| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Gammel langtråkig diskusjon kommer opp på min arbeidsplass igjen. Når skal man benytte personlig værneutsyr som isolerende hansker visir med hørselværn osv osv... det firekantede svaret er å si: når det er fare for farlig lysbue som kan gi personskade ved kortstlutning.. og jobbing AUS såklart
Personlig så vurderer jeg å bruke det i hovedtavla (Trafokapasitet 2000kVA)på fabrikken når jeg skal betjene brytere for deretter evt. å bytte/legge inn sikringer på ABB MNS-system tavla..men så kommer det en annen forståsegpåer og sier at det ikke er noen vits i å benytte hansker og visir i hovedtavla vår fordi dette er en tavle med forankoblede brytere som man først legger ut slik at sikringene er spenningsløse og det derav er umulig å få kortslutning osv.... hva er riktig å gjøre??
Ute i fabrikken ser jeg ingen grunn til å bruke hansker og visir når man skal måle ( med catIII instr. ) på en 16A sikring eller på kontaktor til mindre motorer eller på inn/utganger på en PLS etc.etc. for ikke å snakke om måle stikkontakter på et kontor eller ute i fabrikken til en trucklader osv.
Hva er riktig???
Løst
Hvis vi som eksempel tar en Lenze SMD 0.25 kW 4.0 kW frekvensomformer, så har den 2-fas inn og 3-fas ut til motor. Spørsmålet er åssen lager frekvensomformeren den 3. fasen?
Løst
hej, viss du har ein 16A kurs. er det da lov å bruke 3g2.5mm2 på stikk og 3g1.5mm2 på lys siden det er fast last?
Løst
er det krav om komfyrvakt? sliter med å finne info om dette. har sjekket montørhåndbok og NEK400:2014
Løst
Hei
Noen ganger når jeg skrur på lysrørarmaturene (1x18W) under overskap kjøkken, så kommer det et kraftig smell.
Hva kan årsaken til det være?
Løst
Noen som vet om en trefase + N manuel vekselvender? skal brukes til å veksle mellom generator kraft og nettkraft..
Tenker på en bryter med 3 faste stillinger. altså 1-0-1
Løst
Hei
I følge maskinforskriftene er produsent av maskin pliktet til å ha samsvarserklæring og teknisk dokumentasjon i 10 år.
Hva med eieren(kjøper)av maskinen, er han pliktet til å ha dette i mer en 10 år?
Løst
Min oppfatning er at lærlinger ikke kan jobbe alene(selvstendig) på oppdrag/bygg. Men dem kan selvsagt jobbe alene med oppgaver i ett prosjekt så lenge det er fagfolk i ""gåavstand"". Dette gjelder så lenge en lærling er lærling, til og med frem til bestått fagprøve.
Er dette riktig, eller har ting endret seg?
Løst
Hva er forskjellen på transformator og en omformer?
Mvh
Fortvilt elektriker
Løst
Hei, Jeg har tatt VK1 Elektro men ingen fagbrev.
Kan jeg da utføre lovlig mindre elektrisk arbeid på eget anlegg?
§ 6.Kvalifikasjonskrav for den som bygger og vedlikeholder elektriske anlegg
Ufaglærte kan utføre mindre arbeider på elektriske anlegg dersom dette utføres på sikkerhetsmessig forsvarlig måte.
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-06-19-739#KAPITTEL_3
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.