Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Størrelse JFB vent.anl

Skal justere inn effektbrytere i et stort anlegg fra ca 1995. Mange av stigerne fra hovedtavle går til ventilasjonsanlegg. Hvor mange ma burde jf modulen stilles på i sånn sammenheng ?

Spurt ${formatDate(1391763060)}
Løst Løst
Ex
ikke merket atex utstyr i atex sone

Heisan.
Eg har kommet borti et prosjekt/produkt hvor det er flere komponenter satt sammen til en installasjon/produkt, men flere av komponentene er ikke atex merket, men installasjonen/produktet i sin helhet er merket for atex sone 2. Installasjonen/produktet har et områder som er klassifisert som atex sone 2, og et områder som er ""safe sone"". Men i sone2 er det endel deler som ikke er merket for sone2, men blir lagt strøm løse ved eventuell eksplosjonsfarlig atmosfære. Dette blir målt av en gass sensor som er merket (for sone 1). Eg lurer da på om dette er innenfor lov verket, eller ikke.

Kan utstyr som ikke er merket, men ikke inneholder energi, eller oppnår høy temperatur brukes i sone 2 dersom disse blir lagt strømløs ved 30% lel? Enkelt eksempel vil være en lysbryter som vil danne gnister ved vanlig bruk, men dersom det oppstår eksplosjonsfarlig atmosfære vil denne lysbryteren bli lagt strømløs fra sikker sone.

Lurer også på hvordan reglene er for mekaniske produkter som ikke er merket. For eksempel lager som ikke er merket, men roterer en gang i timen,og antas da å ikke oppnå forhøyet temperatur ved sitt bruk. Det blir heller ikke rotert dersom det oppstår over 30% lel.

Helt spesifikt så er det en pc, monitor, magnet bryter, ir sensor, prox, og noen lager som ikke er atex merket. slik eg ser det så kan en vel anta at det vil være kondensatorer i pc og monitor og at desse da ikke er ""simple aperatures"" og burde vert merket?
Ser frem til å se eventuelle kommentarer.

Spurt ${formatDate(1391776980)}
Løst Løst
Stikk i sone2 på bad

Ifølge montørhåndboka er det ok med stikk for barbermaskin i sone 2 på bad. Hva må til for å kalle det barbermaskinstikkontakt?

Spurt ${formatDate(1391712540)}
Løst Løst
Automasjon
ex merking

Hva betyr dette EX merket, det er til en gassdetektor (ATEX merking)?
Ex d ia IIC Ex tD A21 IP67
Operating temperature codes:
T135°C (Tamb -40 to +80°C)
T100°C (Tamb -40 to +55°C)

Spurt ${formatDate(1391679240)}
Løst Løst
Automasjon
Trykk transmitter

Hvis vi har en DP-celle som skal brukes til å måle nivået (trykket) i en tank, hvordan fester vi den utifra dette bildet?

Har hørt at den skal sitte inne i selve tanken, men blir illustrasjonen på dette bildet riktigere?
[url=http://bildr.no/view/eFdFK2Zh][img]http://bildr.no/thumb/eFdFK2Zh.jpeg[/img][/url]

Inneholder denne komponenten til høyre i bildet både måle trykkmåler, transmitter og regulator? Og selv om den inneholder alt dette kaller vi den kun ""transmitteren""?

Spurt ${formatDate(1391697720)}
Løst Løst
Fagbrev som elektriker. Kan forestå utstyr?

Hei.

Som en hobby på siden av jobb så driver jeg med elektronikk. Reparerer, modifiserer og noen ganger også lager utstyr som gitarforsterkere, stereoanlegg, dempeledd etc.

Men kan jeg eksempelvis med mitt fagbrev som elektriker starte som selvstendig næringsdrivende på siden og åpne et lite verksted? Der jeg kan gjøre nevnte arbeid for andre eller produsere og selge utstyr.

Ved at jeg utsteder CE merking og samsvarserklæring på utstyret.

Spurt ${formatDate(1391624280)}
Løst Løst
Lasse

Hei.

Når man legger ut OV, blir fordelingen spenningsløs.
Om man da fjerner tildekningen, hvilken IP-grad er det da krav til?
Ettersom det fortsatt er spenning på underside av OV-vern, vil jo det ikke være IP2X?

Mener å hørt at for å tilfredstille tavlenormen mtp. sakkynding betjening må det her gjøres noen tiltak?

Spurt ${formatDate(1391562180)}
Løst Løst
IP klasse i vaskehaller

Hei.
Vi bygger vaskehall ved en av våre kraftstasjoner og ser at i montørhåndboken er det beskrevet IP 55 i vaskehaller. Ved kontakt med ELKO bekrefter de at deres sprutsikre stikkontakter kun fås i IP 44.
Hvordan oppnår jeg riktig IP klasse ?

Spurt ${formatDate(1391601180)}
Løst Løst
Ex
RTD

Hei. En motor har 6 stk RTD:
PYRPT100LC3 (II 2G, EEx E II, PTB 00 ATEX 2016 U)

Ui <= 60V
I=0,3 - 2 mA

Har jeg lov å definere disse som simple apparatus og bruke de som en del av en IS krets? Vi vil selvfølgelig bruke en barriere tilpasset PT100.

Spurt ${formatDate(1391527260)}
Løst Løst
Reduksjonsfaktor ved parallelle kurser?

La oss si at man lager et par store hull over sikringsskap i stede for mange små ved skjult forlegning. Må man da ta hensyn til reduksjonsfaktor de 10-20cm kursene ligger inntil hverandre?

Spurt ${formatDate(1391464140)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.