Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9567
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
823.432 Fare for forbrenning

823.432 Stiller krav til lavtempererte ovner i enebolig. NK64 gikk ut og sa at denne likevel ikke gjelder i NEK 400 2010. Men avsnittet står enda i NEK 400 2014. Gjelder dette fortsatt ikke?
http://www.standard.no/nyheter/nyhetsarkiv/elektro/lavspenningsinstallasjoner/2010/NEK-4002010-Endring/

Spurt ${formatDate(1421789460)}
Løst Løst
Ex
Lakkeringsanlegg

Holder på med forberedelse til fagprøve som elektriker og har en oppgave som eg lurer på. Har ikke vert borti ex før så håper eg kan få noen gode svar eller råd.
Du har sluttført en jobb på et bilverksted, så ber verkstedeier deg om å bytte en skadet kabel som er tilførel til lysarmaturene i ett lakkeringsanlegg. Hvordan vil du løse dette oppdraget?
Hvilke normer gjelder her? Hvilken sone er dette? Valg av kabel? Har null peiling på ex så håper på noen gode svar.. På forhånd takk

Spurt ${formatDate(1421688660)}
Løst Løst
kompetanse til utførende

er det krav til at de som skal jobbe med medisinske områder må ha gjennomført ""kurs i medisinske områder""?

Spurt ${formatDate(1421691720)}
Løst Løst
Svakstrøms sentraler med likeretter del

Hei!
Jeg driver en del med installasjon av svakstrøms kommunikasjonsutstyr. Dette utstyret har ofte en likeretter del som skal tilkobles strømnettet.
Disse likeretterne trekker ofte store strømmer og det er ikke uvanlig at disse er sikret med 32A sikringer eller større.
Normalt må en kunne si at dette utstyret er fast installasjon, men likerettere er likevel tilkoblet med gummikabel og plugg.
Ut fra egen vurdering, så burde vel dette utstyret hatt en installasjon som var mer likt bobblekar eller lignende. Hva vil være best praksis for tilkobling av slik utstyr.

Spurt ${formatDate(1421674380)}
Løst Løst
Lyskurs slår seg ut som følge av Induksjonstopp

Vi har en case hvor spot'ene (LED Gyro fra SG) dimmet av Elko 315 og Elko 630 slår ut når induksjonstoppen brukes.
Ikke hver gang, og ikke samme kursen hver gang - men tilfeldig utvalg mellom 3-4 kurser, nesten hver gang toppenbrukes.
Dimmeren må da slås av og på igjen for å fungere.
Hvis induksjontoppen da står på, faller gjerne dimmeren ut igjen etter 8 - 10 sekunder.
Sikringene går ikke. (Schneider jordfeilautomat)
Spenningsnivå 224-227V. (3V speninngsdropp pga ovnen.)
230V 3-fase IT nett.

Spurt ${formatDate(1421676000)}
Løst Løst
normer i bolig

hvilke normer gjelder når du skal bygge et elektrisk anlegg i en bolig ?
holder på med fagprøven

Spurt ${formatDate(1421592060)}
Løst Løst
Byggestrøm

Hei

Er det krav til bruk av overspenningsvern i provisorisk sentral som blir tilknyttet energiverkets fordelingsnett?
Byggestrømskap med måler.

Spurt ${formatDate(1421670420)}
Løst Løst
Nemkogodkjenning av spa?

Hei,
Vi er en familiebedrift som ønsker å begynne import av utendørs bobblebad. Disse er tilpasset nordisk klima og har CE godkjenninger. Det meste ser ut til å være på plass, og jeg ser andre har importert akkurat samme spa som vi tenker å importere. Det jeg lurer på er om man må ha andre godkjenninger for spa? Hørt noe om nemko godkjenning, men dette er ikke mitt felt. Noen som kan hjelpe meg her?

Spurt ${formatDate(1421495520)}
Løst Løst
Jordfeilbryter

Hei!
Jeg fikk installert en jordfeilbryter som automatisk gjeninnkobler for ca 13 års tid siden.
Sist jeg leste av strømmen, så jeg at det lyste et rødt lys.Hva indikerer dette?En del sikringer, samt jordfeilbryteren har slått ut en del ganger de siste ukene i forbindelse med tordenvær.
Bør jeg få en elektriker til å sjekke dette?

Spurt ${formatDate(1421586840)}
Løst Løst
Kobling i takboks over lampe

Hei!
Har et anlegg i en privatbolig der jeg må ha åpent anlegg på vegg, og skjult i tak. Skal ha ett lampepunkt i ett rom. Det er vel lovlig å trekke tilførsel og kabel til enpolt bryter direkte til takboks for så å gjøre en kobling der?
Jeg mener ja siden dette er kjent og fast last. Det blir ikke videre forgreninger til stikkontakter el.
Hva mener dere?

Spurt ${formatDate(1421492520)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.