Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om ExForskrifter og normer DSBForskrifter og normer Hav og SjøfartVarme arbeiderAutomasjonElektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året
TemaTråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx1550
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 4409493
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892892
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering829
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning218
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English16
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Krav til kvalifikasjoner

Hei, Jeg har tatt VK1 Elektro men ingen fagbrev.

Kan jeg da utføre lovlig mindre elektrisk arbeid på eget anlegg?

§ 6.Kvalifikasjonskrav for den som bygger og vedlikeholder elektriske anlegg

Ufaglærte kan utføre mindre arbeider på elektriske anlegg dersom dette utføres på sikkerhetsmessig forsvarlig måte.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-06-19-739#KAPITTEL_3

Spurt 8:35 - 10.12.2014
LøstLøst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Domentasjon på jording

Raffineri ligger under Ptil.
Men har noen unntak I forhold til offshore.

Er det krav til marking og logging av vedlikehold på jordingsanlegget.
I vårt tilfelle er det snakk om en ny unit med støpt dekke der vi bygger et nytt jordingsanlegg som kolbes til det eksiterende.

Spurt 12:52 - 10.12.2014
LøstLøst
Jordfeilautomat, eller automat og jordfeilbryter

Jeg har bygd en garasje inn i huset og skal bl.a. montere en 10A lyskurs (230 IT nett). Er det riktig at man ikke lengre kan bruke ""adskilt"" jordfeilbrytere og automatsikring? Jeg har noen ubrukte til overs som jeg ønsket å få montert, men min elektriker sier at dette er feil og vil montere/selge en ny jordfeilautomat.

Spurt 21:24 - 9.12.2014
LøstLøst
Typetestede tavler TTA

Hvordan er det, kan man ta hull og montere f.eks instrumenter og vendere i dørene på typetestede tavler ? Endrer man da ikke egenskapene tavlen hadde da den ble typetestet ?

Spurt 22:10 - 9.12.2014
LøstLøst
25A på 4mm2 åpent

Hei. Kan man bruke 25A C jordfeilautomat på 4mm2 når den ligger åpent forlagt?

Spurt 20:27 - 19.12.2014
LøstLøst
Plombering på Inntaksikring

Hei!

skal snart ta fagprøven og har ett par spørsmål anngående inntak.

Skal inntaksikring plomberes og hvem gjør evt dette? kan en eletriker åpne plombering vis han f.eks skal bytte overbelastningsvernet i sikringskapet eller må e-verket komme og legge ut Kortslutningvernet?

kommer kanskje an på om KV står på loftet (i huset) eller i fordelingsskapet utforbi huset?

Spurt 9:29 - 17.12.2014
LøstLøst
Topolt brudd foran downlights på bad

Det ble nevnt her i en annen tråd at det er krav om allpolig brudd på fast belysningsutstyr på bad med dusj, unntatt belysningsutstyr som faller under SELV.

Gjelder det samme da med eksempelvis 12V downlights i himling over bad med dusjhjørne? (Siden du, forumleder, skrev unntatt forsynt med SELV)
Disse går vel under SELV de?

Jeg har koblet downlightsene utenom topolte bryteren på badet mitt. Bak den topolte bryteren er halogenlampene og et stikk over servantskapet. Downlights er da koblet utenom topolt bryter, har enpolt brudd i dimmeren og halogenlampene og stikket styres av topolte bryteren. Slik kan jeg slå begge belysningene av og på uavhengig av hverandre.

Eller må downlightsene kobles bak den topolte bryteren istedet?

Hilsen industri el.

Spurt 21:06 - 9.12.2014
LøstLøst
Automasjon
Trafo

Har en trafo som er koblet til L1,L2 i et 400V TN nett på primærsiden. Den er videre lasket for å gi 115V ut. Ved måling av spenningen på utgangen uten belastning måler jeg ca 40VAC og 80VAC på de to lederne mot jord. Burde ikke spenningen på de to lederne på sekundærsiden være lik?

Spurt 16:55 - 9.12.2014
LøstLøst
Skjøting av 16 kvadrat PN

To ledningsstrekk skal skjøtes. Likt mot likt. 16 og 95 kvadrat PN CU avisoleres ca 5cm, endene legges inni hverandre så kordellene flettes sammen. Loddes med propanbrenner og krympstrømpe med lim før det trekkes i plastrør. God tinnflyt og resultatet er en massiv skjøt. Høres ut som en grei løsning? Det ble litt diskusjon på ""kammerset"" etterpå. Men lodding generelt er jo blant de beste elektriske forbindelsene, ihvertfall på finere tverrsnitt

Spurt 9:28 - 8.12.2014
LøstLøst
Elektroinstallatør gr L/H

Jeg har godkjenning som elektroinstallatør gr L, fra 1999. Har teknisk fagskole elkraft og fagbrev gr L ( avlagt 1994 )
Har vært faglig ansvarlig i en stor installasjonsbedrift i endel år, og driver nå eget firma, for tiden kun meg selv som ansatt.
Hva skal til for min del for å utløse elektroinstalltørpapirer for gr H? Kan du redgjøre enkelt for dette?
Kan du også si noe om de ulike typene installatørgodkjenninger som finnes etter den nye ordningen? dekker ""elektroinstallatør"" etter ny ordning og ny prøve både L og H?

Spurt 15:21 - 8.12.2014
LøstLøst
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.