| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
I forhold til Installatørprøven hvor sensor sier at svaret er feil, håper jeg noen kan hjelpe meg med riktig svar:
Spørsmålet i oppgaven:
Østneset Elektro AS vurderer å ansette en faglig ansvarlig midlertidig. Vedkommende har utdanning fra sitt hjemland innenfor EU/EØS-området (utenfor Norge).Hvilke forhold må Østneset Elektro AS undersøke før de kan gjøre bruk av denne muligheten.
Svaret som jeg brukte i oppgaven:
FEK §14 Godkjenning på bakgrunn av yrkeserfaring, FEK §15 Godkjenning på grunnlag av Kvalifikasjonsbevis, FEK §17 Dokumentasjon, må dokumenteres og søknad med ytterlige personlige opplysninger sendes DSB for godkjenning.
FEK §18 sier noe om behandlingstid. Som faglig ansvarlig kommer FEK §22 om språkkunnskaper også inn da faglig leder har behov for bruk av Norsk i mange viktige funksjoner.
«Men som faglig ansvarlig kreves det uansett kvalifikasjoner etter FEK §7.»
Løst
Hei.
Angående det å bruke kabinett dører som opphengs tavler f.eks verktøy mm. Er det tillat?
Vi snakker da om kabinett for lavspent og control skap.
noen som vet
takk
Løst
Noen som vet når man begynte å ta i bruk k-rør i Norge? Evt.når de kom ferdig trukket med PN? Har en sak mot selgers eierskifte forsikring på en bolig jeg kjøpte. Det kan ha stor betydning for min sak når man begynte å ta i bruk k- rør i Norge.
Jobbet selv med bolig installasjon på 90 tallet og firmaet jeg jobbet i tok i bruk k-rør i 1995-1996 mener jeg å huske. Om dette var når k-rør kom på markedet vet jeg ikke.
RL.
Løst
Jeg prøver å koble en dp celle med en ECA regulator. men jeg skjønner ikke om DP cella skal ha sitt egen supply eller om at den får det fra regulatoren. jeg har sett gjennom dokumentasjonen og lest på dettet, men kommer ikke til en endelig svar. vær så snill hjelp!
DP cella: http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwj0hK2XncvNAhWDOxQKHXqTA50QFggcMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.techrentals.com.au%2Fuploads%2FVEG_BAR20-1.pdf&usg=AFQjCNHfXWMY6vOp7SCC_KWATd5Jw3RkAA&sig2=Jw_M9k6bevDH0IaYVkE7CA&bvm=bv.125596728,d.bGs
ECA regulatoren: http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwjMl9HPv8vNAhXKCywKHSf9CfsQFggfMAA&url=http%3A%2F%2Fwww02.abb.com%2Fglobal%2Fseitp%2Fseitp330.nsf%2Fca7e93ab03030d22c12571380039e8fc%2Fba23d0fea918b65ec12575590025fd50%2F%24FILE%2F0725sv33.pdf&usg=AFQjCNHMSk5Apa92PqaKFaCCTVohHid0Pw&sig2=48OgaoH1uLvbIKQm1bWFhQ&bvm=bv.125596728,d.bGg
Løst
Hvilke retningslinjer gjelder ved tilkobling av solcelle anlegg til almennettet ?
I dette tilfellet er det ikke snakk om pluss anlegg, kun til eiers eget bruk, men tilkobling på samleskinne i skap.
og hvordan utføres dette i praksis ?
Løst
Hvilken kompetanse kreves for å bli faglig ansvarlig / installatør for en heisbedrift?
Det lokale eltilsynet mener det er krav om elektoinstalatør med tillegskompetanse innenfor heis for å bli dette.
Det vil da si at heisbransjen ikke kan rekrutere i egne rekker, men må rekrutere fra en annen bransje altså elektro.
Stemmer dette?
Løst
Noen mente at vi skal legge opp et rør fra måleren og inn til kjøkkenet. Da har man i fremtiden mulighet for å sette opp noe utstyr for visning av strømforbruk osv, samt evt. styring. Det blir da litt som den gode gamle effektmåleren.
Men jeg finner ikke noe om dette, noen plass. Noen tips?
Løst
Ved tilkobling av utstyr i underfordeling som faller under Maskindirektiv.
Her kan man vel dimensjonere installasjonen alt ut i fra NEK 400?
Tenkte i forhold til NEK EN60204.
Løst
Kan jeg vær så snill få en 5 punkt skjema for kalibrering i Xcel form?
Jeg hard prøvd å søke etter en på nettet, men finner ingen for Xcel.
Løst
Hei, jobber på et landanlegg med flere klassifiserte områder. Vi har til tider behov for å ta diverse utregninger på site når vi sjekker bl.a nivåmålere. Til nå har vi benyttet radio mot noen som sitter i uklassifisert område for å få tatt beregninger, men dette er ofte utfordrende når det er mangel på ressurser tilgjengelig.
Hvordan er kravene i forhold til bruk av kalkulator drevet av solcelle paneler? Vil tro det eksisterer mindre kalkulatorer som holder seg innenfor kravene med tanke på effektgenerering?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.