| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei,
Jeg øver på gamle fagprøver frem til min egen. Noen som kan hjelpe meg med hva de mener og hva som er riktig på denne avkryssingsoppgaven?
Oppgave 2- fordelingssystemer
Hvordan beregnes berøringspenningen i for de forskjellige fordelingssystem? Sett kryss
IT: Valg 1: Spenningsfall over jordelektrode Valg 2: Spenningsfall i jordleder fra feilsted tilbake til installasjonens jordelektrode Valg 3: Ingen spesiell regel. Skal kun måles når installasjonen er ferdigstilt.
TN: Valg 1: Spenningsfall over jordelektrode Valg 2: Spenningsfall i jordleder fra feilsted tilbake til installasjonens jordelektrode Valg 3: Ingen spesiell regel. Skal kun måles når installasjonen er ferdigstilt.
TT: Valg 1: Spenningsfall over jordelektrode Valg 2: Spenningsfall i jordleder fra feilsted tilbake til installasjonens jordelektrode Valg 3: Ingen spesiell regel. Skal kun måles når installasjonen er ferdigstilt.
Løst
Hei.Har noen en god link som jeg kan slå i bodet med til installatøren vår som påstår at det skal være tilnærmet 0V mellom fase og jord i ett friskt IT nett? Han mener i fullt alvor at det skal være slik vis disneuter er i orden. Vi andre elektrikere forsøker å forklare han at det skal være ca 130V uavhengig av disneuter.
Løst
Jeg har noe gutter offshore som som driver med kappe reparasjon på kabler(instrument og power). Utfordringen er at kunden ikke ønsker å ta spenningen av kablene under reparasjonen.
Kablene har ofte korrosjon på skjermen(jordingen) og det er så mye at skjermen må lappes.
Kunden har foreslått at vi lasker over det som skal klippes bort av skjermen mens vi skjøter skjermen skikklig. Kablene er typisk BFOU/RFOU 2 gange og 3 gange 2,5mm til 10mm. Kunden har kommet opp med at de kan brukes fjærklemmer av den typen som brukes i høyspent muffer og ende avslutninger. Utfordringen er at på disse tynne tversnittene vil ikke fjærklemmene gi tilstrekkelig press mot skjermen samt at det kan ligge plast korrosjon under klemma.
Jeg har sett litt i FSE men finner egentilg ikke noe svar på dette.
Løst
I FSE §6 står det følgende:
§ 6.Organisering
For ethvert anlegg skal det være utpekt en driftsleder (høyspenningsanlegg) eller driftsansvarlig (lavspenningsanlegg), som er ansvarlig for drift og vedlikehold av anlegget.
I FKE §7 står det blant annet følgende:
§7.Kvalifikasjonskrav for den som har det faglige ansvaret for arbeid knyttet til elektriske anlegg
Den som har det faglige ansvaret for drift og vedlikehold av arbeidsgiverens egne lavspenningsanlegg eller små, enkle høyspenningsanlegg, skal oppfylle kravene i første ledd eller ha relevant fagbrev for de aktuelle arbeidsoppgavene og tre års relevant praksis fra de anleggstyper som fagbrevet omfatter.
Jeg er av bedriftens ledelse utpekt som driftsleder og driftsansvarlig og innehar den kompetanse som kreves for i inneha disse rollene. Men vi er en liten bedrift som ikke selv har noen godkjent installatør vi utfører kun drift og vedlikehold av egne lavspenningsanlegg og noen små enkle høyspenningsanlegg.
Men jeg mente at der var krav til at vi måtte knytte til oss en godkjent installatørbedrift som sto som ansvarlig installatør. Stemmer dette? Hvor er eventuelt dette beskrevet?
mvh
Driftsleder
Løst
Hvilken utdanning/kompetanse må man ta for å få automatiker fagbrev når en har elektriker/skipseletriker fagbrev?
Løst
NEK 400 542.2.2 har et særnorsk krav om at jordelektroden skal være effektiv for hele installasjonen. Dette går vel på dekningsområde for jordelektroden.
