Tema | Tråder | |
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1544 | |
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9464 | |
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 888 | |
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 | |
Prosess, styring og regulering | 830 | |
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 | |
![]() | Inspeksjon og drift av batterisystemer | 13 |
Ask questions and get answers in English | 16 |
Har vært borti flere tlfeller hvor jordfeilbrytere slår ut ved tordenvær. Er det pga rippel på nettet i kombinasjon med jordstrøm fra overspenningsvernet eller er det jordfeilbryteren som er for fintfølende? Evt finnes det en god løsning på kombinasjon overspenningsvern, jordfeilbryter og tordenvær?
Hei,
Finnes det en IEC norm som sier noe om hvordan komponenter i en elektrisk tavle skal merkes?
Tenker på CB-1, U1 osv.
På forhånd takk
Mann 27, utdannet slakter, gått som voksenlærling gr.L de siste 4 år, har halvt år igjen.
Jeg har veldig lyst til å lære meg mekatronikk og på fagskolen her i Kristiansand kan man ta dette studiet på deltid i 4 år.
Men jeg kan også ta 3 årig mekatronikk ingeniør og ha mulighet til å master senere.
Jeg har lyst til å være med på design av utstyr f.eks avanserte landbruksprodukter/roboter mm.
Det jeg lurer på er statusen til fagskolen, ville f.eks en fagtekniker fått slikt ansvar eller må man bli ingeniør. Aller helst vil jeg gå ingeniør, men det er jo dette med økonomi da.
Hva er deres tanker?
Jeg har i en 15årsperiode nå jobbet utenfor bransjen som helikopterflyver.
Men nå vurderer jeg å gå tilbake til mitt gamle virke som elektriker (industri og boliger) grunnet problemer med synet.
Er det noen kurs som kan være lurt å få med seg for å oppdatere seg og komme inn i det igjen? Stiller bransjen nye krav til kvalifikasjoner som ha betydning for meg i forhold til da?
Spørsmålet er enkelt, svaret kan vere vanskelig:
Skal det vere 2p brudd på lyset, i eit rom med flis/betong gulv.
(gang eller toalett med flis).
(Har vert fint med referanser. Dersom det skal ver)
Hei. Har 4 stk motorer på 30kW @ 400V. De har hver sin frekvensomformer og alle får startsignal samtidig.
Kunden har peakmåling av forbruk. Vil det oppstå store peaker i øyeblikket motorene/blåserne starter slik at en bør legge inn forsinkelse fra den ene har startet til neste starter osv?
Skal legge pfsp til garasje 4x10mm2. Skal sikres med 4x32A. Må det være jordfeilbryter på denne? 400V TNCS
En del anlegg i prosessindustrien og vannkraftverk går vel under maskindirektivet da pls er en styring av selve maskinen.
Disse anleggende kan ha flere deler i bevegelse, med disse delene samhandler i en prosess eller til et formål.
Da er vel både ekom installatørbevis og DSB installatørbevis er uaktuelt?
Men fortsatt vil vel installatørbeviser være aktuelt i forbindelse med utførende arbeider i forsyningsanlegget og lavspenningstavlen i disse installasjoene.
På forsyningsanlegget har vi PLS funksjoner for effektbrytere, skillebrytere og PLS singaler ifra disnoiter, jordfeilvarsler og mye annet..
PLS systemet er en helhetlig installasjon i disse anleggende og ofte kommuniserer dette med en driftssentral eller annet overliggende system.
Det jeg lurer på er da hvor grenselinjene mellom hva som skal dokumenteres av installatør og hva som skal dokumenteres via maskinbygger.
Og i det siste har jeh hørt at PLS systemer skal dokumenteres via ekom installatør?
Hvordan skal man tolke regelverket?
Hei! Er det tillatt å kle inn PFSP? Har en kunde som skal lage et bad hvor kabel til underfordeling samt noen PR kabler går.
Utfordring rundt installasjon av en garaje. Det er TN nett i huset som tilførselen skal forsynes fra, men som tilførsel til garasje er det trukket PFSP 3x10/10. Kabel er trukket i rør, men det skal være veldig utfordrende å evt trekke ny kabel. Kabel ble trukket i røret før huset/garasje ble bygd ferdig.
Hva sier forskriftene om å trekke en egen PN 10mm2 G/G som jordkabel og bruke skjermen i PFSPen som N-leder? Merke denne tydelig i begge ender med blå strømpe.
Det går et ekstra trekkerør til garasje som denne kunne blitt trukket i.
Det skal brukes 3fase 400V utstyr i tillegg til vanlig 230V uttak til lys og stikk, så må ha ut 3x400+N+PE.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.