| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Skal justere inn effektbrytere i et stort anlegg fra ca 1995. Mange av stigerne fra hovedtavle går til ventilasjonsanlegg. Hvor mange ma burde jf modulen stilles på i sånn sammenheng ?
Løst
Heisan.
Eg har kommet borti et prosjekt/produkt hvor det er flere komponenter satt sammen til en installasjon/produkt, men flere av komponentene er ikke atex merket, men installasjonen/produktet i sin helhet er merket for atex sone 2. Installasjonen/produktet har et områder som er klassifisert som atex sone 2, og et områder som er ""safe sone"". Men i sone2 er det endel deler som ikke er merket for sone2, men blir lagt strøm løse ved eventuell eksplosjonsfarlig atmosfære. Dette blir målt av en gass sensor som er merket (for sone 1). Eg lurer da på om dette er innenfor lov verket, eller ikke.
Kan utstyr som ikke er merket, men ikke inneholder energi, eller oppnår høy temperatur brukes i sone 2 dersom disse blir lagt strømløs ved 30% lel? Enkelt eksempel vil være en lysbryter som vil danne gnister ved vanlig bruk, men dersom det oppstår eksplosjonsfarlig atmosfære vil denne lysbryteren bli lagt strømløs fra sikker sone.
Lurer også på hvordan reglene er for mekaniske produkter som ikke er merket. For eksempel lager som ikke er merket, men roterer en gang i timen,og antas da å ikke oppnå forhøyet temperatur ved sitt bruk. Det blir heller ikke rotert dersom det oppstår over 30% lel.
Helt spesifikt så er det en pc, monitor, magnet bryter, ir sensor, prox, og noen lager som ikke er atex merket. slik eg ser det så kan en vel anta at det vil være kondensatorer i pc og monitor og at desse da ikke er ""simple aperatures"" og burde vert merket?
Ser frem til å se eventuelle kommentarer.
Løst
Ifølge montørhåndboka er det ok med stikk for barbermaskin i sone 2 på bad. Hva må til for å kalle det barbermaskinstikkontakt?
Løst
Hva betyr dette EX merket, det er til en gassdetektor (ATEX merking)?
Ex d ia IIC Ex tD A21 IP67
Operating temperature codes:
T135°C (Tamb -40 to +80°C)
T100°C (Tamb -40 to +55°C)
Løst
Hvis vi har en DP-celle som skal brukes til å måle nivået (trykket) i en tank, hvordan fester vi den utifra dette bildet?
Har hørt at den skal sitte inne i selve tanken, men blir illustrasjonen på dette bildet riktigere?
[url=http://bildr.no/view/eFdFK2Zh][img]http://bildr.no/thumb/eFdFK2Zh.jpeg[/img][/url]
Inneholder denne komponenten til høyre i bildet både måle trykkmåler, transmitter og regulator? Og selv om den inneholder alt dette kaller vi den kun ""transmitteren""?
Løst
Hei.
Som en hobby på siden av jobb så driver jeg med elektronikk. Reparerer, modifiserer og noen ganger også lager utstyr som gitarforsterkere, stereoanlegg, dempeledd etc.
Men kan jeg eksempelvis med mitt fagbrev som elektriker starte som selvstendig næringsdrivende på siden og åpne et lite verksted? Der jeg kan gjøre nevnte arbeid for andre eller produsere og selge utstyr.
Ved at jeg utsteder CE merking og samsvarserklæring på utstyret.
Løst
Hei.
Når man legger ut OV, blir fordelingen spenningsløs.
Om man da fjerner tildekningen, hvilken IP-grad er det da krav til?
Ettersom det fortsatt er spenning på underside av OV-vern, vil jo det ikke være IP2X?
Mener å hørt at for å tilfredstille tavlenormen mtp. sakkynding betjening må det her gjøres noen tiltak?
Løst
Hei.
Vi bygger vaskehall ved en av våre kraftstasjoner og ser at i montørhåndboken er det beskrevet IP 55 i vaskehaller. Ved kontakt med ELKO bekrefter de at deres sprutsikre stikkontakter kun fås i IP 44.
Hvordan oppnår jeg riktig IP klasse ?
Løst
Hei. En motor har 6 stk RTD:
PYRPT100LC3 (II 2G, EEx E II, PTB 00 ATEX 2016 U)
Ui <= 60V
I=0,3 - 2 mA
Har jeg lov å definere disse som simple apparatus og bruke de som en del av en IS krets? Vi vil selvfølgelig bruke en barriere tilpasset PT100.
Løst
La oss si at man lager et par store hull over sikringsskap i stede for mange små ved skjult forlegning. Må man da ta hensyn til reduksjonsfaktor de 10-20cm kursene ligger inntil hverandre?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.