Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9567
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Forbrukskurs 63A

Eg skal legge opp ein forbrukskurs på 63A med 63A stikkontakt på enden av kursen. Lurer på om det er krav til jordfeilbrytar på denne kursen?

Spurt ${formatDate(1417676220)}
Løst Løst
Overspenningsvern

Hei
Jeg har lest litt i Moellers store blå angående overspenningsvern og har ett par spørsmål angående dette.

I min bolig som ble satt opp på begynnelsen av 80 tallet er det bakke tilkobling(IT nett), det er separat inntak skap og fordeling skap.

Jeg har lest at det skal være en forankoblet jordfeilbryter før overspenningsvern av typen SPCT2-385.
Er det krav til størrelse på mA utløserstrøm på dette vernet ?
Dette vernet blir da stående på denne måten:

---->KV/OV--->Jordfeilbryter--->overspenningsvern>----->Fordeling
|
|-------------->
|
jord

med KV/OV, jordfeilbryter og overspenningsvern i inntakskapet.

Et annet spørsmål, jeg ser i moeller at ved TT nett er det ett anbefalt ett jordfeilvern med SPCT2-460-3+NPE, er dette for å koble NPE lederen igjennom vernet på samme måte som lederene (i stede for på undersiden som i IT) ?

Og ja jeg har Gr.L, men jobber i industri så er ikke helt oppe å går på bolig install.

På forhånd takk.

Spurt ${formatDate(1417697880)}
Løst Løst
Montasje av innbruddsalarm i sprengstoffkontainer

Hvilke regler gjelder for installasjon av innbruddsalarm i sprengstoffkontainer?
Finner følgende hos DSB:
§ 75. Elektriske installasjoner
Elektriske anlegg skal være utført i henhold til de krav som stilles i elsikkerhetslovgivningen.
I områder hvor eksplosjonsfarlig atmosfære kan forekomme, skal elektrisk utstyr og installasjon være i samsvar med områdeklassifiseringen.
Det skal installeres jordingssystem for å hindre statisk elektrisitet.
I områder hvor lynnedslag ofte forekommer, må system for lynavledning vurderes.
Regnes sprengstoffkontainer som ikke EX-område?
Hva med kabelgjennomføring i en CE-godkjent kontainer?

Elektriske anlegg og utstyr skal være utført i henhold til gjeldende regelverk fastsatt av DSB.

Spurt ${formatDate(1417598760)}
Løst Løst
Ex
Beregning av IS barrierer

Hei!
Lurer på om dere har, eller vet om det finnes et program hvor man kan sette inn nødvendige verdier, og deretter få oppgitt hvilken IS barriere man kan bruke?

Spurt ${formatDate(1417609980)}
Løst Løst
Enkelpersonsforetak utenom

Tidligere var det mulig å være reg.installatør i to bedrifter samtidig, så lenge det ene var enkelpersonforetak og man ikke hadde ansatte i dette.

Er denne muligheten borte nå?

Spurt ${formatDate(1417507800)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Kontainer 20'' ISO

Vi har en 20'' ISO sertifisert kontainer som er benyttet som malings kontainer på Tjellbergodden. Denne får vi ikke godkjent som EX og Løft ettersom den er ISO. Men den skal kun løftes ved bruk av truck.
Hva må til for å få denne EX og løfte godkjent,å få den EX (ATEX)sertifisert selv om det er en ISO standard kontainer?

Spurt ${formatDate(1417521120)}
Løst Løst
brannalarm

Hei,
man bruker vanligvis pvxp til brannalarm, jeg ser at denne er godkjent til 250V av nexans.
Kan denne da brukes til 230V branndetektorer som har 3 punkter inni seg (1-L, 2-N, 3-signal (bruker PE))

eller må man ha en egen kabel som er godkjent til 500V som strømtilførsel?

Spurt ${formatDate(1417523040)}
Løst Løst
Ex
Benytte vulketape i EX område

Hei.
Er det tillat å bruke vulketape på en skada kabel i sone 1 og 2. Tenker da at skaden er liten og skjermen i kabelen ikke er skadet.

Spurt ${formatDate(1417417920)}
Løst Løst
Automasjon
Beregning av varmeelement

Jeg har et varmeelement jeg vil beregne belastningsstrømmen på. Jeg har målt varmeelementet og Rfase er 30 ohm i stjerne. Anlegget er 400 V. Hvordan regner jeg det ut?

Spurt ${formatDate(1417435680)}
Løst Løst
overspenningsvern

Hei.

Fikk en pris fra en lokal elektriker på montering av 2 ekstra stikk på et soverom. Jeg fikk et skriftlig tilbud hvor det nederst i tilbudet stod ""tar forbehold om at overspenningsvern er montert""
Nå krever han at jeg skal montere overspenningsvern, noe jeg ikke har lyst til å koste på huset, da jeg skal selge om kort tid. (og det ble faktisk over 4000 + mva for dette da det viste seg å være mangel på hovedjording i skapet.
Han sier at ved ny installasjon er det et krav om at denne installasjonen er beskyttet av et overspenningsvern. Lurer han meg eller må jeg virkelig koste på de 4000 + mva.

Spurt ${formatDate(1417345440)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.