| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei.
Jeg holder nå på med et hus som straks skal ferdigstilles. Det er utført risikovurdering med kunde og det bare noen små arbeider før sluttkontrollen.
Jeg ga på vegne av min leder et tilbud om en ekstra kurs til en utvendig bod, og en ny kurs til utvendig stikk 316. De hadde fått et bedre tilbud fra en lokal elektriker. Da jeg har godt kjennskap til hvem dette er har jeg veldig liten lyst til at jeg skal ha noen garanti for det som er utført i sikringsskapet etter at de har vært der etter at jeg har overlevert anlegget. Jeg nektet byggherren å la de slippe til før jeg var ferdig med mitt anlegg. Har jeg lov til det??
Kan jeg skrive i samsvarserklæringen at garanti gjelder såfremt det ikke utføres endringer på anlegget? (vet jo ikke hva galt de andre kan finne på.
Løst
Jeg sitter å leser i normguiden 2014, side 62. Her refereres det til bl.annet NEK 400-5-531.2.3.4.3
Jeg finner ikke dette pkt i NEK'n. Er det noen som vet hva den riktige henvisningen er?
Løst
Hei! Jeg lurte på en ting angående nedtrapping av tversnitt, hører mye forskjellige teorier og påstander rundt dette.
La oss si jeg legger opp en 15 A med en 2,5mm2 til stikk kontakter i et bygg, så går jeg ut fra kabelstrekket med tilførsel til nødlys, der jeg går ned til 1,5mm2.
Er dette lov?
Blir litt samme med montasje av lys i bolig, der man trapper ned til PLS kabel til spotter, og kursen er i utganspunktet 15A og forsyner alt mulig i rommet.
Hva er riktig her?
Løst
Hei. Vil det være nødvendig med jordfeilbryter til et 25kW varmebatteri?
Løst
For kunde planlegger vi installasjon av en elektrokjel på 250kW. Vi henter strøm fra hovedtavlen som har en 400A effektbryter i reserve. Tavlen har spenningssystem TN-C-S. Kjelen har tilkobling for L1 L2 L3. Spørsmålet vårt er følgende: Stilles det krav til en eller annen form for jordfeilvern/bryter på denne kjelen?
Løst
Hei.
Jeg vet at utstyr i ex områder skal være ATEX godkjent, men stilles det noe krav til type kabler som kan benyttes i ex områder. Kan det f.eks brukes IFSI eller PFXP kabel i disse områdene.
Løst
I følge bolignormen er maks 30 mA utløserstrøm et krav på alle forbrukerkurser.
Vi har en kurs til en varmepumpe som løser ut straks pumpen slås på. Dette er vanlig for denne pumpen sier leverandøren.
Slik jeg ser det har vi 2 valg:
-Finne en JFB med tidsforsinkelse og annen karakteristikk.
-Sette inn en vanlig elementautomat og skrive avik fra normen.
Noen innspill?
Løst
Hei,
I følge NEK 400 434.2.1 kan man redusere tverrsnitt på forsyninskabel etter kortsluttningsvern når visse parametere er oppfulgt, men det spesifiseres at dette ikke er gjeldende for eksplosjonsfarlig områder.
Jeg har ikke klart å finne noe som beskriver reduskjson av tverrsnitt i NEK 420 eller NORSOK E-001, har IEC standarden noe om dette?
Tenker da for eksempel på at man ønsker å forsyne en koblingsboks med større tverrsnitt enn forgreniningene ut av boksen i sone 1.
Løst
Hei!
Som tavlebygger stilles det ingen formelle krav til kvalifikasjoner annet enn tilstrekkelig kompetanse. Mitt dilemma er
Løst
Hei!
Om jeg skal lage en boks som skal inneholde en DC-strømforsyning og en radiokontrollert DC-dimmer (til RGB LED-striper). Begge deler beregnet på DIN-skinnemontering og har ikke alene god nok kapsling for berøringssikkerhet. Det er vel per definisjon en tavle. Det virker dog uforholdsmessig å etterleve alle krav som stilles til en tavle bare får noe slikt. Hvor går grensen mellom en tavle og en koblingsboks (man putter jo alskens inn i de også, dimmere etc)? I utgangspunktet tenkte jeg å montere på en apparatledning med strekkavlaster, men fast tilkobling er også et tema.
Hvilke normer må jeg etterlever for en slik løsning?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.