Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9567
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Ekom-kvalifikasjer(igjen)

Hei
Har et spørmål som jeg lurte på om dere kunne svare på ang Ekomloven.

Hvis et elektroinstallatør firma skal jobbe med xcomfort(trådløst) holder det med at de har sine ansatte på kurs som de består hos Eaton(xcomfort) og lagrer kursbevisene sine i sitt Ik-system.

Kan dem da jobbe med xcomfort?
Eller må dem også søke Nasjonal komunikasjonsmyndighet for godkjenning(tidligere post og teletilsynet) for å få godkjenningen til dette?

Eller er ingen av delene ok og de må skaffe seg ekom autorisasjon( ta et årig skole o.l.)

Hilsen Andre Andersen

Spurt ${formatDate(1422999960)}
Løst Løst
Ringeklokke etc

Hei
Jeg har sett på en del smartbolig løsninger der det blir satt opp større styringspanel med feks kodelås, ringeklokke, kamera osv i ett panel ved ytterdøren.
Hvordan blir dette løst i praksis ? blir det brukt vanlige veggbokser ? hvordan opprettholder man i så tilfelle rett IP grad ?

Spurt ${formatDate(1423046160)}
Løst Løst
Elektro

Kan DLE kreve samsvarserklæring for maskiner og tilkoplet utsyr etter FEL§12, eller gjelder denne § bare for elektrisk installasjon ?

Spurt ${formatDate(1422951600)}
Løst Løst
Tavler

Er det noe krav om at dører på tavlenisjer merkes med spenningsystem ?

Spurt ${formatDate(1423074300)}
Løst Løst
Elektrisk støy
Nettproblemer på generator drift.

Problem: Om bord på et skip har vi et problem med at det blinker i lysene, det er også store variasjoner i kVAr belastningen på generatorene. Blinkingen kommer som følge av at man kjører tre store dc drifte hver på 155kW. Generatorene er 500KVA 400V leroy somer. Driftene som er installert er sinamacs dcm 6ra8081. Jeg har målt harmonisk støy på spenningen inn på omformerne, den varierer fra 3-7%, og ligger hovedsaklig i 5 harmoniske. altså 250 hz.

Er det noe som noen har opplevd tidligere?

Spurt ${formatDate(1422868560)}
Løst Løst
Automasjon
Hvor mye strøm går i hver ledning

Hei, jeg har 2 varmeelement som kobles til trefase nett(230V), hvor jeg tenke at L1 går på varmeelement 1 og L3 går på varmelement 2, også deler de L2.

Det jeg lurer på da, er hvor mye strøm vil det gå i L2 og hvor mye i L1 og L3.

Varmelementa er på 46 Ohm, og jeg har beregna en belastningstrøm på 5 amper.

Jeg antar det ikke er så lett som at det går 2,5 i L1/L3 og 7,5 i L2

Spurt ${formatDate(1422870660)}
Løst Løst
Inntakskabel

Kan en inntakskabel som ikke har eget kortslutningsvern fra el-verket legges inn i murvegg og opp til UTVENDIG sikringsskap hvor den påsettes dobbeltisoler-strømpe og legges rett inn på et kombivern?
Eller legges på yttervegg med kabelvernrør. Det dreier seg bare om en meter opp til skapet.

Spurt ${formatDate(1422900900)}
Løst Løst
Installatørprøven

Hei kunne tenke meg å ta installatør papirene. Av utdanning har jeg fagbrev som elektriker, Utdannet Automasjoningeniør ved HIO. Jeg har 4 årspraksis som elektriker, og jobbet som Prosjektleder innen distribrusjonsnett Lavspent og Høyspentnett siden 2010 til idag.

Mitt spørsmål er kan jeg ta installatør prøve uten noe mer utdanning, og eventuellt hvilke autoriasjoner kan jeg inne ha som installatør?

Spurt ${formatDate(1422734400)}
Løst Løst
Skjøting i sikringskap

Er det lov å skjøte PN ledere i sikringskap?
I tilfelle ja, hvilke skjøter kan brukes?

Spurt ${formatDate(1422862800)}
Løst Løst
Underskrive rapport fra everk

Har andre saksbehandlere i bedriften mulighet til å underskrive som installatør på rapporter fra e-verk?

Tenker både under vanlig drift og ved ferie.

ønsker bare å få dette klarert :-)

Spurt ${formatDate(1423647540)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.