| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Er det krav til allpolig bryter foran en fuktstyrt våtromsvifte PAX?
Svar enkelt med henvendelse til NEK.
Vet at dette spørsmålet er stilt en del før, men med mange forskjellige svar og meninger ser jeg på de som usikre.
Løst
Hva er det man erklærer samsvar til med en samsvarserklæring?
Løst
Hei
Jeg skal til å legge opp ett vannbårent varmesystem i huset å ser på varmtvannstanker som i utgangspunktet skal være tilkoblet ett varmepumpe system.
Men som backup skal det være 3kw 1 fas og 9kw 3 fas 230V element i tanken
Hvordan bruker dette å bli løst ? 16 amp(3kw) + 25 amp(9kw) sikring eller en 32 amp sikring ?
Løst
Hei!
Kan en automatiker vedlikeholde og montere elektrisk (230v) anlegg i egen bolig?
Løst
Hei.
Har nylig kjøpt meg hytte på fjellet :)
Har hatt en runde å sjekket EL anlegget og FDV perm.
Kan ikke se at de har jordet Hovedvannrør og heller ikke I rør I rør skap. Regner med det er forsatt krav til dette og det skal dokumenteres I FDV perm.
Videre er det lagt opp, men ikke montert vifte på bad. Problemet er bar at viften vil stå under dusjhode ca 0,5 m og I stråleområdet. Dette er vel sone 1 og ikke lov å montere annet en IP67. Man får vel ikke vifter I denne IP klassen.
Løst
Vi har et produkt som har blitt levert med en installasjonsmetodikk vi ikke har sett før.
Mellom en exe JB og et exd instrument på samme utstyr er kablingen utført på følgende mate:
I exe koblingsboksen er det montert en exd compound nippel. Ut av boksen går det ujorede enledere. Lederne er støpt inn i compoundmassen og går deretter inn i et matallrør som ikke har kontakt med nippelen. I andre enden avsluttes røret et stykke fra d boksen. Lederne går så inn i en ny compoundnippel i exd boksen til instrumentet. Norsk sektor, sone 1.
Er det noen som har betraktninger rundt etterlevelse av forskriftskrav i dette tilfelle?
Løst
Hei er det noen som vet hva som skjer når det er tatt en utsjekk av utstyr og alle dokumenter er tilordnet, så blir jobben utstyret skulle brukes på utsatt. Kan utstyret sendes ut igjen med samme dokumentasjon vis vi dokumenterer at utstyret ikke har vært brukt?
Løst
Vi skal bytte en eksisterende lavspendt tavle med tilsvarende ny og i denne forbindelse kommer spørsmålet opp om de ekstisterende kablene ut fra tavlen må byttes.
Info:
Kablene holder ikke dagens krav på mm2 på jordleder og er ca 25 år (oppnådd teknisk levealder).
Blir en slik endring regnet som vesentig endring eller er dette definert som bytte like mot like.
Løst
Hei!
Den nye FEK er lansert og DSB godkjenningsprosess av sakkyndig driftsleder er fjernet.
Hvordan forholder vi oss til den sakkyndiges rolle og kvalifikasjonsvurdering eksempelvis når en ny person skal utpeks for å drifte og vedlikeholde en plattform/industrianlegg elektriske anlegg?
Er det fritt frem for bedriftene så lenge kvalifikasjonene vurderes internt eller kreves det eksempelvis installatørkompetanse(faglig ansvarlig FEK7) for å ivareta denne rollen?
På forhånd takk! Er blitt noen grå hår av å pønske på denne problemstillingen...
Løst
Hei
Jeg har et anlegg hvor høyeste utgående kurs er 160A, og det er lagt en 150mm AL pga nærføring av andre kabler.
Jeg er i siste fase av jobben nå, og står igjen med utjevninger av vannrør/avløp, kabelbro, trykkluftsrør etc.
Alle kabelbroer i hallen er jordet flere steder med 6mm pn, og utjevning til vann (som står i et annet rom) er også 6mm.
Anlegget var ikke godt nok planlagt iom at byggherre ikke visste helt hva han skulle ha og prosjektet har gått over et år.
Nå ser jeg at utjevninger til andre ledende deler muligens skulle vært halvparten av største jordleder på største forbrukskurs.
Holder det at alle ledende deler i tavlerommet jordes med det tverrsnittet, eller blir jeg nødt til å øke tverrsnittet på utjevning av kabelbroer videre ut i hallen også?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.