Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9567
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Skjerm endeavslutning

Hvor ville dere jordet skjermen til høyspenntkabelen/endeavslutningen på transformatoren?

Noen mener de ville hengt en egen jordskinne bak transformatoren, og gått ut på den.
Andre ville bare lagt den fram til jordingspunktet på lokket.

Skulle vert muligt å laste opp bilde her..

mvh Ryddemannskap etter Orkanen NINA

Spurt ${formatDate(1421874540)}
Løst Løst
Spørsmål rundt forlegningsmåte A2

Hei!

Utgangspunktet er et isolert bjelkelag på 8"", så forer man ned 30mm og legger rør med kabel her. Disse 30mm er da ikke isolert. Taket dekkes med gipsplater.

Er dette da A2? Eller vil det havne under f.eks B2?

Mvh
Christian

Spurt ${formatDate(1422000000)}
Løst Løst
Dokumentasjon av boligtavler

Hei!

Når en tavle skal dokumenteres så er det en del merkeverdier jeg er litt usikker på hvordan skal defineres. I mitt tilfelle så er det snakk om tavler til bolig med In < 125 A.

- Ui
Dette er jo isolasjonsmerkespenningen og så vidt jeg kan forstå så er det det elementet i tavlen som har lavest Ui som definerer denne. Ergo vil det i praksis være isolasjonsmerkespenningen til kabelen som definerer denne?

- Uimp
På fordelingsnivå skal det iht NEK 439-1 Tillegg G være overspenningskategori 3. For Un 400 V innebærer det 4 kV og med det minste klaring 3 mm. Greit nok. På belastningsnivå, som etter min forståelse må bli etter kursautomatene, er kravet en klasse ned og i praksis Uimp 2,5 kV og minste klaring 1,5 mm.

I virkeligheten så vet jeg jo at tavler bygges med RK-kabler liggende i bunter i kanaler, etc, men hvordan vet man at kravet til klareringsavstander er ivaretatt da? NEK 439-1-10.9.3 legger til rette for testing med støtspenninger, men ikke innenfor de rammer og med de verktøy som jeg vet blir brukt ved bygging av tavler av elektrikere. I tavlehåndboka er det skrevet at tavler In < 250 A kan greie seg med en dielektrisk prøvespenning på 500 VDC mellom fas og jord i verifikasjonen, men det finner jeg ikke belegg for i NEK. Og hva skal jeg beregne som Uimp når kravet er 4 kV og 2,5 kV?

- Icw
Når det er snakk om underfordelinger uten innebygget kortslutningsvern så er det hensiktsmessig i mine øyne å merke tavlen med Icw (og Ipk). (Icc er kanskje bedre å bruke, men da må man vite karakteristikkene til eksternt kortslutningsvern om jeg har forstått det rett). Og hvordan beregner man Icw? Det blir vel i praksis minste energiomsetning kabler og skinner før neste vern tåler? Dette er en verdi som relaterer til tid (energi). Hvilken verdi er det hensiktsmessig å velge? 100 mS? Hvorfor ikke bare da heller oppgi I^2t for svakeste materiale før neste rekke med vern?

- Ipk
I en underfordeling med en stiger inn på en rekke med automater med en sammenkoblingsskinne i bunn, blir ikke da Ipk bare ""dårligste"" Icn til jordfeilautomatene i fordelingen?

---

Nå har jeg listet opp mange spørsmål og elementer i mitt innlegg, men jeg håper det er mulig å forstå hva som er uklart for meg i forhold til verdiene jeg har listet opp. Og ikke minst håper jeg noen har kunnskap og anledning til å oppklare litt for meg :)

MVH
Henning

Spurt ${formatDate(1421852820)}
Løst Løst
Spørsmål ang. fagprøve

Hei.

