres etter lover og regler. Det er installert maskinbeskyttelseovervåking i en tavle i lokalt utstyrsrom. Jeg reagerer på at det ikke er utarbeidet kurfortegnelse. Her er det spenningsnivå på 230Vac og 24Vdc. Er det krav til kursfortegnelse? Tegninger over tilførsler finnes i datasystemet.

I tillegg er elektromotor jordet/bondet til maskinskid ute i felt. Jordingspunktene er noen hull i motoren. Maling er skrapt bort og store kabelsko er benyttet, men er ikke korrosjonsbeskyttet. Finnes det krav til korrosjonsbeskyttelse? Har dere forslag til hva som kan brukes til dette formålet? Motor er plassert ute under tak, men er er ikke godt beskyttet mot vær og vind.

Spurt ${formatDate(1468390939)}
Løst Løst
oppheng av verktøy på el. kabinett dører

Hei.

Angående det å bruke kabinett dører som opphengs tavler f.eks verktøy mm. Er det tillat?

Vi snakker da om kabinett for lavspent og control skap.

noen som vet

takk

Spurt ${formatDate(1467959172)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.