| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
823.432 Stiller krav til lavtempererte ovner i enebolig. NK64 gikk ut og sa at denne likevel ikke gjelder i NEK 400 2010. Men avsnittet står enda i NEK 400 2014. Gjelder dette fortsatt ikke?
http://www.standard.no/nyheter/nyhetsarkiv/elektro/lavspenningsinstallasjoner/2010/NEK-4002010-Endring/
Løst
Holder på med forberedelse til fagprøve som elektriker og har en oppgave som eg lurer på. Har ikke vert borti ex før så håper eg kan få noen gode svar eller råd.
Du har sluttført en jobb på et bilverksted, så ber verkstedeier deg om å bytte en skadet kabel som er tilførel til lysarmaturene i ett lakkeringsanlegg. Hvordan vil du løse dette oppdraget?
Hvilke normer gjelder her? Hvilken sone er dette? Valg av kabel? Har null peiling på ex så håper på noen gode svar.. På forhånd takk
Løst
er det krav til at de som skal jobbe med medisinske områder må ha gjennomført ""kurs i medisinske områder""?
Løst
Hei!
Jeg driver en del med installasjon av svakstrøms kommunikasjonsutstyr. Dette utstyret har ofte en likeretter del som skal tilkobles strømnettet.
Disse likeretterne trekker ofte store strømmer og det er ikke uvanlig at disse er sikret med 32A sikringer eller større.
Normalt må en kunne si at dette utstyret er fast installasjon, men likerettere er likevel tilkoblet med gummikabel og plugg.
Ut fra egen vurdering, så burde vel dette utstyret hatt en installasjon som var mer likt bobblekar eller lignende. Hva vil være best praksis for tilkobling av slik utstyr.
Løst
Vi har en case hvor spot'ene (LED Gyro fra SG) dimmet av Elko 315 og Elko 630 slår ut når induksjonstoppen brukes.
Ikke hver gang, og ikke samme kursen hver gang - men tilfeldig utvalg mellom 3-4 kurser, nesten hver gang toppenbrukes.
Dimmeren må da slås av og på igjen for å fungere.
Hvis induksjontoppen da står på, faller gjerne dimmeren ut igjen etter 8 - 10 sekunder.
Sikringene går ikke. (Schneider jordfeilautomat)
Spenningsnivå 224-227V. (3V speninngsdropp pga ovnen.)
230V 3-fase IT nett.
Løst
hvilke normer gjelder når du skal bygge et elektrisk anlegg i en bolig ?
holder på med fagprøven
Løst
Hei
Er det krav til bruk av overspenningsvern i provisorisk sentral som blir tilknyttet energiverkets fordelingsnett?
Byggestrømskap med måler.
Løst
Hei,
Vi er en familiebedrift som ønsker å begynne import av utendørs bobblebad. Disse er tilpasset nordisk klima og har CE godkjenninger. Det meste ser ut til å være på plass, og jeg ser andre har importert akkurat samme spa som vi tenker å importere. Det jeg lurer på er om man må ha andre godkjenninger for spa? Hørt noe om nemko godkjenning, men dette er ikke mitt felt. Noen som kan hjelpe meg her?
Løst
Hei!
Jeg fikk installert en jordfeilbryter som automatisk gjeninnkobler for ca 13 års tid siden.
Sist jeg leste av strømmen, så jeg at det lyste et rødt lys.Hva indikerer dette?En del sikringer, samt jordfeilbryteren har slått ut en del ganger de siste ukene i forbindelse med tordenvær.
Bør jeg få en elektriker til å sjekke dette?
Løst
Hei!
Har et anlegg i en privatbolig der jeg må ha åpent anlegg på vegg, og skjult i tak. Skal ha ett lampepunkt i ett rom. Det er vel lovlig å trekke tilførsel og kabel til enpolt bryter direkte til takboks for så å gjøre en kobling der?
Jeg mener ja siden dette er kjent og fast last. Det blir ikke videre forgreninger til stikkontakter el.
Hva mener dere?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.