Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om ExForskrifter og normer DSBForskrifter og normer Hav og SjøfartVarme arbeiderAutomasjonElektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året
TemaTråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx1550
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 4409493
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892892
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering829
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning218
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English16
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Kabel i rømningsvei

Vi har en diskusjon om kabling i rømningsvei. Jeg mener å ha lært at det benyttes IFSI i rømningsvei, men har fått fortalt at dette ikke er et absolutt krav. Dette avhenger av antall kabler som går gjennom rømningsveien.
Har det kommet noe nytt om dette i NEK2014?
Vi er flere i bedriften som har forskjellige syn på dette og lurer litt på hvor vi kan finne de beste opplysningene om dette.
Noen som kan hjelpe oss?

Spurt 20:57 - 4.11.2014
LøstLøst
Jording garasje, i såle eller jordsmonn?

En garasje skal oppføres 30m fra hovedhus, og skal forsynes fra hovedhus. Garasjen får støpt såle direkte på byggegrunn (grus) dvs. ikke isolert. 2 vegger i garasjen går mot terreng (høyde 2m) med jordsmonn (og endel stein). Dvs at det er tilgang til både armering i uisolert såle og frostfritt jordsmonn.
Hva vil være den mest fornuftige jording, ringjord med kobberwire i såle/armering eller jordspyd i jordsmonn i terreng utenfor vegg? Eller vil det være tilstrekkelig å jorde armering i såle med PN 6kv.?

Spurt 21:36 - 4.11.2014
LøstLøst
fritt fram...

I den nye kvalifikasjonsforskriften (FEK) står det, sitat: ""Ufaglærte kan bygge og vedlikeholde elektriske anlegg når de blir direkte fulgt opp av person med fagbrev"" og i Elsikkerhet står det at kravet om direkte oppfølging kan fravikes dersom kunde/snekker (som for øvrig defineres som hjelpearbeider i dette tilfellet) gis nødvendige instruksjoner i forkant...

Er det bare meg, eller har DSB akkurat åpnet opp for alle å enhver til å utføre elinstallasjoner???

Synspunkt...?

Spurt 14:45 - 4.11.2014
LøstLøst
fritt fram...

I den nye kvalifikasjonsforskriften (FEK) står det, sitat: ""Ufaglærte kan bygge og vedlikeholde elektriske anlegg når de blir direkte fulgt opp av person med fagbrev"" og i Elsikkerhet står det at kravet om direkte oppfølging kan fravikes dersom kunde/snekker (som for øvrig defineres som hjelpearbeider i dette tilfellet) gis nødvendige instruksjoner i forkant...

Er det bare meg, eller har DSB akkurat åpnet opp for alle å enhver til å utføre elinstallasjoner???

Synspunkt...?

Spurt 14:48 - 4.11.2014
LøstLøst
Verneutstyr

Hei!

skal ta fagprøven nå snart og lurte på en ting anngånde verneutstyr.

hvilket verneutstyr er det påbudt å bruke vis man skal måle på i en stikkontakt uten deksel? sier reglene at man skal bruke 1000v hansker og hjem med visir, samt godkjent tøy? vet jo at dette i så fall ikke blir praktisert, men hadde vært greit å vite til prøven.

Spurt 16:26 - 4.11.2014
LøstLøst
Montere seriemåler i boligskap

Hei.

Jeg har en seriemåler liggende (to - tre år gammel relativt ubrukt). Med mulighet for tilkobling av eksternt display montert i veggboks ute i anlegget. Som viser spenning, kilowatt, kilowatttimer siden siste reset, ampere etc.
Som jeg tenkte å montere her i huset mitt.

Men er dette en jobb jeg må melde til netteier? Seriemåleren er av den typen der man trer lederne gjennom seriemåleren akkurat som en strømtrafo og skrur til to pigger som stikker inn i lederen (så den kjenner spenninga). Og jeg vil jo helst plassere den bak OV.

Jeg skal ikke forandre noe i selve kWh måleren til netteier.

Jeg er sjeldent i kontakt med netteiere og boliger så dette er jeg ikke så vant med.

Hvor går grensen for hva som må meldes til netteier? Hva er praksisen?

Spurt 20:11 - 3.11.2014
LøstLøst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
110V DC og 24V DC

Vi har fått et spørsmål på installasjonen offshore om det er iht regelverket å benytte en multicore(flerleder/par) som en kjører du signalspenninger i? De gitte spenningene er 24VDC og 110VDC.

Spurt 7:37 - 4.11.2014
LøstLøst
Krav til maks vern foran utstyr

Når det skal monteres utstyr hvor det står i bruks/montasjeanvisning maks forankoblet vern 100A Gg/Gl. Kan det da benyttes andre typer vern for eksempel Automter eller effektbrytere? For eksempel et overspenningsvern samt en kompressor jeg var borti hadde dette i montasjeanvisningen. Noen som vet om dette har noe med gjennomsluppet energi å gjøre? Da kan det jo hende at en automat/effektbryter har større gjennomsluppet energi ved store kortslutningsstrømmer.

Spurt 17:30 - 2.11.2014
LøstLøst
Instruere

Lurte på dette med instruert personale med fagbrev fra ikke elektro.

Dersom man tar utgangspunkt i at vedkommende har fagbrev i et eller annet fag.. hva har jeg som elektrikker lov til å instruere vedkommende i/til å gjøre?

Spurt 13:00 - 3.11.2014
LøstLøst
Varme arbeider
om varmovnerpanelovner

hei
gamle panelovner er noe av det mest ineffektive du kan varme opp boligen din med. Men nye panelovner er mer klimavennlige, bruker mindre energi- og gir bedre varmekomfort enn de gjorde tidligere

-hvordan er nye panelovner ,bedre en gamle ovner? ( er det varmeelementer eller er d Styringssystemer på nye som gjør det??

-vil det lønne seg å bytte ut gamle til nye ovner og hvor mye vil man spare vest man ha 10 stk ( nye ovner)

Spurt 14:56 - 1.11.2014
LøstLøst
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.