Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9567
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
NEK400:2014 544.1

Man skal ihht NEK400:2014 544.1 dimensjonere utjevningsledere for beskyttelsesformål ut fra ledertverrsnittet av den største beskyttelseslederen i installasjonen. Den skal være >= halvparten av denne. Er inntakskabelen fra kraftlaget her en del av installasjonen og den som det i de fleste tilfeller skal beregnes ut fra? Man vil jo ofte da måtte bruke 25qmm utjevningsledere i næringsbygg.

Spurt ${formatDate(1416995400)}
Løst Løst
Rehabelitering

Hei
Jeg skal til å rehabilitere huset å skal til å tegne og planlegge kurser.
Hvordan er det med kvadrat på kabler og kurser ?

Det ble innført noen krav om brudd ved kortsluttning for noen år siden slik at det ble som regel installert 13 amp på 2.5mm2.

Finnes det 16 amp jordfeilautomater som kan bruke 2.5mm2 i dag eller er det enklest å gå rett på 4mm2 og vanelig 16 amp?
Med dette tenker jeg hovedsakelig på kurser til oppvaskemaskin, vaskemaskin, tørketrommel og slike ""tyngre"" forbrukere som bruker vanelig stikk.

Har forøvrig tenkt å bruke Moeller XPole jordfeilautomater.

På forrhånd takk.

Spurt ${formatDate(1416929820)}
Løst Løst
Ex
Ledere med forskjellig spenning i samme kabel

Hei.

Er det tillat ha ledere med forskjellig spenning i samme kabel?
F.eks 24V og 230V i samme kabel mellom to Ex-e bokser. Ingen av signalene er IS.

Spurt ${formatDate(1416936300)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Krav til hvor utstyr jordes fra

Hei.

Vi har ett prosjekt offshore der det skal skiftes en rekke trafoer (13,8KV til 440/600V.
De gamle tilførselskablene skal beholdes. Anlegget er bygget i 1988. Trafoene er er forsynt med 3 enleder kabler. De gamle trafoene var jordet igjennom skjermen på enleder kablene. På de nye trafoene er det bestemt at skjermen kun skal jordes i tavlen der transformatoren er forsynt fra, og isoleres/flyte i trafo enden.
På bakgrunn av dette skal det trekkes ny jordleder til trafo. Kontraktøren ønsker å trekke denne fra en (hoved)jordskinne i ett tavlerom som ligger i nærheten av transformatorene. Dette er ikke samme tavlerom som høgspentbryteren som forsyner transformatoren er plassert. Jeg mener det er god praksis at alt utstyr er jordet fra den tavlen det fødes fra, men finnes det ett krav om dette? Referanse til forskrift/norm er viktig.

Takk for hjelpen.

Spurt ${formatDate(1416820380)}
Løst Løst
Sikringer

Hei! Har et par spørsmål rundt sikring.

Kan man legge en 2x6mm2 kabel til boblebad og sikre denne med dagens 32A?

Og må vaskemaskin og tørketrommel ha separate kurser?

Eller går der bra å smekke dette på en 15 A?

Håper på svar.
Hilsen industri el

Spurt ${formatDate(1417009080)}
Løst Løst
Ex
Skifte lager på Exe-motorer

Hei

Installasjoner offshore.
Lurer på om det er noe kompetansekrav til mekanikerene som skal skifte lager på Exe-motorer.

Hvis det er krav om det og vedkommende mekaniker ikke har det. Er det da tilstrekkelig at en fagansvarlig med Ex og Exi kurs overvåker/instruerer jobben?

Spurt ${formatDate(1417694340)}
Løst Løst
sikringsskap, modulskap

hva er forskellen på et sikringsskap og et modulskap?Kan et sikringsskap være i plast for eks fra biltema.som for øvrig er ce merket.

Spurt ${formatDate(1416737040)}
Løst Løst
Automasjon
3 fas til 1 fas omformer

Er ganske kjent med 1 fas til 3 fase omformere < 2kW.

Men nå har det seg at jeg har et anlegg med 3fas 63A. Og jeg har et utstyr som trekker 70A en fas.

I og med at jeg har 25kW tilgjengelig i anlegget burde det vel være mulig å hente ut 16kW (70A)?

Og hvor kan jeg eventuelt finne en slik omformer?

Spurt ${formatDate(1416753420)}
Løst Løst
Installasjon i verkstedhall

Driver å fører opp en stålhall av denne typen:

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?q=Stålhall&sort=0&ref=fas&finnkode=53625890&searchclickthrough=true

Har noen her inne forslag på hvordan elektroinstallasjonen skal utføres?

Kan kablene ligge oppe på bjelker, eller må det monteres kabelrist for å stripse kablene på?
Er det krav til utjevingsforbndelse mellom alle andre ledende deler som er skrudd sammen?

Noen som har synspunkter vedrørende dette?

Mvh

Spurt ${formatDate(1416593460)}
Løst Løst
Kvalifikasjonskrav for eget firma

Hvilke kvalifikasjonskrav er påkrevd for å starte et enkeltmannsforetak hvor man leverer PLS og reguleringssystemer til diverse bedrifter?

Tenker selvsagt at en autorisert installatør legger opp kurser til styreskap, mens jeg evt hadde levert styreskap og tilhørende instrumentering.

Spurt ${formatDate(1416670620)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.