| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei!
Lurer på om en kan bruke bryter merket 10A på 16A sikring?
Løst
Hei
Spørsmålet mitt er følgende? Kan jeg som fagmann og lenge i yrke legge opp stikkontakter og lys hos svigerfar?
Godt gift inn i familien :)
Løst
Er det krav til merking av PE leder mot tilhørende kurs i en tavle.
Har et tilfelle nytt i 2015 hvor det er ca 50 kurser og ingen av PE ledere er merket med tilhørende kurs
Løst
Gitt en modulærkontaktor (f.eks en Chint 2-pol 40A) som skal hente styrestrømmen sin fra en 32A kurs, er det noe behov for å sikre ned styrestrømmen til denne? Styrestrømmen utføres med RK 2.5mm2 men dette blir vel tilsvarende nedtrapping av tverrsnitt i et fast anlegg med kjent last? Det er kun noen få mA som vil gå i kretsen, og det er inne i et elektrisk apparat uten mekanisk påvirkning av noen grad. Ved en evt. kortslutning i spolen på kontaktoren vil nok den tynne tråden der brenne av mye raskere enn noen av tilførselskablene.
Løst
Hei
Hva er fordeler og ulemper med SRJ?
Man vil jo oppnå det samme potensiale uansett?
Takknenlig for svar.
Løst
Noen som vet hva som skjer om man kjører kontaktorstyrt kran som er 440V/60 Hz på 50 Hz? Sistnevnte er ved servicer o.l
Vet at effekt og strøm øker. men er det noe som tar skade av dette?
Løst
Når kan man ha lastbryter i stedet for effektbryter i en underfordeling? mente noen snakket om at det var avhengig av hvor stor kortslutningsstrøm det var i tavle eller noe?
Noen som vet??
Løst
Stilles det noe krav til førstehjelpsopplæring for instruert personell som skal ha adgang til tavler?
Er det noen begrensninger for betjening av vern/ bytting av sikringer for instruert personell, for eksempel bytte nh00 og andre høyeffektsikringer ved høye kortslutningsstrømmer?
Løst
Hei.
Vi har under EX inspeksjon funnet flere utstyr der EX merking er falmet/ slitt bort og skiltene er uleselige. Det går ikke an og lese verken serienummer eller EX klasifisering på disse.
Har funnet i NEK420-3, NEK2010 som beskriver andre metoder for identifisering om Ex merker skulle mangle/være uleselig er unike merkenummer (TAG skilt), serienummer eller annen referanse til installasjonsdatabasen (les Ex-register).
Betyr dette at vi ikke trenger og erstatte disse merkeskiltene på utstyret så lenge vi har en EX database og TAG skilt på utstyret?
Eller er dette ment som en hjelp for og kunne erstatte de uleselige merkeskiltene?
Løst
Hei,
1. En eksisterende multicore kabel offshore som tidligere ble benyttet for egensikre kretser skal nå benyttes for NON-IS kretser (hele kabel). Den er terminert i Marshalling kabinett der det er det idag kun er egensikre kretser, og vi ønsker ikke å flytte den (kabel lengde, etc). Iht. IEC 60079-14,12.2.3 kan eg ha denne kabelen terminert i dette kabinett så lenge eg oppfyller kravene om avstand mellom IS/NON-IS kretser(50mm). Kabel screen vil bli flyttet fra IS til IE jord, og rekkeklemmer vil bli byttet ut fra farge blå til brun. Men for offshore er det IEC 61892-7 som er gjeldende og ikke IEC 60079-14 (land anlegg)? IEC 61892-7 sier ikke noe om dette med terminering av egensikre kretser og avstand mellom IS/NON-IS. Så mitt spørsmål er, kan eg benytte IEC 60079-14,kapittel 12.2.3, som begrunnelse for løsning beskrevet over?
2. Multicore kabel beskrevet har i tillegg farge blå som benyttes for å identifisere egensikre kretser. Når kabel nå skal benyttes for NON-IS kretser, burde den ha farge grå. Men å skifte ut denne kabel er noe vi ønsker å unngå, men istedenfor merke den med «grå». IEC 60079-14, 12.2.2.6 sier at vist man benytter blå kabel til IS kretser skal slike kabler ikke benyttes til andre kretser - men denne normen gjelder jo ikke offhore. Har ikke funnet noe angående dette i IEC 61892-7. Så mitt spørsmål er, kan eg gjenbruke denne blå kabel for NON-IS kretser og merke den med grå krympestrømpe? Kabel bør/må merkes ved hver gjennomføring, er dette noe krav om dette?
Takker for all hjelp.
Mvh.
Håvard
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.