| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Slik jeg har forstått det så er det krav til IP2X i tavle for sakkyndig person. Men har også sett flere plasser at når det er innelåst er det IPxx...
Tavla jeg tenker på har både OLU til skapet og egen spsialnøkkel inn til rommet.
Er dette kravet for å kunne kalle tavla spenningsløs når du tar hovedsikring som inntakskabel er koblet til?
Eller er det for beskyttelse ved åpen tavle?
Hvilken IP grad må jeg ha på tilførselsiden av hovedsikringen?
Sikringer/kontaktorer/motorvern er jo alle bak låst dør å krever nøkkel/verktøy for å åpnes og har ingen forbrukerkurser, da er det jo ikke krav til kapsling på disse. Korrekt?
Løst
I til dømes eit nytt kontorbygg:
Før anlegget er ferdig og overlevert har det eigentleg ingen formell eigar som har ansvar for å utpeika ein driftsansvarleg som igjen skal utpeika ansvarleg for arbeid iht FSE §6.
Etter kvart som anlegget vert spenningssett, men før det er ferdig/overlevert, vil det då vera installatøren som vert drivar av anlegget iht FSE? Eller hovudentreprenøren som kan inngå ein avtale med installatøren om driftsansvar? Nokon som kjenner til praksis for dette?
Løst
Er det noen krav til og jorde høyspentkabel i begge ender når kabelen er under 10 m lang? kabel fra sf6 anlegg til trafo 24 kv.
Løst
Hei.
På spørsmål fra en installatør svarer vårt DLE at DSB godkjenner inntak på bolig utført etter NEK 399 eller utført som tidligere med måler inne i bolig skap.
Noen som kan bekrefte eller avkrefte at DSB godkjenner begge løsningene?
Ser ikke lengre poenget med NEK 399 om nettselskapene og DLE ikke tar den til følge.
Løst
Er det påkrevet med samsvarserklæring når man leverer byggestrøm ?
Løst
Fann dette på Eidsiva sine nettsider (http://eidsivanett.elsikkerhetsportalen.no/bedrift/internkontroll/bedriftselektriker/Bedriftselektrikeren):
""Foretak som utfører arbeid knyttet til elektriske anlegg og reparasjon av elektrisk utstyr skal registreres i DSB sitt Elvirksomhetsregister. Dette gjelder også foretak som har faglig ansvarlig for drift og vedlikehold av bedriftens egne elektriske anlegg, altså det som tidligere ble omtalt som «bedriftselektrikerordningen».""
Eg klarar ikkje å finne dette kravet i FEK. Kvar er det i tilfelle heimla?
Løst
Hei,
I et anlegg der man har mange DC-forsyninger til forskjellig automasjonsutstyr, brannsentraler, DC-forsyning til lys, etc så er det ønskelig å utjevne alle 0VDC på en god måte slik at alle DC-forsyninger ligger på samme potensial. I mitt tilfelle vil dette behovet også gjelde mellom flere tavler.
Min angrepsvinkel til problemstillingen er å gjøre følgende: I hovedtavle, hvor også inntaket er, lager jeg en 0VDC utjevningsfordeling som jeg utjevner alle DC-forsyningers 0V til internt i tavla. Samt trekker utjevningsleder fra denne til andre tavlers utjevningsforbindelser til 0VDC. I tillegg føles det fornuftig for meg å legge en utjevning til PE i hovedtavle, men kun der (på samme måte som man går fra TN-C til TN-S (TN-C-S)).
Virker min tilnærming fornuftig? Og hvilket tverrsnitt bør jeg velge mellom tavlene for utjevningen? Det er snakk om <30VDC hvor største PSU vil ha 10A kapasitet.
Løst
Der hvor eg bor er tre stk høgspentstolper brukt til gatelys også. Det er ex mellom gatelysa og stolpane er av tred. Eg synest det ser meget tvilsomt ut og er det i det heile lov ?
Løst
Hei
Ifbm dørmiljøer på skoler så er det et problem at skoleelevene napper ut støpselet til dørautomatikken. Dette kan løses ved at vi legger et trekkerør i veggen fra døra opp og ut over himling også plasserer vi 230V stikk over himlingen.
Spørsmålet er, den prefabrikkerte kabelen som følger med dørautomatikken kan vel ikke legges skjult i rør? (ledning med støpt schukoplugg)
Kan en alternativt tilkoble Schuko støpsel på en pfxp3G1,5mm2 og trekke denne inn i røret?
Er klar over at vi kan tilkoble dørautomatikken direkte, men ønsker ikke dette da det ikke gir et like klart grensesnitt mellom den faste installasjonen og dørautomatikken, må vel da også kobles via en service bryter.
Løst
Hei!
Har innstallert sikringsskap hos kunde.... kunden klager på at kjellerkursen går når han skal starte kompressoren.... Kursen er en X-digital 16A-C-kar.
Finnes det tregere sikringer å få tak i? mener det ikke går å få D-kar lenger. Noen som har råd..
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.