| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Her på huset har me store/kraftige diskusjoner om naboen/elverket sin jordfeil kan trippa min jordfeil bryter!!Og om det er fordel/bakdel å ha god jording (som kopperledningen rett I sjø) ??
Løst
Har en trafo 1200kva 400v med strømtrafoer og det hele for å kunne lese av tapet. Spørsmålet er om en kan lese av strøm og spenningsforholdet (omsetningsforholdet) på trafoen eller om en må regne det ut.
Løst
Hva er fremgangsmåten når man har fått strøm? hvem skal det meldes ifra til?
Løst
Hei.
Er det krav til allbolig brudd på en varmefolie i en bolig?
Denne styres i dag av en kontaktor med brudd i bare ene fasen.
Usikker på alder på anlegget.
Løst
Vi fikk pålegg om å instruere og dokumentere i internkontrollsystemet vårt at våre ansatte kunne betjene sikringer på maskiner og tavler i fabrikken vår ettersom vi har en del tavler som er laget for sakkyndige.
Hvordan gjør vi slik opplæring???
Skal vi sende bud på en elektriker som kommer og viser den ansatte hvordan man betjener en sikring??? den ansatte har jo gjort dette 100 ganger før i på den aktuelle tavla!
Vi forstår ikke dette! hva blir utbyttet?????? ser bare regninger..
Noen som ser logikken i dette?? man må jo ikke dokumentere at man kan legge ut/inn sikringer hjemme..
Løst
Hei.
Ved kontaktor styring for gatelys på et TN - 400 V anlegg, er det då krav til 4 polet kontaktor?
N- leder må vel også brytes i kontaktor?
Løst
hei! sitter med fagprøven her og skal dokumentere hvilkne sikringer jeg kan bruke. og på en vanelig stikkontaktkurs, kan jeg da bruke en 16A B I2=1,45, for dette blir vel feil i følge normen. for den sier at I2
men hva blir praktisert og hva skal jeg gjøre på prøven for å dokumentere dette?
må jo ha en lavere I2..? evt bruke en 13A B med I2 =18.85?
Løst
Hei!
Er det krav ihht. NEK 400 å jorde annen ledende del?
Løst
Hei
I huset vårt er det en dusjnisje med takhøyde 2,5m som jeg gjerne vil få montert spotter i. Normalt sett skulle ikke dette vært noe problem pga takhøyden, men er usikker på hvilken sone det er her da selve dusjen er intergrert i taket.
Er det mulig å få innstallert LED spotter i tak her?
Spottene er av type SG Uniled
http://www.sg-as.no/produkt/3297006/
Mvh
Alf Helge
Løst
Iht. ATEX er det tillatt å egendeklarere elektrisk utstyr for sone 2.
Er dette tillatt iht. NORSOK, litt usikker med tanke på det som står i E-001.
I E-001 står det:
10.2.3 Electrical apparatus with type n protection
Ex n equipment shall be marked according to IEC 60079-0 and IEC 60079-15 and have a test certificate from
a test institution recognized at national level.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.