Tema | Tråder | |
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1550 | |
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9493 | |
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 892 | |
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 | |
Prosess, styring og regulering | 829 | |
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 218 | |
![]() | Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
Ask questions and get answers in English | 16 |
Har 2 stk takbokser i gangen som eg lurte på om det gikk an å plater over nå som det skal spotter i taket. fjerner den eksisterende installasjonen som ligger oppe i punktene.
hvordan måle kontiunitet? helst med formel
hvordan måle kortslutningstrømmer?helst med formel
Hei!
Har et spørsmål angående krav til merking av EX utstyr.
Har tidligere vært på EX grunnleggende kurs hos dere, og leser i kursmanualen i første avsnitt, kapittel 3: ""Eksplosjonsbeskyttet utstyr skal i tillegg til vanlig elektromerking, være tilfredstillende market slik at eksplosjonsbeskyttelsen fremgår"".
Jeg tolker dette som om at det er krav til merking av alt EX-utstyr. er det riktig?
Har også lest igjennom del 6 av normen, men ble ikke så mye klokere mpt kravet om merking. Står dette noe sted i NEK420?
Spørsmålet kom frem da vi fra tid til annen får levert utstyr hvor det følger med blindnipler osv som ikke er EX merket, selvom utstyret er i EX utførelse.
Mvh. Emil
Hei kjapt spørsmål!
Jeg skal bytte ut automatsikringene mine i leiligheten min med Jordfeilautomater.
Dette er jo et anlegg som er eldre NEK:2010, Er det da greit å bytte 16A B automatene en til en med nye 16A B Jordfeilautomater med i2 på 1,45 de gamle automatene har jo en i2 på 1,45 allerede. Anlegget blir jo sikrere enn det er i dag!?
(har kjøpt automatene, kjøpte bare 1 til 1, lite fristene å trekke om allt til 4mm2)
Hei, folkens. En litt spesiell en jeg holder på med. Kanskje et skudd i blinde men jeg prøver likevel.
Er det noen som har noen tips til veldig små og kompakte lysarmaturer for 230V?
Helst for E14 glødepære, men kan godt være andre lyskilder og. LED etc.
Dette for å erstatte et ødelagt kjøleskaplys. Ikke verdt det å kjøpe nytt når resten av kjøleskapet er ganske nytt og helt i orden.
Jeg tenkte først lys til sikringsskap osv, men de jeg finner hos grossisten er veldig store og klumpete.
En stor sammensatt maskin har flere varienter av ex beskyttelse. F.eks. Ex i, Ex d og Ex e. Hva setter man da på typeskiltet som den skal merkes med? Lager man da et langt nummer eller lister man opp alle de forskjellige beskyttelses variantene?
Maskinen skal CE merkes.
Hei, dersom man skal ettersmøre lager på en elektromotor med smørenippel, så står det på merkeskiltet til motoren type fett og antall gram. Men dette antallet i gram er vel ved et tomt lager? Hvis det for eksempel står at det skal 40 gram fett i lageret, hvor mye fett skal man da ettersmøre?
Hva skal til for å kunne ta installatørprøven med fagbrev og teknisk fagskole innen automatisering? Ser at elektroinstallatør industri ikke eksisterer lenger.
Hei!
Nek 400.722.55.01.06 krever at det ved modus 3 og modus 4 skal tas forhåndsregler som sikrer at bilen ikke leverer tilbake til nettet. Hvordan gjøres dette i praksis? Holder det å sette opp en jfb. type B?
Hilsen Torgeir
Hej, har akkurat lagt varmekabel på netting på bad. lurer rett og slett på om det er krav om å jorde nettingen.
Det er ett it-nett
230V
Kabelen har 2 ledere + jord.
Takk for svar.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.