| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei
Har et spørmål som jeg lurte på om dere kunne svare på ang Ekomloven.
Hvis et elektroinstallatør firma skal jobbe med xcomfort(trådløst) holder det med at de har sine ansatte på kurs som de består hos Eaton(xcomfort) og lagrer kursbevisene sine i sitt Ik-system.
Kan dem da jobbe med xcomfort?
Eller må dem også søke Nasjonal komunikasjonsmyndighet for godkjenning(tidligere post og teletilsynet) for å få godkjenningen til dette?
Eller er ingen av delene ok og de må skaffe seg ekom autorisasjon( ta et årig skole o.l.)
Hilsen Andre Andersen
Løst
Hei
Jeg har sett på en del smartbolig løsninger der det blir satt opp større styringspanel med feks kodelås, ringeklokke, kamera osv i ett panel ved ytterdøren.
Hvordan blir dette løst i praksis ? blir det brukt vanlige veggbokser ? hvordan opprettholder man i så tilfelle rett IP grad ?
Løst
Kan DLE kreve samsvarserklæring for maskiner og tilkoplet utsyr etter FEL§12, eller gjelder denne § bare for elektrisk installasjon ?
Løst
Er det noe krav om at dører på tavlenisjer merkes med spenningsystem ?
Løst
Problem: Om bord på et skip har vi et problem med at det blinker i lysene, det er også store variasjoner i kVAr belastningen på generatorene. Blinkingen kommer som følge av at man kjører tre store dc drifte hver på 155kW. Generatorene er 500KVA 400V leroy somer. Driftene som er installert er sinamacs dcm 6ra8081. Jeg har målt harmonisk støy på spenningen inn på omformerne, den varierer fra 3-7%, og ligger hovedsaklig i 5 harmoniske. altså 250 hz.
Er det noe som noen har opplevd tidligere?
Løst
Hei, jeg har 2 varmeelement som kobles til trefase nett(230V), hvor jeg tenke at L1 går på varmeelement 1 og L3 går på varmelement 2, også deler de L2.
Det jeg lurer på da, er hvor mye strøm vil det gå i L2 og hvor mye i L1 og L3.
Varmelementa er på 46 Ohm, og jeg har beregna en belastningstrøm på 5 amper.
Jeg antar det ikke er så lett som at det går 2,5 i L1/L3 og 7,5 i L2
Løst
Kan en inntakskabel som ikke har eget kortslutningsvern fra el-verket legges inn i murvegg og opp til UTVENDIG sikringsskap hvor den påsettes dobbeltisoler-strømpe og legges rett inn på et kombivern?
Eller legges på yttervegg med kabelvernrør. Det dreier seg bare om en meter opp til skapet.
Løst
Hei kunne tenke meg å ta installatør papirene. Av utdanning har jeg fagbrev som elektriker, Utdannet Automasjoningeniør ved HIO. Jeg har 4 årspraksis som elektriker, og jobbet som Prosjektleder innen distribrusjonsnett Lavspent og Høyspentnett siden 2010 til idag.
Mitt spørsmål er kan jeg ta installatør prøve uten noe mer utdanning, og eventuellt hvilke autoriasjoner kan jeg inne ha som installatør?
Løst
Er det lov å skjøte PN ledere i sikringskap?
I tilfelle ja, hvilke skjøter kan brukes?
Løst
Har andre saksbehandlere i bedriften mulighet til å underskrive som installatør på rapporter fra e-verk?
Tenker både under vanlig drift og ved ferie.
ønsker bare å få dette klarert :-)
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.