| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei!
Jeg lurer litt på hvordan reglementet sier om å ha stikk i Takplatene, På den ene lugaren så er tv plassert veldig dumt iht sitteplasser og sånt, derfor er det et ønske om å flytte denne.
Imellom ""stue"" og ""soverom"" er det et tynnskott så er nesten umulig å gå ned med k-rør og felle det fint inn i vegg, da med ett uttak på vær side av denne veggen. Ser da at en mulighet kan være å sette dette fast i tak plate på være side av skottet, så man har et uttak på ""stue"" og et i ""soverommet"", tenker da strøm og antenneuttak, men lurer litt på om det er lov til å gjøre dette, evt krav til å bruke noe takboks el. lignende?
Har så og si akkurat tatt ut båten fra verftet å mangler regelverk:)
På forhånt takk.
Mvh Tom Erik
Løst
Jeg har funnet reguleringsventiler med Fieldview posistioner fra fisher, som er terminert med screen på Aux- klemmen i IP omformeren. Dette er ihht typical i prosjektet, men jeg blir veldig skeptisk.
Screen er jordet til IE i RIO.
Selv om Aux er en ""isolert"" utgang så må vel dette være feil.
Løst
Hei!
Har en IVT luft/vann varmepumpe som er koblet opp mot en jordfeilbryter på 30mA. Denne har nå begynt å ryke, og blitt anbefalt å gå opp til 300mA jordfeilbryter. Er det noen som vet hvilke krav som gjelder her? Pumpa står ute. Anlegget er 400V TN nett.
Flott om noen har lest seg opp hva som gjelder her, da jeg begynner å bli litt rusten på NEK.
Mvh Ole
Løst
Er det krav til ukentlige eller månedlige tester med eller uten last?
dette gjelder en fast plattform. Mener det er krav til ukentlige på flytende innrettninger....
Løst
Jeg har sertifikat på at jeg har tillatelse til å installere elektrisk anlegg i egen bolig og fritidsbolig.
Nå hører jeg at det er noen nye regler ang. dette ?
Er det noen som kan komme med avklaringer ?
Løst
hei jeg er elektrikerlæring. og jeg skal legge varmekabel. nesten alldri lagt det før. så lurer litt på hvordan skal jeg legge? hva må jeg ta hensyn til?
et spørsmål til. man må megge den fikk jeg høre. før man legger kabel, etter man har lagt kabel og når støpingen er ferdig. så spørsmålet er hvordan måler man? er det mellom fasene? og fase og jord? hvilken resultat forventer man?
Løst
Hei.
Kan en montere LED downlights i et baderomstak over dusjen?
Takhøyden er 215 cm.
LED pæra er vel lavvolt? (SELV?)
Driveren ligger over himling (gips)
Stopper sonen ved taket?
Er du utenfor sonene over himlingsplaten?
Takk for alle svar.
Mvh HK
Løst
Problem: Kabel er for stor til å passe inn i porten på en ventilmotor som har en Ex-d kapsling.
Er det noen begrensning på hvor mange overganger en kan bruke?
En løsning her er å bruke en Ex-d nippel + to overganger for å få ned størrelsen på kabelen.
Løst
Hei.
Held på å ska leggja opp nytt sikringsskap.
Her eg bur har vi TT nett.
Eg lurar på om eg trengje eigen forankopla jordfeilvern for heile installasjonen, elle om det rekk med ein 30mA jordfeilautomat på kvar kurs. Korr kan eg finna dette i Nek'en?
Hvis eg må setja ein jordfeilbrytar før alle jordfeilautomatane, korr ska han stå, og kvifor? Diskuterer med folk på jobben.. Noken som har peiling på detta? Er lenge siden eg var i business sist.... På forhånd takk
Løst
Vet ikke om dette er det rette forumet, men finner ikke noe info. om mitt spørsmål på nett, så prøver her.
Jeg har laget et elektrisk produkt som skal selges i begrenset antall. Driftspenning er 230VAC +-10% 48-50 Hz 16A
alle komponentene i apparatet er CE-merkede
I følge DSB skal produktet dokumenteres iht relevante krav osv, men hva er relevante krav????????
Hvordan går man frem for å lage en slik rapport som gir adgang til å sette på dette CE-merket og selge det i europa?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.