| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei!
Jeg skal ha en varmepumpe som krever 3x400v 16A i huset jeg for tiden bygger. Elektrikeren mener at jordfeilautomaten (er det riktig begrep om en kombinert automatsikring og jordfeilbryter?) kun trenger å ha tre poler. Etter hva jeg lærte på skolen reagerer en jordfeilbryter på differenser mellom fas og null, og jeg mener derfor at den må ha fire poler.
Tar jeg feil?
Løst
Har en forespørsel om å gjøre utbedringer i et varmepumpe/ventilasjons anlegg. I hvilken grad kan vi bli stilt til ansvar ihht maskinforskrift?
Løst
Er det krav til å bruke PTC + relè på en DOL EXD motor når motoren blir levert med PTC. (størrelse 0,55KW)
Løst
Hei!
Jeg har et par spørsmål til installasjon av svakstrømanlegg.
1 telekabler og fiberkabler lagt i industribygg ol. hva er krav til merking på disse? Noe opererer med at fiberkabel skal merkes hver 5. meter.
2. Dokumentasjon av installert utstyr hva er krav her? Jeg ser at det er kommet et betydelig bokverk som regulerer telecom nå.
Er det krav til samme massasje som i elektro at installasjonen skal risikovurderes, prosjekteres, installeres og dokumenteres? og er for eksempel. samsvarserklæring del av denne dokumentasjonen?
Løst
Hvilke forskrifter og normer bør man ha til prøven?
Løst
Jeg har installatørprøve fra 1993 og planlegger nå å starte eget firma. Fra 1993 og til i dag har jeg hovedsaklig jobbet med planlegging og saksbehandling for høyspenningsanlegg og offshore installasjoner, men lite med ""vanlig"" lavspenningsanlegg. I §7 står det at det kreves ""annen relevant praksis"" i slike situasjoner for å kunne få godkjenning som installatør. Er det noen erfaring med hvor strengt denne formuleringen tolkes.
Løst
I min bedrift utredes det nå muligheten for å bruke 1 faglært og 1 ufaglært til å ivareta beredskap (vakt) i høyspenningsanlegg.
Det skal gis 10 dagers opplæring til den ufaglærte, men han vil kun jobbe på høyspentanleggene i feilsituasjoner. Den ufaglærte har sitt normale arbeid i en annen del av bedriften som ikke er elektro relatert.
Det er snakk om å rette ""enkle"" feil, men det kan man jo ikke vite før man er på feilstedet og vurderer.
Finnes det noen regler/forbud mot dette?
Løst
Er det ikke lengre tillatt med plastskap/kapslinger i bolig?
Løst
Jeg ser at noen regner ut gjennomsluppet energi, I(opphøyd i andre)t med å ta Ik max X 0,1s.
Kan dette bli riktig? Må ikke den lese ut av tabell for det aktuelle vernet?
Gjennomsluppet energi < kabel tåler
Har noen et fasitsvar på dette?
Løst
Er det tillatt å legge thermofloor sin varmekabelmatte på 160w/m2 direkte på tregulv, støpe med 2,5min, for å så legge gulvbelegg oppå? Tenker selvfølgelig å legge ned gulvføler. Dette er i et gammelt bygg hvor det er behov for mye effekt. Ikke våtrom.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.