Fikk utlevert fagprøve-oppgava idag og har ett par spørsmål.
Skal legge opp en installasjon i ""kontorbygg"" i henhold til NEK400:2014.
Trenger litt hjelp med valg av overbelastningsvern.
Har ikke noe mer belastnings-opplysning enn ladestasjon for elbil på 7400W og varmtvannsbereder på 4500W.
Har ett kontor som innebærer 3 lysarmaturer og 9 uttak til data og diverse.
Har ett bad som innebærer ledspotter, ett dobbelt uttak og varmekabel på 600W.
Har ett kjøkken som skal ha opplegg for komfyr, vifte og oppvaskemaskin, samt stikk over benk.
Er ett TN-C anlegg med Ik 3pmax på 10kA, Ik2pmin på 1kA og Ikj min på 0,9kA. E-verket beskytter inntakskabel med NH00 100A.

Dette har jeg kommet frem til ved å plusse sammen maks belastning på alle kurssikringene som er planlagt for installasjonen.
Total effekt: 33950W
W*Samtidighetsfaktor
33950*0,7= 19962W
Ib = 19962/400 = 49,9A
In = 63A
Leder materiell -> Alu
Leder isolasjon -> PEX
Antall strømførende ledere -> 3
Ref. installasjons metode -> D2
Ktemp v/30 grader -> 1
Knær -> 1

Izmin = 80*1*1 = 80A
Iz avlest = 82A for 25mm2 (i henhold til tabell 6.2b i montørhåndboka)
Iz = 82*1*1= 82A
Ib49,9A<63A<82A

Ville dette vært en fornuftig løsning? Hva ville du eventuelt gjort annerledes?

Tar med glede imot alt av tips ang. oppgaven.
Takknemlig for alle svar.

Spurt ${formatDate(1421867400)}
Løst Løst
Ex
ex-beskyttelsesart og IP

Har hatt ex kurs med dere, og i permen vi fikk der står det minimumskrav til IP til de forskjellige beskyttelsesartene. Men i NEK420 finner jeg kun krav til IP på exe?

Hvor i NEK'en står IP kravene til de andre?

Spurt ${formatDate(1421830260)}
Løst Løst
Faglig ansvarlig

Jeg er faglig ansvarlig elektriker i min bedrift. Men hva med automasjon, ventilasjonsanlegg etc. Må vi da ha egen faglig ansvarlig på slike anlegg. Har vært elektriker gr.L på bolig og industri i snart 40 år.

Spurt ${formatDate(1421836620)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Fastmontert slukkeanlegg

Hei
Som fastmontert slukkeanlegg i ubemannet containere med dieselbrenner kan det brukes sprinkleranlegg har jeg forstått ut i fra Z-015,4.4.2. Rett?

For at det skal være et godkjent sprinkleranlegg, må da alle kravene i S-001,20.4.5. være oppfylt?

Tenker spesielt på dette med ""trykksensor nedstrøms"", ""flow-indikator oppstrøms"" og signal til CCR. Behøves dette for et slukkeanlegg i en ubemannet containere med dieselbrenner?

MVH Espen

Spurt ${formatDate(1421827560)}
Løst Løst
Takpunkt som koblingspunkt

Hei
Har kjøpt en bolig fra 2008. Her er det noen takpunkt som er brukt som koblingspunkt (fra takpunkt og videre til stikk i samme rom).
Kursene er sikret med 2,5mm2 og 16A

Det står i risikovurderingen at dette er ok så lenge det er satt opp lamper som ikke er satt over takpunkt (downlightskinn og pendellampe). Det er satt opp slike lamper.

Er dette ok? Kan en gjøre en slik risikovurderinge? Regner med det er NEK400:2006 som er lagt til grunn.

Spurt ${formatDate(1422557760)}
Løst Løst
Automasjon
Olje fyltetransformere

Er det ein eller annen som veit nokko om, hvilke målingerer anbefalt på oljefylte transformatorer. Har lita alle plasser for a finne svar.

Spurt ${formatDate(1421701740)}
Løst Løst
Automasjon
Tidskonstant

Hei,
Kan dere forklare hvorfor tidskonstanten er 63% av måleområdet?

Spurt ${formatDate(1421767320)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.