Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om ExForskrifter og normer DSBForskrifter og normer Hav og SjøfartVarme arbeiderAutomasjonElektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året
TemaTråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx1550
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 4409493
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892892
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering829
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning218
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English16
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Kurs til stekeovn og platetopp i samme rør

Ved oppussing av kjøkken trengs det ofte en ekstra kurs til stekeovn. Som vi vet er det tilatt og trekke flere kurser i samme rør men man må ta hensyn til nærføring. Hvis vi sier at eksisterende komfyrkurs er 4mm2 sikret med 20A og trekker 2x2,5 i samme rør for ny kurs til stekeovn vil det bli reduksjonsfaktor på 0,80 for to parallelle inkapslet. Iz for 2,5mm2 ref.inst A1 = 19,5. Iz'= 19,5 x 0,80 = 15,6 A Krav 1 er da tilfredstilt. men krav 2 vil ikke bli tilfredstilt da Krav 2: 15A*1,3<19,5A*0,80 = 19,5A<15,6A. Jeg mener alikevel jeg utifra en risikovurdering kan unngå krav 2 da platetopp og stekeovn anses som en fast belastning og ikke vil føre til overlast selvom de er tilkoblet stikkontakt. Stikkontaktene ligger alltid bak stekeovn eller sokkellist slik at de ikke er tilgengelige uten videre. I gammle bygårder fks vil det ofte være en omfattende jobb å legge frem nye kurser, Alternativet er jo og sikre ned stikkontakt for stekeovn lokalt etter 20A komfyrkontakt men vil jo bare overbelaste kursen ytterligere og er i mine øyne mindre elsikkert en og trekke ny kurs i samme rlr. Jeg mener jeg har min fulle rett til og fravike krav 2 da kunden er informert og det er lite sannsynelig at stikkontaktene vil bli benyttet til annet formål. Hva mener dere?

Spurt 21:18 - 2.11.2014
LøstLøst
Komfyrvakt

Holder på med totalrenovering av min leilighet.
Har kjøkkenøy med platetopp, ventilator er innebygd i taket. Det er 140cm mellom platetopp og ventilator. Er det fortsatt krav om komfyrvakt eller er det et unntak?

Har timer på platetoppen som blir satt på hver gang for å forhindre at man eventuelt glemmer å skru av.

Mvh
Tommy

Spurt 8:56 - 31.10.2014
LøstLøst
Automasjon
Hvordan spille av lyd via sensor

Hei,
ønsker at en bevegelsessensor skal styre avspillingen av en lydfil?
Hva slags utstyr er enkelt og pålitelig i bruk for å styre f.eks lys/lyd avspillinger?

Spurt 7:31 - 1.11.2014
LøstLøst
Gammel tråd.... MEN

Denne tråden er gammel, men lurte på en sak.

http://www.trainor.no/servlet/Re+Jordfeil+TN-nett.forum?function=showmessage&start=0&forid=29270

Er veldig enig i det denne fyren skriver, men hvordan blir dette i et nett UTEN vern i N-Leder?
Der kan jo man ikke ha noen som helst kontroll på feilstrømmer.

Spurt 20:24 - 30.10.2014
LøstLøst
Ny installasjon

Hei. Lurer på følgende. Har Eletrikere med gr.l forsatt lov til å installere sitt eget hus?

Spurt 0:01 - 31.10.2014
LøstLøst
Jordfeil i lysmast 400v

vi har vedlikeholdet på vei lys i Østfold. vi finner veldig mye feil . feilene er brente klemmer, som lager jordfeil i mastene som er av stål.
vi har også fått feil på PFSP 4x25mm AL kabel, vi finner ikke noe skader på kabel men de er fulle av vann, og har dårlig isolasjons motstand.

hvordan kan det bli så mye vann i en kabel som det ikke er skade på yterkappa.?

Spurt 18:31 - 30.10.2014
LøstLøst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Krav til Nettverk feltkabel offshore

Hei holder på og teste nettverks kabler da et spørsmål dukker opp hva er egentlig minste CAT kravet man skal ha når man kjører test med Fluke DTX-1800 for å få sertifikat på kabelen?.
Eller avhenger det av innstallasjonen man er på?

Spurt 20:02 - 30.10.2014
LøstLøst
Beregning av kabel. Krav 533.2

Hei!
Jeg skal beregne kabel for en stjerne/trekant vender.
Her er data på motoren:
A: D=29,4A Y=17,0A
Effekt: 7,5KW

Jeg ønsker å bruke en gummikabel for tilkobling fra kontaktor til motor, da dette er et kort strekk. Kabelen vil henge i friluft og vil etter min mening gå under innstalasjonsreferanse E.

I følge tabell 52B-10 på side 209 i NEK400:2010 kan jeg bruke en 1,5mm2. Da denne kan belastes med 18,5 A.

Men må jeg forholde meg til krevet i 533.2?

Da må jeg i tilfelle bruke en 4mm2 kabel.

Det står at dette gjelder for et PVC-isolert ledningssystem. Gjelder dette da gummikabelen? Kabelen jeg tenkte å bruke finner du her:

http://www.elektroimportoren.no/gummikabel-h07rn-f-lx-4g1-5/1074530/Product.html

I forhold til dimmensjonering av kabler i stjerne/trekant venderen, må jeg da forholde meg til krav 533.2?

Takk for svar!

Spurt 20:05 - 30.10.2014
LøstLøst
gruppereduksjonsfaktor ulike tverrsnitt

Hei

Driver å ser litt på strømføringsevne for kabler forlagt i grupper på kabelbro.
Tabell 52B-17 angir reduksjonsfaktorer ved likt tverrsnitt og belastning. Men refereres til tillegg 52B.5 ved ulike tversnitt.

Utifra formelen i 52B.5.1 (F = 1 / sqrt(n)), så vil man få en veldig stor reduksjon i strømføringsevne i kablene.

Prøvde formelen med 3 kabler forlagt i gruppe og fikk da en reduksjonsfaktor på 0.44. Dette kan vel ikke stemme? Kunne hvertfall ikke bruke 1.5mm med 10A automat lenger etter den formelen.

Spurt 10:20 - 30.10.2014
LøstLøst
Brannteting

Hei!

Jeg har jobbet som elektrikker i over 20 år og på de årene har det utallige ganger vært nødvendig å trekke kabler i alle slags dimensjoner gjennom brannvegger/celler. vi har alltid brukt branntettemasse av godkjent type og fulgt de anbefalingene som står på produktet som er brukt.

Her om dagen når vi var ute på oppdrag kom det en og slo seg på bøstet og la ut om at han hadde vært på branntettningskurs og sa at man ikke fikk lov til å tette et hull uten at det ble sertifiser osv og viktigst av alt... MAN MÅTTE GÅ KURS..

Stemmer virkelig dette??????? Jeg kan forstå at branntettingen skal ha sertifikat, men da må man jo virkelig ha festet et solid sertifikatnummer på stedet der branntettingen har vært utført.

Er det noen som har hørt noe om dette??

Spurt 12:41 - 30.10.2014
LøstLøst
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.