| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hvor gammel norm kan et sertifikat bruke, f.eks. et sertifikat som er i henhold til EN 60079-0:2009, før det må oppdateres? Må dette oppdateres før EN 60079-0:2012 trer i kraft f.o.m. 2015 for at komponenten kan brukes?
Løst
Snakket med en produsent av lavspent materiell som leverer til både land og offshore. Har mente at hvis en plattform står fast i bunnen så gjelder NEK 400 , og er det en flyte rig gjelder NEK 410 maritime installasjoner.
Så står det i FEL at den ikke gjelder for petroleumsvirksomheten.
Noe som også blir godt forklart i denne linken:
https://www.trainor.no/servlet/nettsted.forum?function=visheletraaden&forid=32268&start=0
Samme gjelder når det kommer til FOM og EN 60204.
Så hva blir igrunnen lagt til grunn når det kommer til beregninger og krav til lavspent installasjoner og maskiner ( både fast og flyttbare ) offshore og raffineri?
Føler selv at NEK 400 og EN 60204 er mer forklarende rundt det elektro tekniske.
Tanker rundt utsagnet ?
Løst
Hvilke område er et tannklinikk, tenker på rommet hvor stolen står og han utfører behandlinger ? Og hva må en gjøre spesielt i et slikt område ?
Løst
Hei
Jeg er på jakt etter ett inntakskap som blir stående i en trappe oppgang.
Det er TT 230V 3 fase som skal komme inn til en 63A OV.
Jeg har leita litt etter skap men de fleste som er betegnet som Inntakskap ser jo ikke ut i måneskinn.
Har dere forslag til ett som er estetisk pent ?
det som skal være i dette skapet er 3 fase OV og ett overspenningsvern.
Løst
Hei
Ved banking av kabel rett ned på en vegg, ikke i nærheten av list/hjørne. Anbefales det da å bytte ""retning"" på annenhver klammer slik at den ikke har mulighet til å skli ut av klammeret? Eventuelt APK?
Løst
Hjelpekretser er et nytt begrep i NEK400:2014, delnorm 5-557. Slik jeg forstår det, så vil styrestrøm i f.eks. en motorstyring være en hjelpekrets.
Helt mot slutten, i 557.6.5.2, står det at dersom hjelpekretsen er forsynt fra to faseledere, så skal topolet koblingutstyr benyttes.
Da kommer mitt spørsmål:
Jeg har en kontaktor som aktiveres med 230V (i IT-nett).
Jeg har en PLS som fungerer som en enpolt bryter på utgangen.
Har jeg lov til å bruke denne PLS-utgangen til å bryte styrestrøm til kontaktor?
Løst
Likerettere, batteribanker sikringselementer og lignende. I hovedsak 48V utstyr.
Hvem skal forestå installasjon av slikt utstyr, slik jeg leser og tolker retningslinjene så må dette gjøres av registrert installatør.
Stemmer dette.
Løst
Hei
Kan noen klargjøre en liten sak for meg?
Ser at på NELFO sine hjemmesider, se link under, skrives det at NEK 700 er EKOM bransjens svar på NEK 400 og at man er forpliktet gjennom PTs krav til å følge den.
NEK 400 er tydelig henvist til fra FEL §10 som en måte og oppnå sikkerhetskravene på, men jeg savner en tilsvarende henvisning fra EKOM-forskriften til NEK 700.
Så
Løst
Hei
Er det noen her som vet om Elko og Micromatic brytere/stikk med alu finish har likt farge/design slik at de på en skapelig måte kan plasseres tett uten at det ser helt grusomt ut ?
Løst
Jeg la opp opplegg på kjøkkenet i gamle huset mitt for tre år siden. I ettertid solgte jeg huset, men fikk telefon denne uka fra nye eieren. DLE hadde gitt en anmerkning på et forhold i installasjonen. Ikke noe som direkte truer elsikkerheten. Men det må jo taes tak i.
I og med at jeg ikke lenger er eier av boligen, kan jeg da komme å rette opp i det og signere på at anmerkningen har blitt rettet opp? Jeg er jo nå ""bare mannen i gata""
Jeg har brevet i elektrikerfaget
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.