| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Jeg har en RIO i sone 2 med nødstopprele fra Schmersal, SRB 200EXI-1A.
Nødstoppen er plassert i sikker sone.
Utgangene fra releet hvor nødstopp skal kobles er merket blå og er i IS utførelse.
Kan kablingen fra rele til nødstopp behandles som grå (NonIS) eller er det noe regelverk som hindrer dette?
Utdrag fra operating instructions for rele:
The Intrinsically safe current circuits of the device (light blue terminals) may be lead in explosion-endangered areas. In this case, it must be especially
observed that they are safely separated from all non-intrinsically safe current circuits.
Løst
Finnes det en tabell som angir minsteavstand mellom fase-fase for lavspentanlegg?
Løst
Hei!
Jeg har ikke klart å finne noe klart i normene vedrørende å benytte DIN-skinnen som PE-fordeling ved bruk av rekkeklemmer med jordingsfot. Finnes det egne DIN-skinner til dette formålet, eller vil det være en god løsning med vanlige DIN-skinner?
MVH
Henning
Løst
Finner ikke noe sted der det står spesifisert krav til utløsetid ved 2 polet kortslutning i IT-anlegg noe sted.
noen som har mer peiling enn meg?
Løst
HAr en utfordring med rehabilitering av tavler til et bygg. Tavlene er gamle og må moderniseres, men er det krav om at tavlene skal bygges at godkjent tavleverksted, eller kan tavler bygges på plassen med ny innmat. Og hva er forskriftens krav til dokumentasjon i disse tilfellene.
Løst
Hei!
Ser av deres e-læringskurs i kap. 11.03 at en stangtester for AUS verktøy er brukt.
Hva er dette og hvor finner jeg informasjon om slikt verktøy?
Løst
Hallo
Leser litt i FEK, kom over paragraf 6 om bruk av ufaglær arbeidskraft.
Det står følgende:
§ 6.Kvalifikasjonskrav for den som bygger og vedlikeholder elektriske anlegg
Den som bygger og vedlikeholder elektriske anlegg, skal ha fagbrev innenfor elektrofag som er relevant for de aktuelle arbeidsoppgavene.
Person med fagbrev som ikke omfatter elektriske anlegg, men som har fagutdanning med opplæring i til- og frakopling ved feilsøking og feilretting av komponenter som ellers faller inn under deres fagområde, kan utføre slike oppgaver.
Den som oppfyller kravene i § 7, kan utføre til- og frakopling i forbindelse med feilsøking, feilretting, utskifting av komponenter og oppgaver tilknyttet drift og vedlikehold av elektriske anlegg. Vedkommende kan også bygge og vedlikeholde elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig.
Ufaglærte kan bygge og vedlikeholde elektriske anlegg når de blir direkte fulgt opp av person som oppfyller kravene i første ledd.
Ufaglærte kan utføre mindre arbeider på elektriske anlegg dersom dette utføres på sikkerhetsmessig forsvarlig måte.
Som jeg forstår at det kan brukes ufaglært til bygging og vedlikehold ved tilsyn av en faglært.
Spørsmålet blir kan man bruke ufaglært i en feil situasjon? Dette er ikke en normal arbeids situsasjon for bedriften. I forskriften beskriver vanlig rutine arbeid, ikke avvik situasjon.
Mvh
Sverre Kringtrø
Løst
Hei,
Hvilken kablen kan legges i trekke rør som ligger i bakken ?
kan jeg bruke PUR kabel i en fast instalasjon i Sverige ?
Løst
Kom over en eldre 400V tavle. Det står en trafo rett ved tavla 400/230.
Vernet på sekundersiden står i samme tavle. Er det lov å ha TN og IT i samme skap?
Løst
Hei, bygger et styreskap med en pls og noen rele som skal på en fiskebåt, skapet skal ha 24Vdc forsyning fra båten , skapet er utstyrt med 5 amp sikringer, er det krav om jord på 24 V Dc?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.