| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei!
Vi har levert en rotasjonsencoder, II 3G Ex nA T4.
Vår kunde har av en eller annen grunn åpnet dette instrumentet.
Tilbakemeldingen til oss er at det mangler en ""Protective Sleeve"" i instrumentet.
Hva er en ""Protective Sleeve"" i et Ex instrument?
Hvordan kan den se ut eller være koblet?
Løst
Jeg er en gutt på 21år som har fagbrev som elektriker. Jeg har vert inne på tanken og har lyst å ta automatiker fagbrev. Så det jeg lurte på var, hvordan kan dette gjøres? må jeg ta eventuel skole utdanning på ny? eller finnes det kurs ect? eller er det noen spessielle ""regler"" når man har elektriker gr.L fagbrev fra før?
Løst
Hei, kan det gis åpning for at instruert personell kan utføre måling og feilsøking, hvis den instruerte blir opplært av sakkyndig i tillegg til å følge FSE (rutine for måling i internkontroll), årlig FSE/førstehjelpskurs, og tydelig instruks for den instruerte?
Løst
Kan en automatiker som kun har gjennomført kurs level 1 i termografi utføre termografi iht. NEK 405-1 i elektroskap. Person har ikke dokumentert ferdigstilling av praksis dvs de 50 timer med termografering.
Løst
Hei
Lurte på krav om det var krav til førstehjelpsutstyr i tavle rom? Høyspenning/lavspenning?
Løst
Hei! Har en liten diskusjon med en kamerat av meg som er rørlegger. Han mener bestemt på at det skal monteres Jordingsmuffe på avløpet uansett. Altså han sier det er krav om dette i 230/400 TN. Vet at dette er ett krav i it/tt, men ut i fra det jeg leser i montørhåndboken så er det ikke krav vis avløpet er av isolerende materiale (i TN).
Men hva er egentlig grunnen til at dette ikke er ett krav i TN?
Løst
Hei.
Finner ikke ut hva en synkron konverter gjør.
Kan dere svare på dette?
Løst
Hei
Er det tillatt å koble PT100 eller PTC elementer i en Exn motor til en Exi krets (tilhørende barriere i Exd kapsling)?
Det er ikke 50mm mellom tilkoblinger for temp elementer og 230V tilkobling for ""Space heater"". Tilkoblinger er faktisk ""sukkerbiter"".
Vil jo tru at disse temp elementer ligger tett inn til viklingene i motoren. Kan det være bra i forhold til Exi kretsen?
Motoren er ikke merket med ""i(a,b,c)"" på EX merkeskiltet.
Håper noen kan hjelpe meg med dette spørsmålet:)
Løst
Hei
Eg er litt utdatert på bad.Lurer på om det har kommet nye normer I 2014-utgaven av nek.
Hva er kravet på bad nå, er det krav til en hovedbryter på bad som tar alt av spenning på bad, lys,stikk og varmekabel.
Har en kamerat som pusser opp bad, og der sier elektrikeren at det må monteres bryter som bryter alt på badet.
Eg trudde det var en en slik regel tidligere, men at den har blitt fjenet.
Stikk. kontakter treng vel heller ikke vere 2-polt brudd på, er ikke det bare 230v lys I sone som du trenger det på.
Løst
Holder på med fagprøven og har i den forbindelse montert en 5 pins 400V stikk 3 fase 16A, men hvordan skal jeg teste at jordfeilbryteren slår ut? Er det nok å trykke på test knappen på sikringen?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.