Tema | Tråder | |
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1550 | |
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9493 | |
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 892 | |
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 | |
Prosess, styring og regulering | 829 | |
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 218 | |
![]() | Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
Ask questions and get answers in English | 16 |
Hei, Jeg har tatt VK1 Elektro men ingen fagbrev.
Kan jeg da utføre lovlig mindre elektrisk arbeid på eget anlegg?
§ 6.Kvalifikasjonskrav for den som bygger og vedlikeholder elektriske anlegg
Ufaglærte kan utføre mindre arbeider på elektriske anlegg dersom dette utføres på sikkerhetsmessig forsvarlig måte.
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-06-19-739#KAPITTEL_3
Raffineri ligger under Ptil.
Men har noen unntak I forhold til offshore.
Er det krav til marking og logging av vedlikehold på jordingsanlegget.
I vårt tilfelle er det snakk om en ny unit med støpt dekke der vi bygger et nytt jordingsanlegg som kolbes til det eksiterende.
Jeg har bygd en garasje inn i huset og skal bl.a. montere en 10A lyskurs (230 IT nett). Er det riktig at man ikke lengre kan bruke ""adskilt"" jordfeilbrytere og automatsikring? Jeg har noen ubrukte til overs som jeg ønsket å få montert, men min elektriker sier at dette er feil og vil montere/selge en ny jordfeilautomat.
Hvordan er det, kan man ta hull og montere f.eks instrumenter og vendere i dørene på typetestede tavler ? Endrer man da ikke egenskapene tavlen hadde da den ble typetestet ?
Hei. Kan man bruke 25A C jordfeilautomat på 4mm2 når den ligger åpent forlagt?
Hei!
skal snart ta fagprøven og har ett par spørsmål anngående inntak.
Skal inntaksikring plomberes og hvem gjør evt dette? kan en eletriker åpne plombering vis han f.eks skal bytte overbelastningsvernet i sikringskapet eller må e-verket komme og legge ut Kortslutningvernet?
kommer kanskje an på om KV står på loftet (i huset) eller i fordelingsskapet utforbi huset?
Det ble nevnt her i en annen tråd at det er krav om allpolig brudd på fast belysningsutstyr på bad med dusj, unntatt belysningsutstyr som faller under SELV.
Gjelder det samme da med eksempelvis 12V downlights i himling over bad med dusjhjørne? (Siden du, forumleder, skrev unntatt forsynt med SELV)
Disse går vel under SELV de?
Jeg har koblet downlightsene utenom topolte bryteren på badet mitt. Bak den topolte bryteren er halogenlampene og et stikk over servantskapet. Downlights er da koblet utenom topolt bryter, har enpolt brudd i dimmeren og halogenlampene og stikket styres av topolte bryteren. Slik kan jeg slå begge belysningene av og på uavhengig av hverandre.
Eller må downlightsene kobles bak den topolte bryteren istedet?
Hilsen industri el.
Har en trafo som er koblet til L1,L2 i et 400V TN nett på primærsiden. Den er videre lasket for å gi 115V ut. Ved måling av spenningen på utgangen uten belastning måler jeg ca 40VAC og 80VAC på de to lederne mot jord. Burde ikke spenningen på de to lederne på sekundærsiden være lik?
To ledningsstrekk skal skjøtes. Likt mot likt. 16 og 95 kvadrat PN CU avisoleres ca 5cm, endene legges inni hverandre så kordellene flettes sammen. Loddes med propanbrenner og krympstrømpe med lim før det trekkes i plastrør. God tinnflyt og resultatet er en massiv skjøt. Høres ut som en grei løsning? Det ble litt diskusjon på ""kammerset"" etterpå. Men lodding generelt er jo blant de beste elektriske forbindelsene, ihvertfall på finere tverrsnitt
Jeg har godkjenning som elektroinstallatør gr L, fra 1999. Har teknisk fagskole elkraft og fagbrev gr L ( avlagt 1994 )
Har vært faglig ansvarlig i en stor installasjonsbedrift i endel år, og driver nå eget firma, for tiden kun meg selv som ansatt.
Hva skal til for min del for å utløse elektroinstalltørpapirer for gr H? Kan du redgjøre enkelt for dette?
Kan du også si noe om de ulike typene installatørgodkjenninger som finnes etter den nye ordningen? dekker ""elektroinstallatør"" etter ny ordning og ny prøve både L og H?
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.