| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Har ikke tilgang til NEK 420, men setter ikke den krav til periodisk kontroll/måling av overgangsmotstand på utjevningsledere, mellom struktur (plattform) og PE-, IE-, og IS-skinner? Mener å huske det er krav til at utjevning ikke skal brytes under selve måling, og at dette i praksis betyr at det må legges dobbel utjevningsleder. Da kan den ene kan frakoples og måles mens den andre står på, slik at ikke utjevningsforbindelse brytes mens måling pågår.
Er det noen som kan bekrefte om dette stemmer, samt henvise til en paragraf?
Løst
Er noe krav til gulv/gulvbelegg i tavlerom?
Løst
Hei
Jeg lurer på hvem som er faglig ansvarlig på en elektro linje.
Dersom en elev får strøm gjennomgang som følge av att det ikke er gode nok rutiner på skolen og dersom det skjer på en tilsynelatende fast installasjon/elev øvelse.
Hvem er da ansvarlig? Fag-lærer, rektor, Fylkes kommunen?
Står ikke noe i FEK så vidt jeg kan se som går på undervisning.
På vg2 el-energi blir det jo benyttet skap med noen få kurser som er beregnet for fast installasjon. Stiller meg litt spørrende til dette.
Hvor går grensen for hva man kan sette ett støpsel i enden på, å kalle det en provisorisk undervisnings øvelse?
Løst
Hei
Er det noen som har erfaring med ringformet jordingsbuss i kontorbygg med mye sensitivt utstyr.
Finner ikke så mye i NEK (kun 444.5.3.1 og 444.5.6.1)
(Har lagt ekstra utjevning til IKT) rom.
Takk for svar
Løst
Har kansje ikkje noe med saken og gjøre men.
Er det noken som veit svaret på dette.
Vil ein bilsterio fungere på 12V vekselspenning.
Løst
Kortslutningsstrømmer batteribanker.
Jeg har blitt bedt om å se på installasjon av batteribanker i forbindelse med solcelle anlegg.
Selv om disse anleggene er små må de dokumenteres. jeg bedrift har ikke drevet ned dette før og DC er litt utenfor mitt område, jeg har like vel tenkt å se på saken og gjøre nødvendige investeringer. Jeg lurte da på hva som finnes av programvare for å dokumentere DC anlegg.
Jeg kan ikke finne at febdok versjonen jeg har tilgjengelig kan beregne batterier og anlegget ellers.
Jeg kan heller ikke finne at installasjonstesterne som jeg har for hånden kan måle kortslutningsstrømmer i DC anlegg.
Er det noen der ute som har erfaring med beregning og måleutstyr og beregningsprogram for slike installasjoner og vil dele erfaringene?
Løst
Har hatt noen diskusjoner rundt AUS-arbeid, og vil ha litt oppklaring her.
Jeg har den oppfatning at man velge å kan jobbe AUS, mer eller mindre når som helst, så lenge man har erfaring/opplæring, følger rutinen for dette og bruker godkjent verktøy/bekledning(AUS-verktøy, hjelm m/visir, flammehemmende klær osv).
I tillegg ser jeg ikke noen grunn til å ha SJA når det er en AUS-jobb uten spesiell risiko(f.eks inntak på en vanlig enebolig, med forholdsvis lav kortsluttningsstrøm), og rutinen er fullt dekkende for arbeidet.
Noen kommentar?
Løst
Hei.
Spørsmålet gjelder egentlig marine anlegg.
Jeg forsøker å finne ut om det vil være godt nok å bruke termistor som overbelastningsbeskyttelse i steden for vanlig bimetall motorvernrele. Jeg finner ikke noe klart svar på dette.
Finnes det noe fasit på dette?
Løst
hei, var på kurs hos dere: NEK400:2014
da lærte vi at vern skulle koble ut ved minste kortslutningsstrøm (I5 mindre eller lik minste kortslutningsstrøm) kan ikke finne dette kravet i NEK noen som kan henvise?
Løst
Hei.
I bolignormen Nek 400:2010 823.573.07 står det følgende:
""På en veranda/altan/balkong skal monteres minimum to uttak.""
Hvis det da er 4 balkonger på en rekkhusseksjon/leilighet, må jeg ha en dobbel stikkontakt pr. balkong??
Jeg tolker det dit hen at det trengs på kun en balkong.
Videre står det at uttak for øvrig skal tilpasses, men det er ikke det som er tema her.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.