| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei, jeg har et spørsmål.
Når man skal velge kabeltverrsnitt til en motor i direktestart, så gir det termiske releet beskyttelse mot overbelastning, og sikringen beskyttelse mot kortslutning. Er det derfor lov og benytte en sikring som er større enn kabelens strømføringsevne? Ser i kataloger at en motor på for eksempel 30A 400V skal ha en forsikring på 63A.
Kan man i dette tilfellet dimensjonere kabelen til motoren for 30A? Skringen er jo kun for kortslutningen, og jeg regner dette som en fast last.
Hvordan dokumenter man dette med tanke på kravet Ib ? In ? Iz?
Står det noe om dette i Nek 400?
På forhånd takk for svar.
Løst
Hei.
Følger med på diskusjonen rundt dette med kvalifikasjonskrav for elektrisk arbeid i eget hjem og oppdatert FKE:
http://www.trainor.no/servlet/nettsted.forum?function=visheletraaden&forid=44627&start=0
Uklipp:"" Den som har det faglige ansvaret for arbeid knyttet til elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig skal oppfylle kravene i første ledd (krav til installatør) eller ha relevant fagbrev og tre års praksis fra bygging og vedlikehold av lavspenningsanlegg."" (dokumentert praksis)
Jeg stiller ofte spørsmålet om hvorfor lovverket er blitt slik det er.
Påstandene er mange:
Ulykker (HMS krav)
Brannstatistikk i Norge (Elektriske feil)
Trehus
Kalde norske vintre
Jeg er enig i påstandene ovenfor om at det er potensielle risikoer når det gjelder ulykker og brannfarer.
Det er vell liten tvil om at kompetanse er en nøkkel for å komme i mål. Men å kutte alle med elektrofaglig bakgrunn (uten boliginstallasjons erfaring) bort fra retten til installasjon i egen bolig, blir i mitt syn å gjøre seg selv en bjørnetjeneste. Jeg vil påstå: Det er høyere krav til HMS og utførelse blant flere av de som er kuttet en de som har fått enerett.
Si følgende scenario:
En automatiker får beskjed fra sin overordne i hjemmet! :) Hun har lyst på å kunne dimme den nye spisebordslampen. Problemet er at det er en vanlig lysbryter her fra den tid huset ble bygget. Hvor mange automatikere hadde da gått til en elektroinstallatør/bedrift for å få denne gjort? Jeg trenger ikke tippe. Altså, det skjer forskriftsbrudd.
ok, jeg skal komme til poenget.
Det er liten tvil om at en automatiker, ingeniør, sivilingeniør, skipselektriker, telemontør ++++ ikke mangler mye kompetanse for å kunne gjøre slike enkle modifikasjoner.
Trainor, businesscase til dere:
Hva med å jobbe for et ""vedlikehold og modifikasjoner på elektriske lavspenningsanlegg, egen bolig"" og heller ha et kvalifikasjonskrav for dette.
Jeg snakker ikke om et 5 timers teoretisk kurs med god lunch. De aller fleste av de gruppene ovenfor er på FSE kurs hvert år. Jeg snakker om et praktisk kurs der en tar for seg enkle oppgaver og vedlikehold av det elektriske anlegget. Gjerne et kveldskurs over noen måneder. Om antall branner og ulykker går ned vil tiden vise, men en får uansett denne ""lyssky"" praksisen opp i dagen.
Er ette noe som har vært oppe til diskusjon noen gang?
Løst
I FSE kurset blir en kortslutning sammenlignet med energien til en faldene gjenstand.
Finnes det en tabell over dette?
Eventuelt en formel for utregning?
Løst
En såkalt Tesla el-bil har vistnok en 3-fase AC motor 375V 215kW
Men motoren er jo liten i forhold til nærmeste 50Hz 380V normmotor i 215 kW området..
Vil det si at Teslamotoren har ferrite kjerne og går på høy frekvens da tro?? noen som vet??
Løst
Hei.
Vi ønsker å se om vi finner noe forskrifter som omhandler el inntak til kontainer (3 parts utstyr). Hvilket regelverk er gjeldene?
Løst
Det har i det siste blitt stil spørsmål om at flyttbare offshore units som bygges må være iht SOLAS. Dette er flyttbare unit'er iht. Norsok Z-015 og Atex direktivet. Ser ikke helt hvor SOLAS kommer inn, da dette ikke er utstyr som har noe med selve skipet/flyteriggen å gjøre, men heises ombord for å gjøre en jobb, f.eks punpe unit.
Kan en påberope seg at slik utstyr må også være iht. SOLAS?
Hvor finnes eventuelt regelverket som beskriver utstyrs krav ?
Løst
Hei,
Jeg kjøpte ny bolig i august og ble etterhvert oppmerksom på at det ikke var lagt varmekabler under vegghengt servantskap på badet, dvs. det mangler varmekabler ca 60 cm fra yttervegg. Dette resulterer i at det dannes en kuldebro under servantskapet. Jeg har klaget på forholdet og hevdet at det foreligger en mangel fordi forholdet ikke er beskrevet i prospektet. Jeg har forsøkt å finne ut om det foreligger normer eller forskrifter for legging av varmekabler på bad som tilsier at man ikke har lagt varmekabler servantskapet, men kan ikke finne noe som tilsier dette. Nå lurer jeg på om det finnes normer for dette og om det er vanlig ikke å legge varmekabler under vegghengte servantskap?
Løst
Hvilke forskrift og norm beskriver kortslutningsberegning offshore på fast installasjon?
Løst
Jeg har en case med en BFOU 3*50mm2 som har Iz=122,3A (etter korreksjonsfaktorer).
Det elektroniske vernet stilles på In=120A.
Da er Ib < In < Iz < I2 oppfylt.
Men vernet kobler ikke ut på termisk før In x 1,15.
Og jeg sliter med å finne noe i IEC eller NEK som sier hvor mye/hvor lenge en kabel kan overbelastet ift Iz?
Denne kabelen kan jo i worst case overbelastes 120*1,15=138A permanent før vern kobler ut.
Hvordan kan jeg forsikre meg om kabel i bunn og grunn tåler dette?
Løst
Hva betyr det at isolasjonsresistansen er svært lav?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.