Tema | Tråder | |
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1550 | |
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9493 | |
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 892 | |
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 | |
Prosess, styring og regulering | 829 | |
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 218 | |
![]() | Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
Ask questions and get answers in English | 16 |
Er det mulig å blande Foundation Fieldbus (FISCO consept) i samme BFOU kabel som tradisjonell IS 4-20mA i og med at FISCO consept kan levere opp til 350mA?
Hei,
I forhold til 0V utligning mellom f.eks. ModBus-enheter; hva er vanlig praksis der? RS485 benytter et diffrensiert/balansert signal på A og B linje, og skulle i teorien ikke behøve 0V utlikning hvis A og B ellers er flytende. Jeg sliter litt med å knyte sammen komponenter i forskjellige tavler med potensialforbundet forbindelse med tynne datakabler. Hva med apparaturfeil i begge tavler mot forskjellige faser?
MVHHenning
Jeg skal legge ti PFSP-kabler i rør i jord. Jeg skal bruke fem rør, med to kurser i hvert rør. Hva blir riktig korreksjonsfaktor?
Jeg starter i Tabell 52B2-1, installsjonsmetode D1. Så må jeg bruke tabell 52B-19 til korrigering. Skal jeg bruke 0,65 for fem rør som berører hverandre og gnage med 0,85 for to kabler i hvert rør? Eller skal jeg bruke 0,49 for 10 kurser? Eller gjøres dette på en annen måte?
Så antar jeg at jeg kan gange med 1,05 for 15 grader etter tabell 52B-15, og deretter gange med 1,18 etter tabell 52B16 for normal norsk jord?
Jeg skal ha en elektro motor ombord en båt. Der har jeg 400v og 60Hz til rådighet. Jeg ønsker at motoren skal drive en aksling med turtall 30-50 r/min. Hvordan kan jeg løse dette da de fleste motorer ikke leverer under 1000 r/min?Frekvensomformer? trafo?
Hei,
Jeg har fagbrev som avioniker fra 2008 og er utdannet automasjonsingeniør(2013) og blir straks sivilingeniør. Med mitt fagbrev er det mange potensielle arbeidsgivere som spør om jeg har lov til å f.eks. feilsøke på 230V-anlegg og høyspentkompetanse. Nå tviler jeg i grunn på det siden mitt fagbrev ikke har noen link til norske forskrifter, men er underlagt internasjonale lover og bestemmelser.
Så det jeg egentlig lurer på er om det finnes kurs/utdanning som forskriftsmessig gjør at jeg kan svare "ja" når slike spørsmål kommer? På forumet ligger det en tråd som omhandler installasjonsrett i egen bolig for en med noe tilsvarende utdanning, men dette handler altså ikke om installasjonrett i egen bolig.
F.eks fra Forskrift om kvalifikasjoner for elektrofagfolk § 11, kap III §13 punkt 2: "Ikke-faglærte kan utføre mindre arbeider i forbindelse med egne elektriske anlegg dersom slikt arbeid utføres sikkerhetsmessig forsvarlig i henhold til egen veiledning 1 utgitt av sentral tilsynsmyndighet."
Betyr dette at hvis jeg som ansatt i en fabrikk kan drive med noe arbeid på elektriske anlegg så lenge denne veiledningen er fulgt?
Jeg har et anlegg der kunden har kjøpt EXia sertifisert instrumentutstyr selv om selve anlegget kun trenger å være Sone 2. Kan jeg tilkoble dette til en Siemens EX PLS modul som er sertifisert for EXib kretser eller må det være EXia barriere pga. utstyrsmerkingen?
Hei,
Er det noe problem å bruke en Ex e godkjent fitting/gland for å koble til en fleksibel stål conduit for føring av en coaxialkabel, og en optisk fiberkabel inn i en Ex e koblingsboks?
Conduiten vil jo være delvis hul. Så det jeg vel egentlig lurer på er om det er noe krav om at en Ex e boks skal være tett innefra og ut?
Mvh
Jørgen
Det står i FSE og FEF at lavspenning defineres opp til 1000V AC og 1500V DC.
Hvorfor er disse forskjellige? Hva er grunnen for at likestrøm kan ha en høyere spenning før det defineres som høyspenning enn vekselstrøm?
Fikk et spørsmål i en elektroklasse: Hvorfor ikke bruke Litiumbatteri i stedet for blybatteri i en (vanlig) bil. Ble litt svar skyldig.
Hei, jeg har en touch skjerm som er merket Ex eb qb ib [ib] IIC T4, som jeg skal kjøre en ethernet forbindelse til, skjermen skal stå i et skap med hurtigplugger i bunnen av skapet, så en liten kabel fra skjerm ned til hurtig plugg, alt er i zone 1, hva må ethernet pluggene i skap bunnen være merket med når ethernet tilkplingen i skjermen er Ex e ?
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.