| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1560 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei,
Vi skal begynne med akkordberegning på fagskolen og lurer på hvordan man regner tidsforbruket i forhold til de summene som står i akkordtariffen?
Ser for eksempel et vanlig punkt koster 73,61 per punkt, og så er det en akkordfaktor på 2,01. Vil det si at et punkt egentlig da blir 73,61 x 2,01 og dette blir da tidsforbruket? Synes det var veldig lenge om 1 arbeidstime i akkord er 95 kroner?
Løst
I et større fryselager skal det monteres 7.5kW sirkulasjonsvifter for å få luftbevegelse. Disse viftene slås inn av styringa til kjøleaggregatet. De vil kun starte ved -10 grader. Kan man her gå ut i fra faktisk omgivelsestemperatur når man skal dimensjonere kabler til viftene? Som da vil gi en veldig fordelaktig korreksjonsfaktor
Løst
Hei
Jeg skal bytte et styreskap og lurer på dette med jording av "annen ledene del". Hvordan vite hvilket tversnitt man skal velge ved jording av kabelbroer..?
Info'en i dette anlegget er:
Tilførselskabel 16mm2.
Største utgående er 2,5mm2
Løst
Jobber for øyeblikket med noen Bartec line break motstander som skal monteres inne i en Ex e kapsling. Disse linjemotstandene er ikke Ex-godkjente.
Kan disse sees på som passive komponenter og kan disse monteres i en Ex e kapsling når de ikke er Ex-godkjente?
Løst
Hei,
vil en industribedrift kunne benytte en automatiker som faglig ansvarlig for drift og vedlikehold av bedriftens egne anlegg? Sett ut fra FEK §7 ser dette greit ut, men med tanke på oppfølging av hovedtavle og underfordelinger etc - hvordan stiller dette seg?
Løst
Hei
En samsvarserklæring må foreligge etter installasjon av et elektrisk anlegg. Men er det forbudt eller begrensinger på å ta anlegget i bruk før samsvarserklæringen foreligger?
Løst
Skal det eller bør det være metallisk kappe i kabler ilandbruksinstallasjoner? Pga smågnagere. Eller kan for eksempel pfxp benyttes? Det er i NEK 400 kun skrevet at smågnagere skal vurderes med alle hensyn i avsnitt 705.522.10.01
Løst
Hei
Stilles det krav til jordfeilovervåking lokalt på U99 utstyr i henhold til Norsok Z-015?
U99 enheten er en enkel 230V fordeling med nedstengning styrt av en PLS.
Enheten bruker altså 16A / 230V power fra innretning.
Løst
Hei
Jeg finner ikke ut hvordan man skal tegne symbolet til et 3-fase varmeelement flerlinje skjema.
Kan noen snille sjeler hjelpe meg?Takk :)
Løst
Hei
Jeg skal sjekke om en leder i en tavle er beskyttet mot kortslutning.
Jeg har følgende data:
vern: 125A nh1 gL/gg
leder: pn 3x6 kvadrat pvc
lengde på ledere ca 0,8m
Ik3p maks: 3450A
Ik min: 1140 A
Lederene er en hovedkurs
IT-nett
6 kvadrat pn tåler: (115x115x6x6)= 476100
Bryteevnen til vernet er ok
Er det noen som har god nok tid/strøm karakteristikk og teknisk data på gjennomsluppet energi til å sjekke om ledere er beskyttet mot kortslutning?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.