Når dette er et krav så bør dette kunne dokumenteres i prosjekteringen og verifiseres ved målinger. Mitt spørsmål er hvordan?Mange håndbøker sier et jordspyd har et dekningsområde på 3 ganger lengden. Bruk av slike håndbøker mener jeg ikke er god nok dokumentasjon. Samme håndbøker sier også at vi skal ha 20 meters grid ved store bygg.
Jeg klarer ikke å se hvorfor vi må ut med mer jording, om f.eks. garasjen ligger 40 meter unna installasjonen.
Løst
NEK 400 stiller ingen krav til overgangsmotstanden for TN-anlegg. Så hva er da kravet til jording i et TN-anlegg?
Hva er god nok overgangsmotstand? 10, 100, 1000, 10 000 ohm?Hvorfor legge et maskenett på 20 meter og ekstra jording til garasjen som ligger 40 meter unna når det ikke er krav til overgangsmotstanden?
For IT ligger kravet til overgangsmotstand under kapittelet om automatisk utkobling. Om man har automatisk utkobling i form av både vanlige vern og jordfeilbryter, trenger man da jording i IT-anlegg?
Løst
Hei
Hvem som helst kan kjøpe elektrisk materiell, selv om det kun er godkjent el. virksomhet som kan stå for installasjon. Eventuellt elektriker i egen bolig.
Hvor mange installatører vil akseptere at en kunde stiller med materiell fra for eksempel Biltema? Det er jo i utgangspunktet ikke ulovlig.
For ikke å snakke om garantien elektroentrepenøren må sende ut, alt av koblinger er det garanti på men ikke materiellet? Forvirrende.
Hvordan skulle man ha gjort dette? Om en kunde kom med alt materiell selv? Spør bare av ren nyskjerrighet :)
Løst
I Nek 400 722.62.2.01 viser det til to punkter som skal sjekkes: at ladestajon ikke har synlige feil/skader og at ladestasjon ikke driftsfeil.Nek 400.722.62.2.02 årlig verifikasjon av offentlig ladestasjon viser til kravene i 62.1 men jeg kan ikke finne 62.1 i kappitelet 722 om elbillading. Den hopper rett fra 722.55.02.06 til 722.62.2Er det her en trykkfeil som skulle vist til 722.62.2.01 eller finnes det et avsnitt om dette et annet sted?
Løst
Jeg er i gang med mitt livs største prosjekt så langt, har akuratt støpt ny grunnmur og flyttet over det gamle huset på denne, og må derfor etablere nytt inntak. Denne har jeg fått installatørbedrift til å søke om og legge, og så er planen å selv montere sikringsskap og legge opp nytt elektrisk anlegg i huset. Har fagbrev gruppe L og automatiker så har papirene i orden for dette.
Førstkommende onsdag kommer netteier og skal montere måler og sette strøm på anlegg, dette var ønskelig å få på plass før jul for å unngå å måtte ta hensyn til NEK399 og montere opp utvendig inntaksskap. Så det er lagt opp rør til ny inntakskabel og grøft til netteiers skap graves neste uke.
Første spørsmål i denne tråden er derfor, om det er noen spesielle krav til sikringsskapet og el-anlegg, som netteier vil stille, for å montere måler? Planen er å provisorisk montere opp det gamle sikringsskapet, da det er litt prosjektering som gjenstår samt lenger leveringstid på sikringsskapet jeg skal installere når vi går i gang for fullt (skal ha gulvskap 1000mmx2000mm og tilrettelagt for smarthus).
Det jeg vet så langt er at det nye inntaket som er søkt om er 3x50A IT-nett. Derfor må jeg uansett få fatt på overbelastningsvern samt overspenningsvern og et par nye jordfeilautomater for "byggestrøm" innen dette. Dersom jeg får det på plass, og får koblet jording tilstrekkelig, er det noe i veien for at netteier monterer ny måler inn i dette gamle skapet, og at jeg på senere tidspunkt (over nyttår) bestiller frakobling for å skifte ut gammelt sikringsskap med nytt?
Lurer også på om det er noen som har en skisse, eller vet om det er noen gode skisser eller beskrivelser tilgjengelig, enten på nett eller i bøker, på typisk utførelse av sikringsskap for IT-nett?
Håper noen har anledning å hjelpe meg litt ut her :)
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.