Tema | Tråder | |
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1544 | |
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9464 | |
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 888 | |
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 | |
Prosess, styring og regulering | 830 | |
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 | |
![]() | Inspeksjon og drift av batterisystemer | 13 |
Ask questions and get answers in English | 16 |
Hei.
Fikk en pris fra en lokal elektriker på montering av 2 ekstra stikk på et soverom. Jeg fikk et skriftlig tilbud hvor det nederst i tilbudet stod ""tar forbehold om at overspenningsvern er montert""
Nå krever han at jeg skal montere overspenningsvern, noe jeg ikke har lyst til å koste på huset, da jeg skal selge om kort tid. (og det ble faktisk over 4000 + mva for dette da det viste seg å være mangel på hovedjording i skapet.
Han sier at ved ny installasjon er det et krav om at denne installasjonen er beskyttet av et overspenningsvern. Lurer han meg eller må jeg virkelig koste på de 4000 + mva.
Har levert en del ovner i forbindelse med renovering av klasserom ved en barneskole. På grunn av at det er veggkanaler montert på de fleste vegger (lavt montert på grunn av store vinduer) ble ovnene montert under kanalene. Fikk ikke plass til standard ovner og måtte bruke varmeovner med lav høyde. Så kom naturligvis spørsmålet om det er krav til ovner med lavtemperatur på en barneskole. Har prøvd å tolke NEK-en på dette uten å bli helt klok. Har også kontaktet DLE som henviser til normen. Noen erfaringer her?
Hvilke type forskrifter er mest vanlig at dukker opp på en automatiker fagprøve? kabelberegning er en selvfølge men er det noe serlig mer?
Heisann
Har lest I kursmanualen deres at EX motorer skal stjernekobles. Hva er grunn til det?
mvh
Elektriker offshore
Hei
Vi er en bedrift med vårt eget høyspenningsanlegg. Vi har pr i dag 3 trafoer hvo 1 er på 500KVa og 2 er på 1500KVA.
Vi har fått beskjed fra netteier om at 2015 er det siste året de vil ta på seg driftslederansvaret, og vi må derfor ut på det åpne markedet for å finne dette. Regner med å skrive en avtale med et firma som har vært her å utført arbeider på høyspenningsanlegget tidligere. Det er forholdsvis lite arbeid på høyspentanlegget (faktisk ikke noe de siste 2 årene) Nå har de antydet en sum som kommer til å ligge mellom 40.000 og 60.000 for driftsansvaret + kostnader for årlig befaring og veiledning og eventuelle andre arbeider som følge av arbeider på anlegget.
Er det andre som har driftsleder fra private selskaper hos seg? Lurer på om prisen er noe høy, eller er den lav (som de firmaet påstår til meg)
Håper noen kunne gi meg et svar her da jeg i utgangspunktet ikke har noen å sammenligne med da vi ikke har flere høyspentfirma i området. (veldig lagt til neste firma)
Hei.
Diskuterer litt frem og tilbake.
Lurer på om det kan gå en jordfeilstrøm/strøm mellom N-leder og PE-leder i et TNCS-system. Jeg tenker at disse har samme potensial, og at en strøm ikke kan oppstå. Kan den det, og isåfall hvordan?
Kan man med kunn GR. L opprette ett foretak og utføre elektro termografi for boliger/hytter. Om man er sertifisert termografør, og har SFE?
Som termografør så vil man jo måtte åpne deksel I tavlen til kunden, har man lov til dette?
Jeg vet at ved forsikringssaker så er det krav til at foretaket oppfyller kravene I NEK 405-4
Hei
Jeg har et hus der jeg skal bygge om sikringsskapet til jordfeilautomater.
Fra før av går det en PFSP fra inntaket på loft til sikringsskapet.
Dette er et TT-nett og etter dagens krav må det da være klasse II forlegning på denne kabelen (eller jordfeilbryter plassert i inntaket)
Var det lov å utføre installasjonen slik (bruke PFSP istedenfor klasse II (PFXP) tidligere? (vet ikke helt når huset ble bygd men det er sikkert 40-50 år gammelt?) eller har det alltid vært et krav til beskyttelse mot både direkte og indirekte berøring? (at en ikke skal få strøm i seg både ved normal drift og ved en enkelt feil)
Håper på raskt svar!!!
Hei,
I nærområdet mitt har det eksplodert med innbrudd, slik at det vil være ett godt marked for å selge innbruddsalarmer, og da helst uten tilknytning til alarmsentral da mangen ønsker ikke disse bindingstidene samt å ikke eige sitt eget utstyr.
Hva sier regelverket angående dette?
Kreves det f.eks installatørpapirene for å montere opp mange av disse kommersielle trådløse systemene? Selve ekom delen er vel på 12V, men strømtilkobling er på 230V
NORSOK Z-015 ref. 4.4.6.3 (Bonding) sier at vi skal ha en Bonding for hver krafttilførsel.
Dette er litt dårlig formulert mht. hvis du har flere krafttilførsler i samme skap (felles PE bar) kan det ikke være nødvendig å ha en bonding for hver krafttilførsel, så lenge at bonding som er forlagt kan ivareta ""worst case"" jordstrøm.
Er du enig i det?
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.