Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9567
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Ufagmessig installasjon

Er det noen som har kjennskap til om det kan varsles DSB om arbeider som ikke er utført av godkjent firma/elektriker. Ser det er flere og flere som tilbyr installasjon av elektrisk anlegg hvor det ikke er godkjent firma som står bak.

Burde kanskje vært opprettet en APP som hadde gjort det enklere å varsle om slike håndverkere/firma.

Spurt ${formatDate(1426116960)}
Løst Løst
Automasjon
Bytte gammelt sikringsskap

Hei, hvordan melder man inn rehabilitering av sikringsskap?.. hørte rykter om innmelding på nett..

Spurt ${formatDate(1425419460)}
Løst Løst
To kurser i samme rør. (utført i 2009)

Hei,

Jeg bor i leilighet i et borettslag. I forbindelse med oppussingen av bad i regi av borettslaget (utført i 2009) ble det også lagt opp en ny kurs til badet. Sikringsskapet vårt er i trappeoppgangen og den nye kursen til badet er trukket inn til badet i samme rør som kursen for lys og stikk i oppholdsrom, som har trekketrase via koblingspunkt i tak på bad. Baderomskursen er på 16A og den andre kursen er 10A, de benytter felles 2,5mm jord. Strekningen disse kablene ligger i samme rør vil jeg anta er kun rundt 2 meter og det er stålrør i betong/mur. Det er skrevet samsvarserklæring og papirer på jobben av firmaet som utførte dette i 2009. Så vidt jeg vet er dette gjort på samme måte i alle leiligheter i borettslaget (260stk).

Ifm annet arbeid på anlegget har vår installatør påpekt at samtrekkingen av baderomskursen ikke er ok og må gjøres om før vi skriver samsvarserklæring på nytt arbeid.

Er dette ok, eller må kursene splittes?

Spurt ${formatDate(1425855000)}
Løst Løst
FK til utelys

Hei igjen!

Jeg har satt opp to hus og trukket en del rør på forhånd.

Jeg har i samråd med en kamerat som er elektriker i Sverige trukket flex-rør ut gjennom fasaden hvor jeg skal ha utelys. Tanken var å sette lampen over rørgjennomføringen og trekke røret inn i lampehuset. Dette ser jeg blir gjort mange steder. Nå sier elektrikeren at dette ikke er lov å gjøre med fk, men at jeg må bruke PR kabel.

Problemet er at jeg ikke tror vi vil få PR gjennom alle rørene. Dessuten har elektrikeren min tidligere ment ting bestemt, som han så har måttet trekke tilbake, så jeg vil sjekke med flere der ute :)

Spurt ${formatDate(1425896880)}
Løst Løst
Valg av vern ved skjultanlegg

NEK400 823.433.1 krav 2 gjør det det slik at 16A i2=1,45 vern ikke er tillatt ved ref.inst A1(Skjult anlegg)i bolig. Hvorfor er ikke dette gjort gjeldende i fks kontorlandskap eller kontorer med tilsvarende isolasjon som et nytt bolighus etter Tek 10?

Spurt ${formatDate(1425316080)}
Løst Løst
Lynvern

Hei
Skal bruke heissjakt med 2 stk. 50mm cu (innvendig i heissjakt) som nedledere fra tak til armeringen i dekke. spørsmålet er om jeg skal koble nedlederne også til ringjorden/tverrforbindelse i bakke eller holder det med at de er koblet sammen på hovedjordskinna?

Spurt ${formatDate(1425375600)}
Løst Løst
Bytte sikringsskap, godkjent overspenningsvern?

Hei! Er i en diskusjon på jobben. Det er snakk om bytte av sikringsskap mot et gammelt når det er luftspenn. Må man da bruke overspenningsvern som er godkjent for luftstrekk(eller forankoblet jordfeilbryter) eller trenger man ikke dette, da installasjonen er bedre enn den var fra før?

Spurt ${formatDate(1425299760)}
Løst Løst
American electrical engineer moving to norway

Hi there. I hope you don't mind me writing in english. My norwegian is very very poor.

I'm an electrical engineer (tradesman) currently residing in Sacramento California, USA. After some google translating I came across this site.

I'm playing with the idea about moving to Norway to live there for a few years, since I have family there, and I want to learn the language. And there's a few practical things I wonder about continuing my trade in Norway.

What laws and codes are governing electrical personell in Norway? And are foreign electricians considered qualified in Norway? Or do I need to recieve some form of authorization?

Are there any available courses in english to familiarize myself in norwegian electrical codes?

Spurt ${formatDate(1425309960)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
NEK 420 Forhåndsmelding

Hei!

Stiller NEK 420 krav om forhåndsmelding til lokalt eltilsyn av jobb utført I Ex-område?

Kristian

Spurt ${formatDate(1425246540)}
Løst Løst
batterier

har en batteribank, der det står at ideal temperatur er på 20 grader celsius. Hvis jeg jeg har 25 grader, er det noe annet en levetiden på batteriet som reduseres?

Spurt ${formatDate(1425291120)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.